پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
لیگ نوآوری «بهسازان فردا» با معرفی برترینها به کار خود پایان داد
مراسم اختتامیه لیگ نوآوری «بهسازان فردا»، در روز چهارشنبه نوزدهم آبان ماه با حضور مدیران و کارشناسان ارشد شرکتهای زیرمجموعه این هلدینگ در محل باشگاه بانک ملت برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی شرکت گروه فنآوران هوشمند بهسازان فردا ، در این مراسم که با حضور علی حکیمجوادی، مدیرعامل هلدینگ بهسازان فردا، محمدهادی شالباف، رئیس مرکز نوآوری پلوینو و محمود رشیدی، معاونت امور فناوری اطلاعات بانک ملت و رئیس هیئتمدیره هدلینگ برگزار شد، از شرکتها و نفرات برتر با اهدای لوح و جایزه تقدیر به عمل آمد.
مدیر مرکز نوآوری پلوینو در ابتدای این مراسم بابیان اینکه در سالهای اخیر به نوآوری بهعنوان یک موضوع جدی پرداختهایم، گفت: «امروزه شعار “یا مرگ یا نوآوری” برای کسبوکارها در سازمانها بهطورجدی مطرح است؛ زیرا آسیبها و بیماریهای مبتلابه هر مجموعه، از سرعت رشد آن میکاهد و میزان هزینهها نسبت به درآمدها را افزایش میدهد. این موضوع باعث میشود فعالیتها اثربخشی لازم را نداشته باشند و منابع هدر بروند که درنهایت منجر به حذف یک سازمان خواهد شد. بنابراین؛ نوآوری را نمیتوان بهعنوان درمان مشکلات به کاربرد و باید از آن برای پیشگیری استفاده کرد.»
شالباف افزود: «برای رسیدن به نوآوری چند مرحله وجود دارد؛ پذیرش نوآوری، رسیدن به اعتقاد و یقین، زمینهسازی برای نوآوری و سازماندهی و مدیریت.» وی ادامه داد: «محور اصلی فعالیتهای نوآورانه و توسعه آن، نیروهای انسانی کارآمد هستند که سرمایهگذاری اصلی باید بر روی آنها باشد. تلاش ما در لیگ نوآوری نیز این است که عملکرد شرکتها را در این حوزه سازماندهی و ارزیابی کنیم تا نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کرده و از آنها برای سیاستگذاری بهتر استفاده کنند.»
مفهوم نوین نوآوری
در ادامه این مراسم، محمود جراحی، از پیشکسوتان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور با طرح این سؤال که چگونه با نوآوری میتوان ملتی را از فقر نجات داد، اظهار داشت: «بررسیهای انجامشده در کتاب «معمای عظمت» نشان میدهد؛ حجم فقر در کشورهایی که کمکهای خیریه دریافت میکنند، طی پنجاه سال بهمراتب بیشتر شده است. نقطه مشترک این کشورها نداشتن نوآوری به معنای راهکارهای عملی برای مشکلات واقعی است. نوآوری باید “دسترسی” فراهم کند، زیرا فقر مساوی با عدم دسترسی است. اما بسیاری از مقالاتی که در این زمینه نوشته میشوند، راهکار عملی برای ایجاد دسترسی ندارند.»
هر سازمانی که نوآوری نداشته باشد، محکوم به فناست
علی حکیمجوادی، مدیرعامل بهسازان فردا نیز در این مراسم بابیان اینکه توانایی نوآوری عامل تعیینکننده در استراتژی سازمان است، گفت: «سازمانی که توانایی نوآوری ندارد، درواقع استراتژی ویژهای ندارد و محکومبه فنا است. زیرا نوآوری است که ارزشآفرین بوده و برای مجموعه ثروت ایجاد میکند. در آینده نیز افراد و شرکتهایی باقی میمانند که از ابتدا با نوآوری در صنعت شکلگرفتهاند.»
او با اشاره به اینکه درحالحاضر پنج شرکت نوآور دنیا در همین حوزه در حال فعالیت هستند، افزود: «بانک ملت با توجه به زیرساختهایی که در حوزه فناوری اطلاعات ایجاد کرده است، فاصله معناداری با بانکهای رقیب خود دارد و انتظار میرود این فاصله را بیشتر کند و این مهم جز با نوآوری عملیاتی نمیشود.»
حکیمجوادی ادامه داد: «پارامترهایی در ادبیات شرکت داری وجود دارد که یکی از آنها شاخص امید به زندگی برای شرکتها است و امید به زندگی شرکتهای نوآور بهمراتب بیشتر از سایر شرکتها است.»
