راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیرعامل لندو در لندتک شو: وجود ساختار رگولاتوری ناقص بهتر از نبود هیچ ساختاری است

علیرضا قنادان بر این باور است که وجود ساختار تنظیم‌گر حتی به صورت ناقص بهتر از نبود آن است زیرا حوزه‌ بدون تنظیم‌گری باعث آسیب جدی به کسب‌وکارها می‌شود

میثم سلیمانی، مدیر محتوای کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار، در قسمت پنجم از فصل سوم «اتاق آبی» با عنوان «لندتک‌شو» که در ساختمان پارک فناوری فردا برگزار شد، به بحث و گفت‌وگو با علیرضا قنادان، مدیرعامل «لندو» نشست. قنادان از حضور سه‌ماهه خود در جایگاه مدیرعامل جدید لندو، تجربه‌اش در رگولاتوری و استفاده از این تجربه برای کنار آمدن با رگولاتور حوزه لندتک گفت.


حواشی تغییرات مدیریتی در لندو


امیر حق‌رنجبر سال‌ها سکان راهبری لندو را به دست داشت تا اینکه اواخر سال گذشته برکنار شد و علیرضا قنادان مدیرعامل جدید لندو شد. حالا، چند ماه پس از این جابه‌جایی‌ها، این پرسش مطرح ‌شده که با روی کار آمدن قنادان، چه تغییراتی در فضای لندو ایجاد شده و او در این مدت چه اقداماتی داشته است.

با وجود حواشی بسیار درباره تغییرات مدیریتی لندو، قنادان تاکنون در هیچ شبکه اجتماعی یا رسانه‌ای در این‌باره اظهار نظر نکرده است. با این ‌حال در پاسخ به پرسش سلیمانی درباره تغییرات ایجادشده در لندو، پس از انتصاب او، بیان کرد: «حواشی برای برندها و شرکت‌های بزرگ پیش می‌آید. ماجرا از این قرار بود که تیم کارآفرین و سهام‌دار عمده اختلاف‌نظر داشتند و همین به مسئله‌ای فرسایشی تبدیل شده بود. این مشکل حتی می‌توانست فعالیت لندو را مختل کند و آسیب جبران‌ناپذیری بزند. کارآفرینان بذری را می‌کارند تا رشد کند و برایش زحمت زیادی می‌کشند. امیر حق‌رنجبر و تیم کارآفرین همواره در قالب سهام‌دار مجموعه و عضوی از هیئت‌مدیره در لندو فعالیت دارند. فارغ از اینکه اختلاف‌نظر سهام‌داران به کجا برسد، مسئولیت دنبال‌کردن منافع همه سهام‌داران بر دوش من است.»

مدیرعامل لندو بر این باور است که تغییر فضای لندو برای نیروی انسانی این مجموعه تجربه خوبی بوده و بخش عمده‌ای از آنها به همکاری با لندو ادامه می‌دهند: «از آنجا که لندو با بانک کار می‌کند، اگر حواشی‌‌اش ادامه می‌یافت، امکان توقف فعالیت و حتی شکست لندو وجود داشت.»


چشم‌انداز لندو برای آینده


آیین‌نامه ابلاغ‌شده در حوزه تسهیلات‌یاری، تمام شرکت‌های فعال در حوزه لندتک را تحت‌تأثیر قرار داده و ابرچالش این صنعت به شمار می‌رود. قنادان در این باره می‌گوید: «نوآوری وارد هر صنعتی می‌شود، اختلال ایجاد می‌کند و با تنظیم‌گری، مرتب و منظم می‌شود. به دلیل توسعه‌ای که لندتک تجربه کرده، اتفاق پیش‌آمده طبیعی است. یکی از موضوعات مهم برای لندو، تطبیق بیزینس‌مدل این مجموعه با دستورالعمل جدید است.»


مشکل رتبه اعتباری لندو حل شد؟


چندی پیش مشکلی برای رتبه اعتباری کاربران لندو پیش ‌آمد و مشخص نشد دلیلش بانک بود یا لندو. سؤال اینجاست که این مشکل در مدیریت جدید درست شده یا خیر. قنادان دراین‌باره اظهار کرد: «لندو در بسیاری از حوزه‌ها پیشرو بوده؛ بنابراین اشتباهات و مشکلاتش انعکاس گسترده‌تری داشته و بسیاری از حواشی‌‌اش به این دلیل بوده است.»

او درباره مشکل پیش‌آمده برای رتبه اعتباری کاربران توضیح داد: «در دوره‌ای کسب‌و‌کار دیگری به نام «تیمچه» در کنار لندو شکل گرفت که فروش کالا در آن قسطی بود. کاربر پس از دریافت تسهیلات از لندو، می‌توانست با آن در تیمچه یا پذیرندگان دیگر محصولات مدنظرش را خریداری کند. بی‌نظمی‌های به‌وجودآمده در تحویل کالا باعث شد سررسید اقساط در بانک و لندو متفاوت باشد و به این ترتیب رتبه اعتباری کاربران کاهش می‌یافت. لندو مکاتباتی با مجموعه اعتبارسنجی ایرانیان داشت تا این مشکل رفع شود و در نتیجه، اعتبار کاربران نیز اصلاح شد. اکنون مشکل سررسیدهای متفاوت در بانک و لندو هم برطرف شده و چالش دیگری وجود ندارد.»

