راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

الزام به پرداخت سود مجامع از طریق سجام در سال 1401 / انفصال خدمت در انتظار مدیران متخلف

در راستای رعایت قانون بودجه سال ۱۴۰۱، پرداخت سود سهام از طریق سامانه سجام الزامی شد. مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار با ارسال نامه‌ای به تمامی ناشران ثبت‌شده و مؤسسات حسابرسی معتمد این سازمان، از الزامی‌شدن پرداخت سود سهام از طریق سامانه سجام در سال جاری خبر داد.

به گزارش بازار سرمایه، بر اساس این نامه، تمامی ناشران ثبت‌شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار در راستای تسهیل امور سهام‌داران موظف شدند سود تقسیمی مصوب مجمع عمومی را با همکاری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه از طریق سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) به سهام‌داران پرداخت کنند.

بر این اساس، مدیران متخلف از اجرای این حکم با شکایت سازمان بورس به انفصال از خدمت در دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های سهامی عام به مدت شش ماه تا دو سال محکوم می‌شوند.

پیش از تصویب بودجه سال جدید نیز بر اساس قانون، شرکت‌ها موظف بودند سود سهام را از طریق پایگاه سجام در حساب صاحب سهم واریز کنند، اما این اتفاق طی سال‌های اخیر رخ نداده و شرکت‌های بورسی از فرد صاحب سهام می‌خواهند که به بانک مراجعه کند، اما اکثر سهام‌داران خرد به بانک مراجعه نمی‌کردند و سرجمع این مبالغ که بیش از هزاران میلیارد تومان در سال است، در حساب شرکت‌ها باقی می‌ماند. پیش‌تر راه پرداخت طی گزارشی به ابعاد این موضوع پرداخته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.