راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در نشست تخصصی صنعت فین‌تک مطرح شد / ضرورت داشتن یک رگولاتوری ترکیبی برای توسعه فین‌تک در ایران

نشست صنعت فین‌تک در روز دوم رویداد اینوتکس ۲۰۲۳ در سالن استیج برگزار شد. در این نشست مینا والی، مدیرعامل کارخانه نوآوری و رسانه راهکار؛ محمدصادق آزادانی، رئیس کمیسیون لندتک سازمان نصر؛ نصیری، مدیرعامل پست‌بانک و نوید رجایی‌پور، فعال حوزه فین‌تک حضور داشتند و میزبانی پنل نیز بر عهده میثم سلیمانی،‌ مدیر رسانه‌های دیجیتال کارخانه راهکار بود. در این پنل سخنرانان مروری بر عملکرد رگولاتوری در عرصه فین‌تک داشتند و جدیدترین اقدامات انجام‌شده در حیطه تنظیم‌گری فین‌تک را بررسی کردند. سخنرانان این پنل تأکید کردند اتفاقات خوبی که در عرصه فین‌تک رخ داده، نتیجه فعالیت ۱۰ سال گذشته کسب‌وکارهای کوچکی است که در حال بزرگ شدن و تغییر حوزه مالی کشور هستند. 

در ابتدای این نشست سخنرانان به ماهیت و مختصات رگولاتوری و ابعاد و تأثیرات تنظیم‌گری در حوزه فین‌تک پرداختند.

مینا والی، مدیرعامل کارخانه راهکار در بخش اول صحبت‌های خود در این نشست با اشاره به اهمیت داشتن یک رگولاتوری ترکیبی توضیح داد: «مسئله رگولاتوری در همه دنیا وجود دارد و همه رگولاتورها هم معمولاً عقب‌تر از کسب‌‌وکارها هستند. مدل رگولاتوری ترکیبی می‌تواند در کشور ما جوابگو باشد و اگر جایگزین مدل فعلی شود، اعتماد کسب‌وکارها را هم بیشتر جلب خواهد کرد.»

مینا والی

نوید رجایی‌پور نیز با بیان اینکه رگولیشن در ایران چندلایه است، گفت: «ما به‌عنوان کسب‌وکار فقط یک لایه را می‌بینیم. رگ‌تک‌ها در دنیا پا گرفته‌اند و کمپانی‌هایی هستند که به کمک رگولاتور می‌توانند روی لایه‌های دیگر تمرکز کنند.»

به گفته او رگولاتوری زمان‌هایی موفق‌تر است که قبل از ابلاغیه با بخش خصوصی همکاری کند. رجایی‌پور با پرسیدن این سؤال که چرا چنین امری برای نهادهای تنظیم‌گر دشوار است، ادامه داد:‌ «بخشی از معضلات حوزه رگولیشن فین‌تک در ایران به بخش خصوصی مربوط می‌شود که نهادهای صنفی خود را تقویت نکرده است.»

او تأکید کرد: «در دوره فعلی فضا به سمتی رفته که انجمن‌های فعال در فین‌تک همراهی با یکدیگر را دوست دارند؛ نهادهای حاکمیتی هم همکاری جدی دارند و خوشبختانه در گفت‌وگو بسته نیست. اتفاقی که از سمت نهاد ناظر و سیاستگذار در این چند سال در حوزه فین‌تک افتاده، این است که این حوزه نسبت به گذشته بیشتر به رسمیت شناخته شده و همین که مذاکراتی با بخش خصوصی و صنف‌های فعال در این حوزه در حال وقوع است، ناشی از پذیرشی است که صورت گرفته است.»

نوید رجایی‌پور

در ادامه این پنل محمد نصیری دهقان، رئیس اداره کل تأمین و نظارت بر سامانه‌های نرم‌افزاری پست‌بانک ایران گفت: «پست‌بانک در این زمینه اقداماتی را آغاز کرده است. به‌عنوان مثال در زمینه حمایت از شرکت‌های فین‌تک یک ساختار جدید حمایت مالی از بخش‌های نوآورانه ایجاد کرده است.»

او ادامه داد: «ما در حال آماده‌سازی یک سایت برای دریافت درخواست‌های شرکت‌های فین‌تک هستیم. بانک از یک طرف هم در جریان برخی قواعد و قوانین رگولاتور است و از طرفی در حوزه دانش‌بنیان هم تخصص‌هایی دارد.»

