راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در رویداد آنلاین مزدکس مطرح شد / هشدار درباره استفاده از صرافی‌های خارجی

مرضیه نوری / این روزها با استقبال از رمزارزها در ایران، مختصات فعالیت در این بازار بسیار بحث‌برانگیز شده است و بسیاری از تازه‌واردان به این بازار به دنبال یادگیری هستند. روز جمعه صرافی رمزارز مزدکس در همین خصوص یک رویداد آنلاین برگزار کرد و در این رویداد عباس آشتیانی و پرهام لیلیان دو پژوهشگر حوزه رمزارز سخنرانی کردند. مباحث مطرح‌شده در این نشست عمدتاً حول محور «چگونه در بازار رمزارزها حرفه‌ای فعالیت کنیم؟» بود و هرکدام از سخنرانان به ابراز نکاتی در این خصوص پرداختند. در این نشست عباس آَشتیانی در مورداستفاده از کیف پول‌های خارجی هشدار داد و لیلیان هم با اتکا به تجربه خود توصیه‌هایی را برای تریدرها مطرح کرد.

رویداد آنلاین صرافی رمزارز مزدکس با صحبت‌های عباس آشتیانی، پژوهشگر حوزه ارز دیجیتال و از مشاوران مجموعه مزدکس آغاز شد. چگونه حرفه‌ای‌تر وارد بازار کریپتوکارنسی شویم؟ چگونه انتفاع مجموعه و خودمان را حفظ کنیم؟ امروزه اقتصاد دیجیتال چه جایگاهی در زندگی ما و دولت‌ها و حاکمیت‌ها دارد؟

آشتیانی با طرح این سؤالات بحث خود را شروع کرده و توضیح داد: «در طول تاریخ هر نوآوری به سال‌ها زمان نیاز داشته تا توسعه و مقبولیت پیدا کند. حدود ۵۰ سال طول کشید، تا تعداد کاربران خطوط هواپیمایی به ۵۰ میلیون برسد. اما در حوزه رمزارز سرعت استقبال بسیار پرشتاب است. اکنون در حوزه دیجیتال تعداد کاربران هفتگی به یک‌میلیون کاربر می‌رسد. اگر تا دو سال پیش فقط درباره ارز دیجیتال می‌شنیدیم، اکنون محصولات این حوزه بسیار متنوع شده است. ده سال پیش، پیش‌بینی می‌شد که پلتفرم‌ها دنیای آینده را می‌بلعند و حالا امروز ما شاهد وقوع این پیش‌بینی هستیم. خصوصاً بعد از شیوع کرونا شاهد رشد چشم‌گیر پلتفرم‌هایی مانند آمازون بودیم و بعد هم ایلان ماسک، رئیس شرکت خودروسازی تسلا و اسپیس ایکس، شرکت اکتشاف فضایی چهره برتر سال شد. حالا حرف اول اقتصاد دیجیتال و نوآوری است. در این میان مهم‌ترین پارامتری که به آن باید توجه کنیم، بلاکچین است.»

او ادامه داد:« در اینترنت ارزش زمانی بسیار مهم است. زمانی که چیزی را برای کسی می‌فرستیم، او آن چیز را دارد و من دیگر آن را ندارم. همین جمله ساده مفهوم مالکیت در اینترنت را نشان می‌دهد. امروزه پایه اصلی اقتصاد دیجیتال بلاکچین است و هر آنچه روی آن است، موجودی رمزنگاری‌شده محسوب می‌شود. در تکنولوژی بلاکچین استفاده از رمزنگاری یک موضوع را به ما گوشزد می‌کند و آن این است که ما هر چیزی را می‌توانیم در آن پیاده کنیم. اگر نمود آن‌یک ارزش جدید خلق‌شده باشد، به آن رمزارز گفته می‌شود. »


نگهداری هوشمند؛ مهم‌ترین اصل فعالیت در بازار رمزارز


آشتیانی با اشاره به تأثیر رمزارزها بر زندگی افراد عنوان کرد: «ما زمانی که یک درآمد جاری در زندگی داریم مهم‌ترین و عقلانی‌ترین کار این است که بخشی ازآن‌پس انداز و بخشی از آن مصرف شود. هنگامی‌که حرف از حفظ ارزش و سرمایه‌گذاری می‌زنیم، باید توجه داشته باشیم، این حفظ ارزش در چه حوزه‌ای است. بازار خودرو، سهام، املاک، فلزات گران‌بها و ارز در کشور ما جزو همین حوزه‌ها هستند و اکنون هم که بازار ارز دیجیتال واردشده است. باید ویژگی همه این بازارها را بشناسیم، به‌عنوان‌مثال بازار املاک ریسک کمتری و در مقابل نقد شوندگی پایینی دارد. بازار طلا ریسک نگهداری دارد، بازار کالا خطر استهلاک دارد. درنهایت بازار دیجیتال پرنوسان و دارای نحوه نگهداری هوشمند است. با چنین مقایسه‌ای که ما به‌صورت عقلانی تصمیم می‌گیریم پس‌انداز خود را وارد کدام حوزه کنیم. و در اینجا مهم هم این است که همه تخم‌مرغ‌هایمان را در یک سبد نگذاریم.»

