راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیرعامل شرکت مبین‌نت در گفت‌وگو با راه پرداخت مطرح کرد / نرخ رشد سالانه بیش از ۵۰درصدی مبین‌نت طی دو سال اخیر

ریحانه هاشمی / شرکت مبین‌نت که حدود ۱۳ سال از تأسیس آن می‌گذرد، در ابتدای کارش، ارائه‌دهنده خدمات اینترنت خانگی و وایمکس بود، اما حالا، این شرکت طیف وسیعی از خدمات را به مشتریان B2B و ‌B2C ارائه می‌دهد. با حسین طهرانی که بیش از دو سال است هدایت شرکت مبین‌نت را بر عهده دارد، گفت‌وگویی اختصاصی داشتیم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید.

حسین طهرانی در ابتدای گفت‌وگو، در پاسخ به این سؤال که پروژه اینترنت 5G به کجا رسیده است، گفت: «ما در تهران برای مشتریان سازمانی‌مان مثل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری و برخی خبرگزاری‌ها یکسری سایت 5G راه انداخته‌ایم، اما مسئله 5G مسئله فرکانس رادیویی آن است. دولت قول داده که تا آخر امسال، مسئله فرکانس رادیویی را تعیین تکلیف کند. بعد از مشخص‌شدن وضعیت فرکانس، ما با همراه اول توسعه شبکه رادیویی را شروع می‌کنیم.»

طهرانی توضیح داد: «هسته نرم‌افزاری 5G آماده است و فقط با یک آپدیت نرم‌افزاری، آماده بهره‌برداری می‌شود، ولی شبکه رادیویی بستگی به فرکانس دارد. بعد از مشخص‌شدن فرکانس، اپراتورها می‌توانند سفارش سایت‌ 5G بدهند.»

او در مورد مسائل دیگر این پروژه نیز گفت: «به لحاظ فنی، اجرایی‌شدن 5G، شش ماه زمان می‌برد، ولی مسائل دیگری مثل گران‌بودن مودم‌های 5G نیز مطرح است. قیمت این مودم‌ها حدود ۳۰۰ دلار است و امیدواریم بعد از آماده‌شدن زیرساخت‌های فنی، قیمت‌ها تعدیل شود یا اینکه بتوانیم مودم‌ها را داخل کشور بسازیم. به لحاظ سرویس روی گوشی هم تعداد گوشی‌های ساپورت‌کننده 5G کم است؛ گوشی‌های آیفون و بعضی مدل‌های سامسونگ امکان ساپورت 5G را دارند که البته این قابلیت روی همان گوشی‌های محدود هم به خاطر ملاحظات سیاسی قفل است.»


هیچ افزایش هزینه‌ای در تعرفه اینترنت نداشته‌ایم


مدیرعامل مبین‌نت در مورد خدمات اینترنتی این شرکت و تعرفه‌ها هم گفت: «دو سال است که با وجود تورم، هیچ افزایشی در هزینه‌های اینترنت و تلکام به وجود نیامده است. مصوبه مجلس مقرر کرده که تعرفه‌ها نباید افزایش پیدا کند و این موضوع، نفس اپراتورهای اینترنت را گرفته است. تعرفه اینترنت‌های موبایلی ارزان نگه داشته شده و بنابراین قیمت سرویس‌های فیکس‌ اینترنت هم نباید افزایش پیدا کند، چون در غیر این صورت، مردم سرویس‌های فیکس را رها کرده به استفاده از اینترنت موبایل روی می‌آورند.»

طهرانی در مورد افزایش ظرفیت شبکه مبین‌نت در دوران کرونا نیز گفت: «از اسفند 1398 تاکنون، هم در لایه هسته، هم انتقال داده و هم رادیو، نزدیک به سه‌برابر افزایش ظرفیت داشته‌ایم. البته حتماً در مناطقی از شهر که استفاده از اینترنت بیشتر بوده، مثل مناطق شمالی شهر تهران، گاهی سرویس ما دچار کندی و اختلال شده که روی تجربه کاربران اثر گذاشته است، اما به‌طور کلی افزایش ظرفیت خوبی اتفاق افتاده است.»


