پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
احتمال اجرای آزمایشی طرح استفاده از کارت بانکی به جای کارت سوخت
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی اعلام کرد که احتمالاً اجرای آزمایشی طرح استفاده از کارت بانکی به جای کارت سوخت از سال آینده آغاز میشود.
جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی با حضور در برنامه میز اقتصاد صداوسیما، خبر داد که در سال ۱۴۰۱ در تولید کارت سوخت کشور رکورد زده است. طبق گفته او در این سال نزدیک به ۳.۹ میلیون کارت سوخت صادر شده و صدور کارت تقریباً ماهانه شده است.
او همچنین به حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت در ابتدای کار دولت سیزدهم اشاره و اعلام کرد که در آن زمان موجودی کارت پایین بوده و تنها ۹ هزار کارت خام وجود داشته است.
جلیل سالاری در این برنامه درباره جایگزینی کارت بانکی با کارت سوخت برای دریافت سهمیه گفت: «اکنون یک سهمیه ۱۵۰۰ تومانی و یک اعتبار سه هزار تومانی داریم یعنی فرآیند اعتبار و تخصیص، رقم دوگانه دارد و اشخاص زمانی که به کارت شخصی دسترسی ندارند میتوانند از کارت جایگاه استفاده کنند.»
به گفته او ابتدا باید در بخش سیاستهای قیمتی، بخش تکنرخی و زیرساختها این قضیه بررسی شود تا بعد از آن بتوان این عملیات همزمان روی کارت بانکی اتفاق بیفتد.
او ادامه داد: «زیرساخت این موضوع در سامانه نیز باید فراهم شود تا همزمان با اینکه افراد کارت بانکی خود را برای پرداخت بهای سوخت میکشند، بتوانند میزان اعتبار خود را هم مشاهده کنند. همکاران در حال بررسی و همکاری با پدافند غیرعامل هستند تا مباحث امنیتی پیشبینی شود. احتمالاً در سال آینده به صورت آزمایشی انجام میشود، اما برای تعیین زمان آن، در حال برنامهریزی هستیم.»
برنامه برای حذف کارت سوخت
در ادامه سالاری اعلام کرد که در خصوص استفاده از سیستم کارت بانکی برای تخصیص سهمیه سوخت، مباحث امنیتی و قضایی وجود دارد.
معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه سامانهای راهاندازی شده تا افراد پس از جا گذاشتن کارت سوخت خود در جایگاه، بتوانند آن را پس بگیرند، توضیح داد: «در خصوص استفاده از سیستم کارت بانکی برای تخصیص سهمیه سوخت، مباحث امنیتی و قضایی وجود دارد. اتفاقاتی در سیستم شاپرک رخ داد. اکنون در بستر اینترنتی (برای تاکسیهای اینترنتی)، اعتبار رانندگان شارژ میشود و بر اساس آن سوختگیری میکنند که سامانهاش در اختیار ما نیست.»
سالاری درباره فرآیند دریافت اینترنتی سهمیه سوخت روی کارتهای بانکی اعلام کرد: «ضمن اینکه قانون تکلیفی را درباره متمرکز کردن حسابها در خزانه بر عهده ما گذاشته بود که اکنون حسابهای فرعی را بستهایم. در حوزه هدفمندسازی تنها یک یا دو حساب باقی مانده که مشکلش مربوط به بانک مرکزی میشود.»
سالاری در پاسخ به این سؤال که آیا برنامهای در وزارت نفت و شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی وجود دارد که کارتهای سوخت حذف شوند گفت: «برنامه استفاده از همین شرایط و سیاست سامانه هوشمند سوخت با هماهنگی افتا و مجموعه پدافند غیرعامل است. هر اقدامی که در خصوص سامانه بخواهیم انجام بدهیم، باید مجوزهای امنیتی را بگیریم.»
او در پاسخ به این سؤال که آیا پرداخت وجه فعلی در پمپ بنزینها امنیت ندارد، تأکید کرد که سیستم آنلاین پرداخت، از سامانه هوشمند سوخت که آفلاین است، به طور جداگانه فعالیت دارد.
تجربه تخصیص بنزین به کارت ملی
این مقام مسئول با اشاره به طرح آزمایشی تخصیص بنزین به کد ملی افراد به جای پلاک خودروها در جزیره کیش گفت: «اجرای این طرح چالشهایی داشت که بخشی از آن به PSPها مربوط میشد؛ بخشی مربوط به حوزه خانوارها بود که آمار آنها در واقع باید بررسی شود. اگر قرار است از بستر کارت هوشمند به بستر کارت بانکی حرکت کنیم، باید این مشکلات رفع شود.»
وی درباره جزئیات این مشکلات در اجرای طرح آزمایشی توضیح داد: «در مرحله آزمایشی، تنها دو PSP استقبال کردند و در سه جایگاه سوخت انجام شد. آمار خانوارها نیز مشکلاتی داشت؛ مثلاً فردی را با ۹۶ خودرو داشتیم که باید آمارها بهروزرسانی شود.»
معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآوردههای نفتی درباره شرایط فعلی با توجه به نزدیکی به ایام نوروز گفت: «مردم همچنان سهمیه ۶۰ لیتری ۱۵۰۰ تومانی را دارند که ۹ ماه قابلیت ذخیره دارد و ۱۵۰ لیتر هم اعتبار با نرخ دوم سه هزار تومانی و تغییری ایجاد نشده است. اگر هم کارت شخصی همراهشان نبود، میتوانند از کارت آزاد جایگاهها استفاده کنند.»