آشتیانی در ادامه در خصوص نحوه نگداری هوشمند در بازار رمزارز بیان کرد:« زمانی که از یک پلتفرم رمزارز تهیه می‌کنیم، باید بدانیم که آن را در یک کیف پول شخصی نگهداری کنیم. ما باید حتماً با توجه به شخصیت خودمان و وضعیت و شرایط زندگیمان، سبد رمزارزمان را مدیریت کنیم. پلتفرمی که در آن تبادل انجام می‌دهیم، باید حتماً از روش‌های امن در نگهداری کیف پول استفاده کند. امروز من می‌دانم برخی به‌صورت مشتری از خارج از کشور سرویس می‌گیرند و باید بگویم این اصلا راه امنی نیست. از تجربه خودم مثال می‌زنم. چند سال پیش حدود ۱۲ بیت‌کوین در صرافی بیترکس از دست دادم، فقط به این دلیل که تصمیم گرفت به کاربران ایرانی به دلیل تحریم خدمات ارائه نکند. یا من خیلی از صرافی بایننس خوشم میاد ولی این صرافی احراز هویت کاربران ایرانی را نمی‌پذیرد و من خطر احراز هویت با مدارک جعلی را هم نمی‌پذیریم. حالا برخی از کاربران ایرانی با هویت جعلی اقدام به احراز هویت می‌کنند اما به‌شدت ریسک این کار بالاست و به‌هرحال صرافی‌های خارجی مستقیم یا غیرمستقیم می‌توانند بفهمند که شما یک ایرانی هستید و به‌راحتی حسابتان را بلوکه خواهند کرد.»


سپردن مالکیت دارایی به فرد غیر دسترس یعنی احتمال بلوکه شدن


او تأکید کرد:« سرمایه‌گذاری در پلتفرم‌های خارج از کشور که پاسخگویی در داخل ندارند، سرمایه شمارا ۱۰۰ درصد در ریسک فرومی‌برد. باید با خریدوفروش امن آشنا باشیم، باید حواسمان باشد سپردن مالکیت دارایی به یک فرد غیر دسترس یعنی احتمال بلوکه شدن. حالا برخی می‌گویند، به صرافی‌های داخل هم اطمینانی نیست. باید بگوییم ریسک کیف پول در صرافی خارجی یعنی ۱۱۰ درصد یک روز سرمایه شما از بین خواهد رفت ولی در داخل این ریسک را نداریم.»

آشتیانی در خصوص صرافی‌های داخلی و شیوه کار آن‌ها توضیح داد:« برخی از صرافی‌های داخل به‌صورت امن نگه می‌دارند، برخی ابزار حرفه‌ای دارند و برخی ابزارهای عادی. برخی حالا مثال نقض برای این رویه می‌آورند و از کریپتولند صحبت می‌کنند اما کریپتولند کم مانده بود، تابلو بزند که کلاه‌بردار است. انجمن بلاکچین درباره کار آن هزاران بار هشدار داده بود. بنابراین کریپتو اصلا مثال نقض خوبی نیست.»

به گفته آشتیانی در ۵ سال گذشته رشد و راندمان کریپتو حتی باوجود ریزش ۸۰ درصدی ۴ ژانویه ۲۰۱۸ تا ۴ دسامبر ۲۰۱۹ بی‌نظیر بوده است و تمام نشانه‌ها حاکی از این است که آینده این مارکت ازآنچه تا امروز بوده، هم درخشان‌تر خواهد بود.

آشتیانی در پاسخ به سؤال یکی از حضار در خصوص مجوز نداشتن صرافی‌های رمزارز داخلی گفت:« در هیچ جای دنیا هیچ صرافی رمزارزی مجوز ندارد، چون اساساً روش بازار رمزارز مجوز محور نیست بلکه با رعایت یکسری الزامات کار انجام می‌دهند. اما آنچه مهم است این است که خصوصاً با توجه به آخرین هشدار FATF کار با کاربر ایرانی برای صرافی‌های رمزارز در جهان ممنوع است و به‌محض اینکه مشخص شود آن صرافی در لیست تحریم قرار می‌گیرد. بنابراین به‌شدت قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای کاربران ایرانی وجود دارد.»


توصیه به تبدیل سریع تتر


در ادامه این نشست پرهام لیلیان پژوهشگر بازار رمزارز و از مشاوران تیم مزدکس به سؤالات حضار پاسخ داد. ازجمله نکاتی که در دل این پاسخ‌ها مطرح شد، نقطه‌نظر لیلیان در خصوص ارز تتر بود. به گفته او راجع به نگهداری تتر هشدار داده‌شده و توصیه این است که یا کمترین دارایی خود را در این رمزارز نگهداری کنید و یا سریع آن را تبدیل کنید.

او همچنین در پاسخ به اینکه صرافی‌های رمزارز داخلی چه ابزاری برای تأمین امنیت کیف پول‌ها در مواجهه با قوانین بین‌المللی مانند FATF در اختیاردارند؟ توضیح داد: «در این زمینه هرکدام از صرافی‌هایی با توجه به ظرفیت خود روش‌هایی را در اختیاردارند. یکی از این روش‌ها عوض کردن آدرس است. به‌طوری‌که یک آدرس دیگر را واسط قرار می‌دهند.»

به گفته او برای انتخاب دقیقی صرافی باید به نکاتی مانند تیم، تاریخ، سوابق، مقالات، اخبار هرکدام از صرافی‌های داخلی توجه کرد. از سوی دیگر برای کار با رمزارزها بیش از هر چیز فرد باید در حال کسب دانش آی‌تی باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.