راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

از بخش خصوصی واقعی حمایت کنیم

«با توجه به بانک محور بودن اقتصاد ايران و نقش برجسته بانک‌ها در تامين مالي اقتصاد کشور، نظام بانکي رسالت و وظيفه خطيري را بر‌عهده دارد و ضروري است با روحيه مديريت جهادي و با احساس مسئوليت و توان کامل، نقش و رسالت خويش را در اين برهه حساس به انجام رساند و البته اين امر مستلزم بهره‌گيري بهينه و هدايت صحيح منابع مالي موجود در جهت خارج کردن فعاليت‌هاي اقتصادي از رکود و استفاده از ظرفيت‌هاي توليد خواهد بود.»

این متن بخشی از نامه رییس کل بانک مرکزی به بانک‌های کشور بود که در هفته پیش برخی از آن تعبیر به اولتیماتوم سیف به بانک‌ها کردند. برخی تعبیر اولتیماتوم را به کار بردند چون سیف از بانک‌ها خواسته سهام و شرکت‌هاي متعلق به خود را ‌طي يک دوره سه ساله و اموال مازاد منقول و غیرمنقول خود را در یک دوره پنج ساله بفروشند. او همچنین خواسته که بانک‌ها با بدحساب‌ها خوب تا نکنند و تا جایی که می‌توانند از تولیدکنندگان واقعی که تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی کمر آنها را شکسته خوب تا کنند.

خوشبختانه بادهای تغییر وزیدن گرفته و حداقل نامه‌ها و گفته‌ها حکایت از این دارد که در بخش‌های اقتصادی در چند سال آینده تغییرات مطلوبی را شاهد خواهیم بود. یکی از مهم‌ترین نکات نامه سیف به بانک‌ها خروج بانک‌ها از فعالیت‌های بنگاه‌داری است. بانک‌ها در چند سال گذشته به شدت وارد عرصه‌های مختلف شده‌اند و به نوعی رقیب کسب و کارها شده‌اند. در حالی که آنها باید حامی کسب و کارها باشند. طبیعی هم هست که وقتی بانکی به بنگاه‌داری روآورد به مرور به حمایت از بنگاه خود در برابر دیگر بنگاه‌ها بپردازد. اقتصاد ایران بانک‌‌محور است و تا زمانی که بانکداری ما مطلوب نشود کسب و کارها دچار مشکلات متعددی خواهند بود.

اما نقش بانکداری الکترونیک در این میان چیست؟ ساده است. بانک‌ها در این مسیر به ابزارهای نظارتی احتیاج خواهند داشت که بانکداری الکترونیک به آسانی این ابزارها را در اختیار بانکداران قرار می‌دهد.

 رسول قربانی

منبع: عصر ارتباط، شماره 656

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.