راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دیجی کالا؛ بازاری به وسعت همه کسب‌وکارهای ایرانی

راه‌اندازی یک کسب‌وکار الکترونیک شاید در نگاه اول کار آسانی باشد اما در تجارت الکترونیک شما نمی‌توانید پول را از خریدار بگیرید و در همان لحظه کالا را به او تحویل دهید. این پروسه چند مرحله دارد. خدمات لجستیکی، انبارداری، پرداخت، بسته‌بندی، بازاریابی، تولید محتوا، بینش بازار، و خدمات پس از فروش، از جمله پیش‌نیازهایی است که یک فعال بازار تجارت الکترونیک باید آن‌ها را به طور کامل و دقیق در اختیار داشته باشد. سخت شد، نه؟ اما جای نگرانی نیست. دیجی‌کالا به‌عنوان یک مارکت پلیس یا بازارگاه معتبر و مجهز همه این امکانات را در اختیار کسانی که می‌خواهند تجارت الکترونیک راه بیندازند می‌گذارد.

در فصل چهارم گزارش سال 1400 دیجی‌کالا می‌خوانید که مارکت‌پلیس بستری است که امکان خرید از چند ده‌هزار تأمین‌کننده متفاوت را برای مشتریان فراهم می‌کند. همه علاقه‌مندان به تجارت الکترونیک اعم از تولیدکنندگان، خرده‌فروشان، مشاغل محلی و خانگی، هنرمندان و صنعتگران و شرکت‌های بازرگانی این فرصت را دارند تا با استفاده از امکانات دیجی‌کالا پا به این عرصه بگذارند. دراین‌بین دیجی‌کالا فعالیت‌هایی مثل به‌کارگیری مرکز پردازش، تبلیغات بازرگانی، مرکز فروشندگان و تولید محتوا را  انجام می‌دهد. در نهایت هم با استفاده از ناوگان لجستیکی‌اش، کالاهای فروخته شده را در اختیار مصرف‌کنندگان شخصی و مصرف‌کنندگان سازمانی می‌گذارد.

دیجی‌کالا با توسعه پلتفرم مارکت پلیس خود در سال 1395 برای خدمت‌رسانی به فروشندگان باعث شد که بسیاری از تأمین‌کنندگان و تولیدکنندگان، بدون دغدغه‌های فنی و زیرساختی، کالاهای خود را عرضه کنند و به‌این‌ترتیب به پایگاه کاربران دیجی‌کالا و شبکه گسترده و ملی توزیع دیجی‌کالا دسترسی داشته باشند.


مرکز خریدی با 250 هزار فروشگاه


در سال 1400 مارکت پلیس دیجی‌کالا وارد ششمین سال فعالیت خود شد و در انتهای این سال تعداد کسب‌وکارهای مارکت پلیس دیجی‌کالا با رشدی 63.6 درصدی به مرز 250 هزار فروشنده رسید. در سال 1400 هر فروشنده فعال دیجی‌کالا به طور متوسط ماهانه 494 میلیون ریال فروش محصول داشته است. یکی از فروشندگان هم با فروش 467 میلیاردی رکورد فروش در یک ماه دیجی‌کالا را زد.


رونق بازار در استان‌های پرفروش


بعد از استان تهران که قاعدتاً پرفروش‌ترین استان برای فروشندگان دیجی‌کالاست در سال 1400 استان خراسان رضوی در رده دوم پرفروش‌ترین استان‌ها قرار دارد. دلیلش هم روشن است. شهر مشهد که زائرپذیرترین شهر ایران است در این استان قرار دارد و طبیعی است که خیلی از زائران وقتی از این شهر به شهر خودشان برمی‌گردند از طریق دیجی‌کالا محصولات و سوغاتی‌های این شهر را خریداری می‌کنند و به همین ترتیب خیلی از مردم این استان و شهر مشهد خیلی از خریدهایشان را از دیجی‌کالا انجام می‌دهند. استان اصفهان هم سومین استان پرفروش در دیجی‌کالاست. آن هم به دلیل وجود صنایع‌دستی زیبای این استان که در مشتریان زیادی در سراسر ایران دارد. استان‌های البرز و آذربایجان شرقی در رده بعدی این جدول قرار دارند.


