راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مهم‌ترین فناوری‌های پرداخت الکترونیک کارتس چه بود؟

بیست و ششمین نمایشگاه کارتس پنجشنبه گذشته تمام شد. این نمایشگاه مهم‌ترین نمایشگاه جهان در حوزه پرداخت الکترونیک است. از ایران نیز دو شرکت حضور داشتند که یکی از آنها شرکت توسن بود.

روزنامه فناوران گفت و گویی با محمد مظاهری معاونت امور مشتریان شرکت توسن انجام داده است.

مظاهری گفت:

کارتس نمایشگاهی تخصصی در زمینه سیستم‌های پرداخت، کارت‌های هوشمند و امنیت پرداخت است. از سراسر جهان کشورهای مطرح آخرین فناوری‌های پرداخت را به صورت سخت افزار و نرم افزار ارایه می‌کنند، از حضور شرکت‌های صاحب نامی چون مستر و ویزا که دارای شبکه بین‌المللی پرداخت هستند گرفته تا کارت‌های هوشمند، تجهیزات صدور کارت و غیره. در کل بازه بسیار گسترده‌ای دارد.

عضو هیات مدیره شرکت توسن در پاسخ به این سوال که به عنوان ناظر دستاوردهای روز دنیا در زمینه پرداخت الکترونیکی فاصله ایران را با سایر کشور‌ها چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت:

خوشبختانه با توجه به توسعه قابل توجهی که طی ۱۰ سال گذشته در بانکداری الکترونیکی و پرداخت الکترونیکی کشور حاصل شده بسیاری از موارد به جامعه پرداخت ما نزدیک است اما باید بگویم که به دلیل محدودیت‌های بین‌المللی برخی از دستاورد‌ها هم هنوز به ایران راه پیدا نکرده‌اند.

معاونت امور مشتریان شرکت توسن افزود:

شرکت‌هایی مانند مستر و ویزا سرویس‌هایی دارند که در ایران ارایه نمی‌دهند. برای مثال در زمینه کارت هوشمند بانکی استاندارد EMV وجود دارد که به طور ویژه به امنیت کارت و تراکنش‌ها مربوط می‌شود. با اینکه این تکنولوژی را می‌شناسیم اما در ایران روی آن کار نشده و در عمل هیچ سرمایه گذاری هم صورت نگرفته است. این در حالی است که زمان آن رسیده که این تکنولوژی را به کار بگیریم، چرا که در غیر این صورت فاصله کشور در بحث امنیت سیستم‌های پرداخت با دنیا زیاد خواهد شد.

مظاهری در ادامه به استاندارد PCI-PED که به مقوله امنیت در سیستم‌های پرداخت در سطوح مختلف نرم‌افزار‌های پرداخت، عملیات و دستگاه‌های ورود رمز مربوط می‌شود، اشاره کرد و اظهار داشت:

این استاندارد در قالب تجهیزات، فناوری و نرم‌افزارهای تکمیلی استاندارد رایجی است که به نظر می‌آید سیستم پرداخت ما نیز باید خود را با آن تطبیق دهد.

وی نمایش کارت‌های هوشمند Contactless (کارت‌های هوشمند بدون تماس) را از دیگر محور‌های نمایشگاه کارتس برشمرد و افزود:

این تکنولوژی در قالب‌های مختلف از سوی شرکت‌های ویزا و مستر کارت ارایه شد که در زمینه بلیت الکترونیکی در ایران به خصوص تهران به آن نزدیک بوده و از آن استفاده می‌کنیم.

عضو هیات مدیره شرکت توسن در ادامه به تکنولوژی استفاده از موبایل به صورت کارت هوشمند غیر تماسی برای پرداخت در فروشگاه‌ها که به NFC مشهور است اشاره کرد و گفت:

NFC دستاوردی است که روز به روز دامنه استفاده از آن گسترده می‌شود. اما باز هم متاسفانه هنوز در ایران در زمینه این تکنولوژی کار چندانی انجام نشده است.

وی همچنین کنفرانس‌های تخصصی برگزار شده در حاشیه نمایشگاه را مد نظر قرار داد و گفت:

بررسی آخرین دستاوردهای پرداخت الکترونیکی نگاه کسانی را که در این صنعت هستند ارتقا داده و به روز می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.