راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سهام بنیان‌گذاران زارلا در قالب وستینگ کانترکت در یک بازه ۴۰ ماهه آزاد خواهد شد

پلتفرم زارلا بعد از راه‌اندازی خود که مهرماه ۱۴۰۰ انجام شد، حالا سهام بنیان‌گذاران خود را در قالب وستینگ کانترکت در یک بازه ۴۰ ماهه آزاد می‌کند. وجود وستینگ کانترکت علاوه بر اینکه از زارلا در مقابل خروج ناگهانی مؤسسان محافظت می‌کند، حقوق سایر بازیگران این اکوسیستم از جمله خریداران توکن بایوبیت را نیز تا حد چشم‌گیری حفظ می‌کند.


پلتفرم زارلا چیست؟


پلتفرم زارلا یک پلتفرم غیرمتمرکز برای تبادل داده‌های سیگنال زیستی است که با تکیه‌ بر ویژگی‌های بلاکچین اتریوم، دسترسی به اطلاعات زیستی را بهبود می‌بخشد و همزمان از حقوق مالکیت صاحبان اصلی این اطلاعات محافظت می‌کند. پلتفرم زارلا با ایجاد انگیزه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت برای مشارکت افراد، فرایند جمع‌آوری داده‌های زیستی مردم را در پژوهش‌های مختلف ارتقا می‌دهد. این داده‌ها می‌توانند تمام آن اطلاعاتی از بدن انسان باشند که قابل ثبت هستند. تشخیص دقیق اختلالات، تشخیص درست دارو و دوز مصرف از کاربردهای پزشکی این داده‌ها هستند. خارج از دایره سلامت، داده‌های زیستی در آموزش مبتنی بر علوم اعصاب، طراحی رابط مغز و کامپیوتر، ارتقای عملکرد افراد و بسیاری دیگر کاربرد دارند.


توکن Biobit چیست؟


توکن Biobit یک رمزارز مبتنی بر بلاکچین اتریوم و استاندارد ERC20 است. به باور تیم بنیان‌گذار پروژه زارلا، توکن Biobit ارزش خود را وام‌دار مشارکت افراد در این پلتفرم است. سقف عرضه کل این رمزارز برابر با 20 میلیون در نظر گرفته‌ شده است. سهم 85درصدی از این توکن‌ها به تعداد ۱۷ میلیون توکن به‌عنوان پاداش مشارکت به داوطلبان خواهد رسید و پنج درصد آن معادل یک‌ میلیون توکن برای توسعه پروژه و ۱۰ درصد آن معادل دو میلیون توکن برای تیم بنیان‌گذاران آن کنار گذاشته‌ شده است.

هر فرد به ازای مشارکت در هر درخواست، حداکثر 50 توکن به‌عنوان پاداش دریافت می‌کند. همچنین سقف پاداش روزانه در این پلتفرم برابر با 14.400 توکن تعیین‌ شده است. البته عرضه توکن‌ها مشابه با پروتکل بیت‌کوین دارای رویداد هالوینگ است. پاداش پلتفرم زارلا در عرض 72 سال به صفر خواهد رسید.


وستینگ سهام چیست؟


وستینگ سهام، برنامه‌ای است که طی آن مالکیت سهام در طول زمان به افراد منتقل می‌شود. برنامه‌ وستینگ معمولاً برای سهام مؤسسان و کارکنان در نظر گرفته می‌شود.

به بیان ساده‌تر، می‌توان گفت وستینگ سهام مکانیسمی است که به بنیان‌گذاران و کارکنان این فرصت را می‌دهد تا در طول زمان مالکیت سهام شرکت را به دست آورند. در صورتی‌ که آنها قبل از پایان این دوره استارتاپ را ترک کنند، مالکیت بخشی از سهام که معمولاً متناسب با مدت‌زمان حضورشان در استارتاپ است، به آنها منتقل می‌شود و باقی‌مانده‌ سهام آنها که هنوز وست نشده، توسط شرکت بازخرید می‌شود.


مفهوم صخره در وستینگ سهام چیست؟


کلیف یا صخره حداقل مدت‌زمانی است که مؤسسان باید در استارتاپ حضور داشته باشند تا بتوانند اولین نوبت از سهام خود را دریافت کنند. معمولاً در برنامه‌ وستینگ سهام طول دوره‌ کلیف شش ماه یا یک سال در نظر گرفته می‌شود. به‌عنوان‌ مثال اگر در برنامه‌ وستینگ سهام، کلیف یک سال تعیین‌ شده باشد و فرد قبل از یک سال استارتاپ را ترک کند، هیچ سهمی به وی تعلق نمی‌گیرد.