نمودار قیمت؛ یک نمودار معنادار


ممکن است از یک کالا نمونه‌های مشابه زیادی وجود داشته باشد که قیمت‌های متفاوتی هم داشته باشند. از طرفی قیمت یک کالا هم در طول سال ثابت نیست و تغییر می‌کند. «نمودار قیمت کالا» یک ویژگی منحصربه‌فرد در تمامی صفحه‌های محصولات دیجی‌کالا است که می‌تواند به تصمیم‌گیری هوشمندانه مشتری کمک کند.

نمودار قیمت کالا فروشندگان را به قیمت‌گذاری عادلانه و مشتریان را به خرید آگاهانه و هوشمندانه هدایت می‌کند. کاربران دیجی‌کالا در سال 1400 به طور متوسط روزانه بیش از 15.5 هزار بار به اطلاعات نمودار قیمت مراجعه کرده‌اند که این نشان می‌دهد این نمودار بسیار کاربردی است و مرجع خوبی برای تصمیم‌گیری خریداران محسوب می‌شود.


همه گزینه‌ها روی میز است


حتماً برایتان اتفاق افتاده است که در خرید یک کالا با نمونه‌های مشابه و قیمت‌های مختلف روبرو شوید و تصمیم‌گیری برای‌ شما سخت شود. حتی ممکن است «یک» نوع کالا در فروشگاه‌های مختلف با قیمت‌های متفاوتی به چشم بخورد. در چنین شرایطی چه چیزی به شما کمک می‌کند؟ قطعاً آگاهی از رضایت یا نارضایتی خریداران و اطلاع از عملکرد فروشنده. «جعبه خرید» یک امکان خوب در دیجی‌کالاست که به شما در این مسئله کمک می‌کند. فروشنده کالا، وضعیت موجود بودن در انبار دیجی‌کالا یا فروشنده، میزان امتیاز دیجی‌کالا و البته قیمت، برخی از اطلاعاتی است که در «جعبه خرید» برای هدایت مشتری قرار داده شده است. اگر شما با یک کالا و چند قیمت بسیار نزدیک به هم مواجه شوید چیزی هست که بتواند روی انتخابتان برای خرید تأثیر بگذارد؟

احتمالاً اطلاع از عملکرد کلی فروشنده و درصد رضایت خریداران قبلی از او روی نظر شما هم مؤثر خواهد بود. موجود بودن در انبار و آماده ارسال بودن کالا در انبار هم دارای اهمیت است. جعبه خرید بهترین گزینه برای خرید را به مشتریان پیشنهاد می‌دهد و نشان‌دهنده نمره عملکرد فروشنده و منصفانه‌ترین قیمت عرضه شده از بین دیگر فروشندگانی است که کالا را عرضه می‌کنند. همچنین در سال 1400 دیجی‌کالا برای ارائه قیمت رقابتی توسط فروشندگان، برای آنها امکان مقایسه قیمت کالا در سایر فروشگاه‌های اینترنتی را ایجاد کرد.


ارسال مستقیم کالا توسط فروشنده


اگر برای تحویل گرفتن کالایی که می‌خواهید بخرید عجله دارید سعی کنید از موجود بودن آن در انبار مطمئن شوید. چرا که موجود بودن کالاهای فروشندگان در انبار دیجی‌کالا علاوه بر افزایش رضایت مشتری به دلیل تحویل سفارش در بازه زمانی کوتاه‌تر بر نمره عملکرد فروشنده و افزایش فروش او نیز مؤثر است. در سال 1400 سفارش‌هایی که کالاهای آن‌ها در انبار دیجی‌کالا موجود بوده به طور میانگین در مدت دو روز و 8 ساعت توسط زیرساخت  لجستیک دیجی‌کالا به دست مشتریان رسیده‌اند. درحالی‌که عدم موجود بودن کالا در انبار این زمان را دوبرابر افزایش داده است. یک امکان دیگر هم هست که می‌تواند روند تحویل کالا به مشتری را تسریع کند. این امکان «ship by seller» نام دارد که به معنای ارسال مستقیم کالا توسط فروشنده است.

