راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گزارش راه پرداخت از آخرین به‌روزرسانی فهرست ابربدهکاران بانکی / دولت و خودروسازان بزرگترین بدهکاران بانکی

افشای فهرست ابربدهکاران بانکی همچنان ادامه دارد و با انتشار هر فهرست از ارقام بزرگ‌تری رونمایی می‌شود. در آخرین فهرست منتشرشده از سوی بانک ملت، رقم بدهی دانه‌درشت‌ها به بالای هزار میلیارد تومان رسیده و بزرگ‌ترین بدهکاران این بانک خودرویی‌ها هستند و نفتی‌ها؛ 13 بانک دیگر نیز فهرست‌های خود را به‌روزرسانی کرده‌اند که در میان آنها نام‌های جدیدی نیز به چشم می‌خورد.

بانک مرکزی در راستای اجرای ردیف ماده احکام تنظیمی، آمار مقدماتی تسهیلات و تعهدات کلان (از بانک‌هایی که تاکنون دریافت شده) را به‌روزرسانی کرده است. بر اساس اطلاعیه بانک مرکزی اطلاعات منتشرشده تنها به منزله دریافت تسهیلات و تعهدات کلان از شبکه بانکی بوده و عدم ایفای تعهدات یادشده در ستون مانده اصل تسهیلات ـ بدهی غیرجاری قابل مشاهده است.

بنابراین در فهرست‌های منتشرشده، به‌جز رقم اصل تسهیلات و رقم بدهی جاری که در حال پرداخت اقساط است، آنچه مشخص‌کننده میزان بدهی قطعی و بدون بازگشت است، بدهی غیرجاری است.

فهرست بانک ملت را که نگاه کنیم و یک حساب‌وکتاب از همین رقم بدهی غیرجاری انجام دهیم، به رقم سه هزار و 600 میلیارد تومانی می‌رسیم که نشان‌دهنده کل حجم بدهی غیرجاری یا به‌ عبارت دیگر حجم تسهیلات بدون بازگشت این بانک است.

رقم تسهیلاتی که تاکنون حتی با وجود گذشت دوره‌های تنفس، در بانک پاسارگاد ثبت شده هم به عدد 10 هزار میلیارد تومان می‌رسد.

بانک اقتصاد نوین، با توجه به تسهیلات پرداختی خود، از حجم بدهی غیرجاری کمتری برخوردار است. حجم بدهی غیرجاری این بانک بالغ بر سه هزار میلیارد تومان است. بانک کشاورزی هم بدهی غیرجاری بالغ بر سه هزار و 700 میلیارد تومانی دارد.

در این میان برای بانک‌های کوچک‌تر طبعاً بدهی‌های غیرجاری کمتری ثبت شده، اما به‌هرحال همچنان حجم بدهی قابل توجهی دارند. بدهی غیرجاری پست‌بانک رقمی حدود 530 میلیارد تومان است و حجم بدهی غیرجاری بانک تقریباً 380 میلیارد تومان ثبت شده است.


نام‌های جدید در فهرست بدهکاران بانکی


آخرین فهرست ابربدهکاران منتشرشده بانک‌ها گرچه در مقایسه با فهرست‌های قبلی تقریباً تکراری است، اما در بین آنها نام‌های جدید نیز به چشم می‌خورد و بررسی این فهرست‌ها حاوی نکاتی است که نشان از ساختار معیوب تسهیلات‌دهی بانک‌ها هم در حجم تسهیلات و بازگشت آن و هم در تضامین دارد.

به‌عنوان مثال در فهرست بدهکاران کلان بانک ملت، در ردیف‌هایی می‌بینیم که تضامین درخواستی بانک رقمی به‌مراتب کمتر از رقم تسهیلات پرداختی است. شرکت سایپا در یک ردیف از این بانک تسهیلات 75 میلیارد تومانی دریافت کرده، در حالی که ارزش وثیقه آن 23 میلیارد تومان بوده است. در ردیف‌های دیگر هم این ناترازی را در خصوص تسهیلات این شرکت مشاهده می‌کنیم.

حجم عمده بدهی غیرجاری انباشت‌شده سه هزار و 600 میلیارد تومانی بانک ملت، توسط سه شرکت به بار آمده است. سازمان تأمین اجتماعی با بدهی کلان هزار و 600 میلیارد تومانی بزرگ‌ترین بدهکار این بانک است و به‌تنهایی نصف حجم کل بدهی بانک ملت را رقم زده است.

شرکت مادر تخصصي بازرگانی دولتی ايران نیز دومین بدهکار دانه‌درشت بانک ملی است که بالغ بر 750 میلیارد تومان بدهی غیرجاری و وصول‌نشده به این بانک دارد.

سومین ابربدهکار بانک ملت شرکت مخابرات استان البرز است که از بانک ملت 625 میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده و 487 میلیارد تومان آن را بازنگردانده و در فهرست بدهی‌های غیرجاری بانک ثبت شده است.

این سه شرکت بزرگ‌ترین بدهکاران بانک ملت هستند که از ایفای تعهدات تسهیلاتی خود سر باز زده‌اند، اما بزرگ‌ترین تسهیلات‌بگیر کلان بانک ملت به خودرویی‌ها و نفتی‌ها می‌رسد. ایران‌خودرو و سایپا در ردیف‌های متعدد از بانک ملت تسهیلات صدها میلیاردی گرفته و البته سایپا بدحساب‌تر از ایران‌خودرو است؛ چراکه در چندین ردیف تسهیلات دریافتی هنوز اقدامی برای بازگشت اقساط خود نکرده است.

صنعت بعدی که جزء ابربدهکاران بانکی است، صنعت فولاد است و البته دست تسهیلات‌بگیر آنها به سوی بانک پاسارگاد رفته است. بزرگ‌ترین بدهکار (بدهی غیرجاری) بانک پاسارگاد فولاد بوتیای ایرانیان با حجم بدهی بالغ بر دو هزار و 496 میلیارد تومان است.

2 دیدگاه
  1. منصور اله یار می‌گوید

    سلام باورم نمیشه این بانک ملت حساب من رو مسدود و موجودیش رو برای بدهی سه میلیون تومانی که تازه دوتا قسط هم کمتر می‌شود مسدود کرده و دو بار هم زنگ زده و تهدید کرده تا سر ماه تسویه نکنم حساب ضامنم مسدود و خالی نخواهد کرد پس خواب بوده برای ۳۴۰۰ میلیارد طلبش خدا رو شکر که ضعیف کشی قانون ظالمین رو رعایت کردن

  2. منصور اله یار می‌گوید

    کل مانده بدهیم ۱۰ میلیون هست بابت ۵۰ میلیون این هم که مانده سود بهره وامشان هست خیلی جالبه کاش مکالمه بانک رو ضبط کرده بودم متوجه میشدید طرف میگه برای ما فرقی نمیکنه ۱۰ هزار بدهکار باشی یا ۱۰ میلیارد با هر دو یجور برخورد میشه سوال چطور یارانه من رو بابت طلب بانک برداشتی ولی سایپا این همه پول بدهکار هست و بابت ثبت نام خودرو هر کس ۱۰۰ میلیون ریخت دست نزدیدخ بهش ای لعنت بر قوم ظالم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.