مؤسسان می‌توانند در تعیین کلیف خود مدت‌زمانی را که قبل از تدوین برنامه وستینگ در استارتاپ حضور داشته‌اند، اعمال کنند. استارتاپی را در نظر بگیرید که سه هم‌بنیان‌گذار دارد. نفر اول از حدود یک سال قبل روی ایده و ارزش پیشنهادی استارتاپ کار کرده است، در حالی‌ که نفر دوم از شش ماه قبل و نفر سوم از سه ماه قبل به تیم پیوسته‌اند. در تدوین برنامه‌ وستینگ سهام، هر یک از مؤسسان به‌ تناسب مدت‌زمانی که قبل از تدوین برنامه‌ وستینگ در استارتاپ حضور داشته، می‌تواند اعتبار دریافت کند و در نتیجه طول دوره‌ کلیف وی کاهش می‌یابد.


وستینگ کانترکت در دنیای بلاکچین


در دنیای بلاکچین و ارزهای دیجیتال نیز از این مفهوم جهت کاهش حداکثری هرگونه پامپ یا دامپ توسط بنیان‌گذاران این توکن‌ها و حتی کاهش حداکثری امکان خروج ناگهانی بنیان‌گذاران استفاده می‌شود. سازوکار وستینگ کانترکت در فضای بلاکچین به این شکل است که تمام سهامی که قرار است به تیم بنیان‌گذاران یک توکن تعلق بگیرد، ابتدا در یک سازوکار شفاف در یکی از پلتفرم‌های معتبر به‌طور کامل قفل می‌شود و در ادامه طبق سازوکاری که به شکل عمومی از پیش اعلام‌ شده، به‌ مرور زمان در زمان‌های مشخصی برای برداشت بنیان‌گذاران آزاد خواهد شد. این عمل در واقع بنیان‌گذاران را وادار می‌کند، طبق قرارداد مشخص حداقل تا پایان دوره مورد نظر جهت توسعه اکوسیستم توکن خود فعالیت کنند.


وستینگ کانترکت سهام بنیان‌گذاران زارلا


پس از گذشت بیش از دو سال از آغاز پیاده‌سازی پروژه زارلا، بنیان‌گذاران پلتفرم زارلا برای افزایش شفافیت فعالیت خود و کاهش حداکثری ریسک برای بازیگران، تعداد دو میلیون توکن بایوبیت را که سهم‌شان از این پروژه است، در قالب وستینگ کانترکت در یک بازه ۴۰ ماهه دریافت خواهند کرد.

به گفته زوبین نعمتی و فاطمه عبداله، از بنیان‌گذاران زارلا، طبق این وستینگ کانترکت، تعداد ۲۰۰ هزار توکن از دو میلیون سهم بنیان‌گذاران زارلا هر چهار ماه یک‌ بار آزاد می‌شود و از سوی بنیان‌گذاران قابل‌ برداشت خواهد بود. آزادسازی سهام بنیان‌گذاران زارلا از ژانویه ۲۰۲۲ شروع خواهد شد و تا سال ۲۰۲۵ این آزادسازی به طول خواهد انجامید.

زوبین نعمتی در گفت‌وگو با راه پرداخت در خصوص وستینگ کانترکت آزادسازی سهام بنیان‌گذاران گفت: «ما حتی این تعهد را خواهیم داد که در صورت فروش این بسته‌های ۲۰۰ هزارتایی به یک فرد جدید، حتماً دوباره در قالب یک وستینگ کانترکت دیگر این انتقال در یک بازه زمانی یک‌ساله صورت خواهد گرفت و به عموم نیز اطلاع‌رسانی خواهد شد. در واقع ما این تعهد را به ذی‌نفعان و بازیگران اکوسیستم زارلا می‌دهیم که در صورت شکل‌گیری یک وال با فروش سهام بنیان‌گذاران این موضوع را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد و با بردن این فروش در قالب یک وستینگ کانترکت جدید، جلوی هرگونه دامپ و پامپ را تا جای ممکن بگیریم و شفافیت حداکثری را به ارمغان بیاوریم.»

به گفته فاطمه عبداله، علاوه بر دو میلیون توکن سهم بنیان‌گذاران، از تعداد یک‌ میلیون توکن بایوبیت که برای توسعه پروژه تخصیص داده‌ شده بود، تعداد ۳۰۰ هزار توکن تاکنون مصرف‌ شده است. تعداد ۳۰۰ هزار توکن دیگر نیز آزاد شده است و برای توسعه‌های آتی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. تعداد ۴۰۰ هزار توکن باقی‌مانده برای این بخش نیز در قالب وستینگ کانترکت آزادسازی خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.