فروشندگان می‌توانند در صورت تمایل بعضی از کالاهای خود را به‌صورت مستقیم برای مشتری ارسال کرده و نیازی به مراجعه و تحویل به انبارهای دیجی‌کالا نداشته باشند. در سال 1400 بیش از 17 هزار و 500 فروشنده فعال در دیجی‌کالا بیش از یک و نیم‌میلیون سفارش را خودشان برای خریدار ارسال کردند.


اصالت کالا حق مسلم خریدار است


یکی از مهم‌‌ترین مسئولیت‌های دیجی‌کالا رعایت اصل صداقت در فروش کالاست. حتماً می‌دانید از چه چیزی حرف می‌زنیم. از تطابق مشخصاتی که در صفحه محصول درج شده با چیزی که برای خریدار ارسال می‌شود. این تعهد در دیجی‌کالا با عنوان «ضمانت کالای اصل» شناخته می‌شود. البته برخی از خریداران تمایل دارند نمونه کالای اصل را با قیمت کمتری تهیه کنند. این دسته محصولات از سال 1397 با برچسب «غیر اصل» در عنوان کالا روی پلتفرم دیجی‌کالا اجازه فروش دارند. در این میان، کالاهایی به‌عنوان کالاهای تقلبی شناسایی می‌شوند که بدون نشان «غیر اصل» اما با عنوان کالای اصل، توسط فروشندگان عرضه شده باشند. مشتریان دیجی‌کالا درصورتی‌که به چنین مواردی برخورد کردند می‌توانند سریعاً آن را گزارش کنند. اما کار دیجی‌کالا از اینجا شروع می‌شود.

ابتدا نشان «غیر اصل» روی کالای فوق درج می‌شود. سپس اگر این کالاها در گروه‌های آرایشی، بهداشتی و کالاهای سلامت‌محور باشند «غیرفعال» می‌شوند و در نهایت و در صورت لزوم دسترسی‌های مربوطه از فروشندگان سلب می‌شود. در دیجی‌کالا تیمی هست که اصالت کالاها را بررسی می‌کند. یکی از معیارهای مهم برای شناسایی کالاهای غیر اصل گزارش کاربران، شکایت و مرجوعی زیاد یک کالا به دلیل غیر اصل بودن توسط مشتریان است. در سال 1400 شناسایی کالاهای غیر اصل و دریافت نشان غیر اصل، چهار برابر بیشتر از سال قبل بود.


تأمین امنیت خرید آنلاین


مارکت پلیس دیجی‌کالا ادعا نمی‌کند که همه کالاهای ارائه شده در این اپلیکیشن دقیقاً با مشخصاتی که در سایت ذکر شده مطابقت دارد. اما متعهد است که در قبال روشن شدن چنین تخلفی هرگز منفعل نباشد. دیجی‌کالا پس از خرید، از مشتریان نظرسنجی می‌کند تا میزان رضایت آنها را از خریدشان بسنجد. در این نظرسنجی‌ها کالاهایی که نمره قبولی نمی‌گیرند مشخص می‌شوند و دیجی‌کالا اقدامات لازم را شروع می‌کند؛ از ویرایش محتوای محصول (عکس، متن و توضیحات) گرفته تا غیرفعال‌کردن محصول بر اساس مستندات مشتریان. در سال 1400 متوسط رضایت خریداران از کیفیت کالای خریداری شده 82 درصد بود. دیجی‌کالا هرگاه شاهد چنین تخلفاتی باشد مسئولیت کامل جبران خدمات را به عهده می‌گیرد. کالای تقلبی مرجوع و اصل مبلغ به‌حساب مشتری بازگردانده می‌شود. آمارهای سال 1400 نشان می‌دهد 99.7 درصد کل کالاهایی که در دیجی‌کالا فروخته شد اصل بود. در همین سال 1.03 درصد از کل کالاهایی که فروخته شد مرجوع شد.

