راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیر اداره نظارت بر نظام‌های پرداخت بانک مرکزی تصریح کرد / برنامه‌ای برای تجمیع کارت‌های بانکی نداریم

در حالی‌ که در روزهای اخیر گفته‌هایی درباره اینکه بانک مرکزی تجمیع کارت‌های بانکی را شروع کرده، منتشر شد و مدیر اداره نظارت بر نظام‌های پرداخت بانک مرکزی در گفت‌وگو با «راه پرداخت» اعلام کرد که «صحبت‌های من درباره فراهم‌شدن امکان استفاده از کارت ملی به‌عنوان کارت‌ بانکی در بانک ملی به‌درستی منتشر نشده است.»، اکنون او در واکنش به این موضوع، صریحاً استفاده از کارت ملی در شبکه پرداخت را به لحاظ فنی غیرممکن دانسته و اعلام کرده که بانک مرکزی برنامه‌ای برای تجمیع کارت‌های بانکی در کارت ملی ندارد و به دنبال تنوع‌بخشی به ابزارهای پرداخت است.

ماجرای تجمیع کارت بانکی در کارت ملی به این برمی‌گردد که در بیست‌و‌هفتم مردادماه امسال، تفاهم‌نامه‌ای بین بانک ملی و سازمان ثبت‌ احوال کشور امضا شد که طبق آن در سه ماه آینده، کارت‌ بانک ملی در کارت ملی هوشمند تجمیع خواهد شد و پس از آن کارت‌های دیگر بانک‌ها به‌ نوبت در کارت ملی تجمیع خواهند شد تا از کارت ملی به‌عنوان کارت‌ بانکی استفاده شود.

حالا به گزارش روابط‌ عمومی بانک مرکزی، محمدرضا مانی یکتا، مدیر اداره نظارت بر نظام‌های پرداخت بانک مرکزی در ادامه با اشاره به برخی اخبار منتشرشده در فضای رسانه‌ای کشور مبنی بر تجمیع کارت‌های بانکی در یک کارت یا جایگزینی کارت هوشمند ملی به جای کار بانکی تأکید کرد: «بانک مرکزی هیچ‌‎گونه برنامه‌ریزی‌ای برای استفاده از کارت هوشمند ملی در شبکه پرداخت کشور ندارد؛ چراکه به لحاظ فنی این موضوع امکان‌پذیر نیست و دلیل اصلی نیز تفاوت‌های ساختاری جدی و البته عدم انطباق ظرفیت‌های تراشه کارت هوشمند ملی با استانداردهای بین‌المللی شبکه‌های پرداختی کارتی است.»

او همچنین گفت: «اما آنچه به صورت مشخص در بانک مرکزی در حال پیگری است، تنوع‌بخشی به ابزارهای پرداخت است و بر این اساس، به‌روزرسانی ظرفیت‌های شبکه پرداخت، ارائه امکان انجام تراکنش‌های خرید با استفاده از برنامک‌های همراه هوشمند و استفاده از کارت‌های مجازی به جای کارت‌های فیزیکی مطابق با آخرین فناوری روز که تحت عنوان «پروژه کهربا» شناخته می‌شود در این بانک، شبکه بانکی و پرداخت در دست پیگیری است.»


اجرای طرح کارت هوشمند همراه بانکی از دو ماه آینده


محمدرضا مانی یکتا در خصوص پروژه کهربا نیز گفت: «طرح کارت هوشمند همراه بانکی (کهربا) که به «تراکنش‎‌های حضوری بدون کارت» معروف هستند با هدف ارتقای استانداردهای امنیتی شبکه پرداخت کشور تا دو ماه آینده آماده خدمت‌رسانی به مردم خواهد بود. در حال حاضر 9 بانک در شبکه بانکی کشور تمام تغییرات لازم برای اجرای پروژه کهربا را عملیاتی کرده‌‌اند. همچنین از تعداد ۱۲ شرکت پرداخت نیز هشت شرکت این ظرفیت‌ها را فعال کرده‌اند. در همین لحظه انجام گزارش نیز حدود 70 هزار پایانه فروشگاهی ظرفیت انجام تراکنش‌های غیرتماسی از طریق برنامک‌های موبایل را دارند و دو برنامک هوشمند تلفن همراه هم فعال‌سازی شده و آماده ارائه خدمت به مردم هستند.»