حضور مؤثر مبین‌نت در صنعت بانکداری


حسین طهرانی با اشاره به اینکه مبین‌نت در فراهم‌کردن زیرساخت شبکه برای بانک‌های کشور، نقش مهمی دارد، گفت: «ما در چند صنعت، از نظر زیرساخت ارتباطات بیشترین سهم بازار را داریم؛ صنعت بانکداری، خرده‌فروشی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای، توریسم و هتلداری و نفت و گاز و پتروشیمی؛ اما در صنعت بانکداری به این خاطر که سطح خدمات سرویس‌ها، نسبت به صنعت‌های دیگر خیلی مهم است، ما مزیت بیشتری داریم. مزیت دیگر ما قابلیت اطمینان بالای سرویس‌های ارتباطی ‌ماست. ویژگی مهم دیگر، پشتیبانی ماست. ما در بین اپراتورهایی که سرویس سازمانی دارند، به لحاظ نوع سرویس پشتیبانی‌مان شاخص هستیم؛ مثلاً در شهرهای شاخص، سطح خدمات پشتیبانی ما ۹۹/۹۹ درصد است و به محض اینکه مشکلی به وجود بیاید، ظرف کمتر از دو ساعت مشکل را حل می‌کنیم. در ایجاد نود جدید برای مشتریان هم رکورد کمتر از ۴۸ ساعت را داریم.»

مدیرعامل مبین‌نت به سرویس جدید این شرکت برای بانک‌ها که در سال گذشته رونمایی شده، اشاره کرد و توضیح داد: «الحاق ‌B2B همراه اول به مبین‌نت باعث شده که ما بتوانیم شبکه سیار مورد نیاز بانک‌ها را هم در یک بستر یکپارچه با شبکه فیکس‌شان، تحت کنترل و مدیریت دربیاوریم. تا پیش از این ما فقط به دستگاه‌های خودپرداز، شعب و نقاط ثابت سرویس ارائه می‌دادیم، اما در یک سال گذشته، سرویس‌های سیار مثل کارت‌خوان، ماشین‌های پول‌رسان یا حتی شبکه دورکاری پرسنل بانک را که روی تبلت یا کامپیوتر است، به‌صورت یکپارچه روی شبکه فیکس تحویل بانک می‌دهیم. به عبارت دیگر، تمام خدماتی را که از طریق مبین‌نت یا همراه اول به بانک‌ها ارائه می‌دادیم، به‌صورت یکپارچه درآورده‌ایم؛ بنابراین صنعت بانکداری یکی از مهم‌ترین صنایعی است که به آنها سرویس ارائه می‌دهیم. مبین‌نت درگاه یکپارچه خدمات ارتباطی بانک‌هاست.»


مبین‌نت، بازوی اجرایی همراه اول در حوزه ‌‌B2B


طهرانی در پاسخ به این سؤال که آیا طبق قرارهای قبلی، مبین‌نت به بازوی اجرایی همراه اول در حوزه B2B تبدیل‌ شده است یا خیر، گفت: «دوران گذاری لازم است برای اینکه این دو برند، یعنی MCI BUSINESS به‌عنوان بخش کسب‌وکار سازمانی همراه اول و مبیننت به‌عنوان شرکتی که سال‌ها در حوزه سازمانی کار کرده، در بازار به هم ملحق شوند. استراتژی ما این است که مشتریان سازمانی مبین‌نت، کم‌کم این همکاری و این‌همانی را احساس کنند و متوجه شوند که راهبری این دو شرکت به‌صورت متمرکز تحت برند همراه اول کسب‌وکار انجام می‌شود. این دوره گذار، به لحاظ فنی طولانی نشده، ولی به لحاظ بازار هم تعمد داریم که این دوره، یک سال و نیم طول بکشد که مشتریان سازمانی مبین‌نت، این همکاری را کم‌کم بپذیرند و در مورد هویت مبین‌نت دچار شوک نشوند. در حقیقت یک گذار نرم را برنامه‌ریزی کرده‌ایم.»

حسین طهرانی با بیان اینکه قرار نیست از این به بعد مبین‌نت را فقط در کنار بانک‌ها و صرفاً به‌عنوان ارائه‌دهنده خدمات زیرساخت به بانک‌ها ببینیم، گفت: «ما در حقیقت در حوزه پشتیبانی فعال بوده و یک اپراتور ارتباطی هستیم. همان‌طور که محصولات ما در بانکداری استفاده می‌شود، در حوزه خرده‌فروشی و پتروشیمی هم استفاده می‌شود. در هر کاری که گستردگی جغرافیایی در سطح کشور داشته و به زیرساخت ارتباطی نیاز باشد، ما به‌عنوان صنعت پشتیبان آماده همکاری هستیم.»

مدیرعامل شرکت مبین‌نت، در انتهای صحبت‌هایش گفت: «حال مبین‌نت خوب است و دو سال خیلی خوب را با نرخ رشد بالای ۵۰ درصد داشته‌ایم. کرونا باعث افزایش ترافیک و اتکای بیشتر کسب‌وکارها به حوزه آنلاین و به تبع آن اقبال بیشتر به اپراتورهای ارتباطاتی شد. هرچه فعالیت اقتصادی بیشتری در کشور شکل بگیرد، ما هم به‌عنوان زیرساخت ارتباطی بیشتر کار می‌کنیم و ارزش بیشتری خلق خواهیم کرد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.