محمد نصیری دهقان

به گفته نصیری دهقان، پست‌بانک حدود دو سال است که عزم خود را جزم کرده این همکاری‌ها را تقویت کند، اما بحثی که وجود دارد دولتی بودن و انتخاب شرکت‌هاست. اگر دولت این تصمیم‌گیری را برعهده شرکت‌ها بگذارد شاهد اتفاقات بسیار بهتری خواهیم بود.

نصیری تأکید کرد: «با تعامل با اصناف و با توجه به هدف و برنامه ما قطعاً به‌عنوان یک رابط بین صنف و بانک مرکزی عمل می‌کنیم.»

محمد‌صادق آزادانی، رئیس کمیسیون لندتک نیز در ادامه این پنل با اشاره به مسئله سندباکس گفت که موضوع سندباکس تبدیل به یک گلوگاه برای کسب‌وکارها شده است.

طبق توضیحات آزادانی، یک علت اینکه تعامل جدی از سمت رگولاتور وجود ندارد، رقابت و تضاد منافع است و علت مهم دیگر این است که پوشش کاملی برای همه اجزای صنعت فین‌تک وجود ندارد.

او با بیان اینکه در موضوع رگولاتوری باید همه مدل‌های کسب‌وکاری را پوشش داد، توضیح داد: «صنعت جایگاه خیلی بهتری برای تعامل است؛ چراکه شاملیت در آن وجود دارد.»

محمد‌صادق آزادانی

آزادانی گفت که هم باید صنف را تقویت کرد و هم ابزار لازم را در اختیار آن قرار داد. به گفته او صنف چیزی جز مجموعه‌ای از کسب‌وکارها نیست و از طرفی ما با یک صنعت جوان طرفیم و به همین دلیل باید تأکید بیشتری روی سرمایه‌گذاری داشته باشیم.

آزادانی تأکید کرد: «تا زمانی که نگاه کسب‌وکارها به سندباکس یک دید منفی است، نمی‌توان انتظار خروجی بهتری داشت و تغییر دید کسب‌وکارها هم فقط با اعتمادسازی دوطرفه ممکن خواهد بود.»

مینا والی در ادامه این نشست با اشاره به مناظره‌ای که سال 1393 برای جلوگیری از طرح اصلاح نظام کارمزد شکل گرفت گفت:‌ «چنین اتفاقاتی در حال حاضر می‌تواند مؤثر واقع شود. نظام معیوب کارمزد تاثیرات منفی روی کل اقتصاد کشور دارد. همواره ملاحظاتی در خصوص واکنش‌ها وجود داشت اما اکنون بعد از آخرین به‌روزرسانی نظام کارمزد شاهد واکنش منفی از سمت ذینفعان امر نبودیم.»

به گفته او شرایط کسب‌وکارهای حوزه فناوری اطلاعات در دو، سه سال اخیر مناسب نبوده و موضوعات اولیه‌ای نظیر بیمه و مالیات بیشتر تمرکزشان را درگیر می‌کند. در حال حاضر دغدغه اصلی کسب‌وکارهای این حوزه تعامل با سازمان امور مالیاتی و تأمین اجتماعی است و به هر حال یک روزی این دغدغه باید رفع شود و از باری که بر دوش کسب‌وکارها در این زمینه وجود دارد، کاسته شود.

رجایی‌پور با اشاره به آخرین به‌روزرسانی کارمزد خدمات بانکی گفت: «انتقاد من به طرح اصلاح نظام کارمزد این است که با ذینفعان این طرح مشورتی صورت نگرفت. فارغ از دغدغه‌های کسب‌وکاری، همه اعضای صنعت فین‌تک باید به انجام بهتر اصلاحات لازم کمک کنند و دخیل باشند.»

او با بیان اینکه قدمی که در اصلاح کارمزد رخ داد به نفع بانک‌ها بود، ادامه داد: «پیش‌تر هزینه زیادی به بانک‌ها تحمیل و به‌ نوعی باعث افزایش نرخ بهره می‌شد.»

آزادانی با بیان اینکه نیاز به اصلاح نظام کارمزد را درک می‌کنیم و درخصوص آن اتفاق نظر داریم توضیح داد: «آنچه مهم است نظارت بر اجرای درست این طرح است. نباید اجازه داد این طرح بعد از تصویب به دست فراموشی سپرده شود.»

او با بیان اینکه امیدواریم در این زمینه شاهد یک رگولیشن خوب باشیم توضیح داد:‌ «اقدامات منفی انجام‌شده در خصوص پی‌اس‌پی‌ها باعث شد شبکه پذیرنده به ازای خدماتی که دریافت می‌کند کارمزد پرداخت کند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.