مدیر اداره نظارت بر نظام‌های پرداخت بانک مرکزی ادامه داد: «در تلاشیم که حداقل با 30 تا 40 درصد ظرفیت شبکه پذیرندگی کشور یعنی بیش از ۲.۵ میلیون پایانه فروشگاهی این خدمت را به مردم ارائه دهیم. این پروژه از اولویت بسیار بالایی در بانک مرکزی برخوردار است و برنامه ما این است که تا دو ماه آینده ظرفیت پذیرندگی شبکه کشور را به حد قابل‌ قبولی برسانیم که هموطنان‌مان بتوانند در اکثر نقاط تجاری و حداقل مراکز استان‌ها از این خدمت استفاده کنند.»

او هدف‌گذاری اصلی پروژه مذکور را ارتقای استانداردهای امنیتی شبکه پرداخت کشور و کارت‌های بانکی در اختیار مردم عنوان کرد و گفت: «در این روش، با توجه‌ به نیاز نداشتن به حضور فیزیکی کارت در زمان انجام تراکنش‌های حضوری، مخاطره کپی‌شدن کارت‌ بانکی تقریباً از بین می‌‌رود.»

مانی یکتا با بیان اینکه امنیت پرداخت با اخذ اثر انگشت مشتری طی چندین مرحله روی برنامک هوشمند امنیت تا حد قابل‌ ملاحظه‌ای افزایش می‌یابد، ‌تصریح کرد: «علاوه بر این تراکنش نیز از آخرین استانداردهای امنیتی روز برخوردار است و روی برنامک هوشمند چندین کارت به‌صورت الکترونیکی و غیرحضوری امکان استفاده دارند. این ویژگی‌ها موجب جذابیت هرچه بیشتر این روش پرداخت می‌شود. در عین‌ حال با توجه‌ به افزایش ایمنی که اتفاق می‌افتد، این امکان فراهم است تا مشتری خود انتخاب کند که تراکنش از مبلغی پایین‌تر بدون رمز کارت و تنها با اثر انگشت خود او انجام شود.»

مدیر اداره نظارت بر نظام‌های پرداخت بانک مرکزی در خصوص پروژه کهربا عنوان کرد: «کماکان این پروژه با استفاده از کارت‌های صادرشده در شبکه بانکی کشور فعالیت خواهد کرد، ولی در این پروژه برای انجام تراکنش خرید نیازی به‌ همراه‌داشتن فیزیک کارت در فروشگاه و در کنار پایانه فروشگاهی نیست، بلکه تلفن همراه هوشمند با ایمن‌ترین روش کارت در آن مجازی‌سازی شده و این امکان را دارد که به‌صورت غیرتماسی با پایانه فروشگاهی تعامل برقرار کند و تراکنش خرید را انجام دهد.»


چگونگی انجام تراکنش در کهربا


این مقام مسئول بانک مرکزی در خصوص چگونگی و روند انجام تراکنش با این شیوه خاطرنشان کرد: «در پروژه کهربا مشتریان یک‌ بار برای فعال‌سازی و نصب یکی از برنامک‌های حوزه پرداخت اقدام می‌کنند که در این‌باره اطلاع‌رسانی لازم انجام خواهد شد. کارت‌های بانکی خود را روی این برنامک ثبت می‌کنند و البته این کار تنها یک‌بار انجام می‌شود. سپس در هر تراکنش خرید، مشابه تراکنش‌های خرید کارتی دیگر، روی پایانه فروشگاهی مبلغ تراکنش درج می‌شود و بعد از تأیید مبلغ توسط پذیرنده، تلفن همراه هوشمند که کارت روی آن ثبت شده به‌صورت غیرتماسی در کنار پایانه قرار می‌گیرد و بلافاصله عملیات تأیید تراکنش آغاز می‌شود و رسید الکترونیکی روی تجهیز پایانه فروشگاهی و نیز برنامک هوشمند در اختیار مشتری قرار می‌گیرد.»

مدیر اداره نظارت بر نظام‌های پرداخت بانک مرکزی در خصوص تجربه کاربری این شیوه یادآور شد: «نکته بسیار مهم این‌که تجربه کاربری در این روش بسیار مشابه تجربه کاربری با خرید حضوری و با کارت فیزیکی است. اما تنها به دلیل افزایش امنیت خرید دومرتبه تأییدات همراه با اثر انگشت اخذ می‌شود و در عین‌ حال تراکنش از طریق غیرتماسی انجام می‌شود. امید است که این شیوه پرداخت تا دو ماه آینده با ظرفیتی قابل‌ قبول در اختیار مردم قرار گیرد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.