او با نادرست خواندن این تصور که نوآوری در شرکتها تنها وظیفه مدیران است، توضیح داد: «در فاز نخست نوآوری که “نوآوری بسته” نامیده میشود، همه افراد یک شرکت باید برای نوآوری تلاش کنند و در گام بعدی که رفتن به سمت “نوآوری باز” است، باید فینتکها و استارتاپها را جذب و از قابلیتهایشان استفاده کرد؛ بر اساس آمار مکنزی، 80 درصد نوآوری در سازمانها توسط افراد خارج از سازمان به سازمان وارد میشود و نباید تنها از همکاران داخل سازمان انتظار نوآوری داشت.»
آسیبشناسی برای بهبود دورههای بعدی لیگ نوآوری
در ادامه این مراسم، محمود رشیدی، معاون فناوری اطلاعات بانک ملت و رییس هیئتمدیره گروه بهسازان فردا، با تأکید بر اینکه باید برای بحث نوآوری یک نوع آیندهنگاری داشته باشیم، تصریح کرد: «تفاوت ریشهای بانک ملت با سایر رقبا، تفاوت در رویکرد و تفکر مشتریان آن است.»
او با بیان اینکه ایجاد لیگ نوآوری خود یک نوآوری ویژه سازمانی است، افزود: «از برگزارکنندگان لیگ نوآوری میخواهیم که این دوره را آسیبشناسی کنند تا در دورههای بعدی، طرحها و ایدههای ارائهشده بتوانند امتیازات لازم را برای کسب رتبه نخست به دست آورند.»
تیمها و شرکتهای برتر
بنا بر این گزارش، در نخستین لیگ نوآوری، 154 طرح در سه بخش «ایده»، «محصول اولیه» و «محصول نهایی» از سوی شرکتهای زیرمجموعه هلدینگ بهسازان فردا در بخشهای مختلف ارائه شد که از میان آنها ۸۷ طرح به مرحله نخست داوری و در نهایت ۲8 طرح به مرحله پایانی راه یافتند، اما هیچیک از آنها نتوانستند امتیاز لازم برای کسب رتبه اول را کسب کنند و نفرات برتر حائز رتبههای دوم و سوم شدند.
در این لیگ در بخش «ایده»؛ فرزاد رستگار از شرکت بهسازان ملت و مجید کمالی و امید مولایی از شرکت مهندسی سیستم یاس ارغوانی در مقاوم دوم، علیرضا ناظری و سامان سروری از شرکت مهندسی نرمافزار شقایق، مرتضی آزادکیان و فردین صبوری از شرکت مهندسی صنایع یاس ارغوانی در مقام سوم ایستادند.
در بخش «محصول اولیه»؛ محمدجواد حاجی بلوری از شرکت بهسازان ملت و فرزاد رستگار از شرکت بهسازان ملت، مقام دوم و مجید کمالی از شرکت مهندسی سیستم یاس ارغوانی، مقام سوم را کسب کردند. در بخش «محصول نهایی» نیز ضیا بهشتی، مونا رحیمی و مهدی هاشمی از شرکت مهندسی سیستم یاس ارغوانی و میثم شکرابی از شرکت زیرساخت امن خدمات تراکنشی، مقام دوم و رضا بنیهاشمی از شرکت بهسازان ملت، مقام سوم را به دست آوردند.
همچنین در رقابت میان شرکتهای زیرمجموعه هلدینگ در دو بخش «ایده» و «محصول اولیه»؛ شرکت بهسازان ملت، در بخش «محصول نهایی»؛ شرکت مهندسی سیستم یاس ارغوانی و شرکت زیرساخت امن خدمات تراکنشی، در بخش «کیفیت مشارکت»؛ شرکت مهندسی صنایع یاس ارغوانی و در بخش «مجموع امتیازات»؛ شرکت بهسازان ملت و شرکت مهندسی سیستم یاس ارغوانی حائز کسب رتبه برتر شدند.
گفتنی است؛ هلدینگ بهسازان فردای بانک ملت، با طراحی لیگ نوآوری در مرکز نوآوری پولوینو، شرایط را برای ارائه طرحها و ایدههای نوآورانه شرکتهای زیرمجموعه مهیا کرده است. لیگ نوآوری یک چالش داخلی است که در آن طرحهای مختلف اعم از تحقیقات، ایدهها، محصولات اولیه و محصولات تجاری مورد بررسی قرار میگیرد.