با بررسی منظم، کالاهایی که نرخ بازگشت بالایی دارند مشخص می‌شوند و دسترسی فروشندگان آن کالاها به گروه کالایی موردنظر سلب می‌شود. در بخــش امتیاز فروشنده میزان عدم مرجوعی کالای آن فروشنده، امتیاز تعهد ارسال و تأمین به‌موقع دیده می‌شود و کاربران می‌توانند این مسئله را بررسی کنند. فروشنده همچنین وظیفه دارد کالا را به‌موقع برای خریدار تأمین کند. اگر فروشنده در زمان مشخص شده موفق به تأمین و ارسال کالا نشود به میزان دوبرابر کمیسیون فروش کالا جریمه می‌شود. اگر این مورد تکرار شود و نرخ لغو سفارش بالا باشد امتیاز فروشنده کاهش چشمگیری پیدا می‌کند. علاوه بر این دسترسی فروش کالای مذکور از فروشنده سلب خواهد شد. سخت‌گیری‌های دیجی‌کالا در این مورد باعث شده 95.95 درصد کالاهای فروخته شده به‌موقع تأمین شود.


محاسبه هوشمند هزینه ارسال


اگر سابقه کسب‌وکار حضوری و غیر آنلاین داشته باشید حتماً می‌دانید که پروسه فروش کالا هزینه‌هایی جز هزینه تولید هم دارد. در تجارت آنلاین این هزینه‌ها شامل انبارداری، تولید محتوا، بازاریابی، خدمات پس از فروش و ارسال به مراکز جمع‌آوری و پردازش است کـه بخشی از آن‌ها بر عهده فروشنده است و بخش دیگر توسط دیجی‌کالا پرداخت می‌شود. در سال 1400 ارسال سفارش‌های بالای 300 هزار تومان به‌صورت رایگان انجام شد و نزدیک به نیمی از سفارش‌های این سال رایگان ارسال شد. البته از ابتدای سال 1401 سفارش‌های بالای 500 هزار تومان به‌صورت رایگان ارسال می‌شود. از سال 1400 و باهدف عادلانه کردن هزینه ارسال برای سفارش‌هایی که نیازمند پرداخت هزینه ارسال توسط مشتری هسـتند از روش قیمت‌گذاری پویا (dynamic shipping fee) استفاده می‌شود. در این روش، هزینه ارسال باتوجه‌به اندازه، مشخصات سفارش، مکان و زمان انتخاب شده توسط مشتری انجام می‌شود و در بازه 17 تا 40 هزار تومان قرار دارد.


مسیر طولانی یک خرید ساده


شاید برای شما جالب باشد که بدانید وقتی یک کالا را از دیجی‌کالا می‌خرید چه اتفاقاتی می‌افتد تا آن کالا به دست شما برسد. ابتدا کالا به دیجی‌کالا معرفی می‌شود. پس از آن دیجی‌کالا کار بازاریابی و تولید محتوا را انجام می‌دهد. سپس کالایی که شما خریداری می‌کنید توسط فروشنده به مراکز جمع‌آوری ارسال می‌شود و از آنجا به مراکز پردازش می‌رود. کالا سپس به انبار می‌رسد تا پردازش و بسته‌بندی شود که در این مرحله هزینه لجستیک، بیمه و سوخت هم محاسبه می‌شود و در نهایت به مراکز توزیع می‌رسد. از اینجا به بعد کالا وارد مرحله «خدمات پس از فروش» می‌شود و در آخرین گام به دست خریدار می‌رسد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.