قنادان افزود: «تیمچه از نظر حقوقی، برند و تیم یک شرکت مستقل از لندو است و نمی‌توان آن را شکست‌خورده دانست. برنامه‌هایی برای توسعه و فعالیت مجدد آن داریم. چنین کسب‌وکارهایی فاصله زیادی با کسب‌وکارهای لندتکی دارند؛ بنابراین فعال‌سازی مجدد آن به تیم جدید و متمرکزی نیاز دارد.»


چرا رگولاتوری مهم است؟


با توجه ‌به آیین‌نامه ابلاغ‌شده در حوزه تسهیلات‌یاری، فعالیت لندو به‌صورت کامل متوقف شده تا با وضعیت جدید تطبیق پیدا کند. حال سؤال اینجاست که لندو چگونه می‌خواهد با وضع موجود کنار بیاید؟

مدیرعامل لندو با اشاره به اینکه جنس کسب‌وکارهایی که در فضای نوآورانه فعالیت می‌کنند، برهم‌زننده نظم موجود است، گفت: «این کسب‌و‌کارها در محیطی کار می‌کنند که چهارچوب و مقرراتی ندارد. در برخی مواقع نیز این کسب‌وکارها نظم موجود را برهم می‌زنند و برای رگولاتوری حاشیه ایجاد می‌کنند.»

او بر این باور است که بودن یک دستورالعمل بد، بهتر از نبود هیچ دستورالعملی است. وقتی حوزه‌ای تنظیم‌گری ندارد، کسب‌وکارها بسیار آسیب‌پذیر می‌شوند؛ به‌ویژه کسب‌وکارهایی که در اقتصاد شبکه‌ای کار می‌کنند، زیرا کوچک‌ترین آسیب به آنها بزرگ شده و انعکاس می‌یابد. وجود ساختار رگولاتوری ناقص بهتر از نبود هیچ ساختاری است.

وقتی کسب‌وکاری به مشکلی برمی‌خورد و به دنبال رفع آن است، تمام گذشته آن کسب‌وکار و ابعاد کامل مشکل را در نظر می‌گیرند. چون اغلب کسب‌وکارها نسبت به نهادهای حاکمیتی و رگولاتوری نحیف هستند، قدرت عبور از چنین چالشی را ندارند و اگر جهت‌گیری‌هایشان به‌موقع درست نشود، نمی‌توان برای آنها کاری کرد.

اولین نگارش‌های دستورالعمل تسهیلات‌یاری با مشارکت فعالان این حوزه مانند انجمن فین‌تک نوشته شده است. با این حال انتقاداتی به این ابلاغیه وارد است. به گفته قنادان، با وجود جنبه‌های مثبت این دستورالعمل، بزرگ‌ترین ایرادش این است که تسهیلات‌یار را هویت مستقل در نظر نمی‌گیرد و آن را بخشی از بانک می‌داند.

در واقع این دستورالعمل، هویت و حیات تسهیلات‌یار را وابسته به بانک دیده؛ در حالی که بانک‌ها ساختار کنترل‌شده‌ای دارند و به همین دلیل آزادی عمل لازم برای نوآوری را به تسهیلات‌یارها نمی‌دهند.

مدیرعامل لندو بر این باور است که با گذشت زمان، این دستورالعمل چکش‌کاری می‌شود و حتی ممکن است در آینده نسخه‌های جدیدی از آن بیاید.


رگولاتوری در لندتک سخت‌تر از فعالیت در آن است


قنادان در ادامه از تجربه خود در حوزه تنظیم‌گری تاکسی‌های اینترنتی گفت: «در آن دوره چالش بزرگی با تاکسی‌های اینترنتی وجود داشت و آثار اجتماعی بزرگی ایجاد کرده بودند. دلیل دعوت از من برای همکاری با تاکسیرانی تهران این بود که به شخصی نیاز داشتند که ادبیات حوزه استارتاپی را بداند و با حوزه سنتی نیز آشنا باشد. نقش من در این میان تسهیلگری بود.»

بر اساس تجربه او، مقررات‌گذاری در یک حوزه در مقایسه با فعالیت در آن به‌مراتب پیچیده‌تر و سخت‌تر است: «رگولاتور یک حوزه خاص نه‌تنها باید دارای تجربه کافی در آن حوزه باشد، بلکه باید حدود و ثغور حساب‌شده‌ای نیز داشته باشد. اگر با دیدی باز به مقررات نگاه کنیم، بود و نبود تنظیم‌گری تفاوتی نخواهد داشت. اگر به مقررات با دید بسته نگاه کنیم و کوچک‌ترین جزئیاتی نوشته و کنترل شوند، نوآوری در آن صنعت می‌میرد؛ بنابراین، نیاز داریم میان اصولی که باید در رگولاتوری حفظ شود و فضای لازم برای نوآوری در کسب‌وکارها، تعادلی ایجاد شود.»

او در انتها در پاسخ به پرسش سلیمانی مبنی بر اینکه دوست دارید در پایان سال ۱۴۰۳ به چه آرزویی رسیده باشید، گفت: «امیدوارم آشفتگی‌ موجود که با آن دست‌وپنجه نرم‌ می‌کنیم، به نظم نسبی رسیده باشد. همچنین مدل‌های کسب‌و‌کاری جدیدی که برای لندو در نظر گرفته‌ایم به موفقیت برسند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.