راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آیا تحریم سوئیفت لغو می‌شود؟

يك منبع آگاه در بانك مركزی جمهوری اسلامی ايران از قوت گرفتن لغو تحريم سوئيفت خبر داد و گفت: با لغو اين تحريم، خدمات كارت‌های اعتباری ارزی دوباره در ايران ارايه می‌شود.

اين مقام آگاه كه خواست نامش فاش نشود، گفت: البته بانك‌ها پس از تحريم سوئيفت می‌توانستند از سيستم‌های قديمی‌تر استفاده كنند اما برقراری مجدد سوئيفت نحوه ارتباط را سهل‌تر مي كند. وي با اشاره به قرارداد برخي بانك‌ها با سوئيفت اظهارداشت: برخي قراردادها دو ساله بوده و تحريم‌ها سبب لغو آنها شده بود. سيستم سوئيفت جهت ارسال و دريافت هرگونه پيام ارزی در بين واحدهای ارزی بانك‌های داخل و بانك‌های خارج از كشور مورد استفاده قرار می‌گيرد.

سوئيفت جامعه جهانی ارتباطات مالی بين بانكی محسوب می‌شود كه از حروف اول عبارتSociety for Worldwide Interbank Financial Telecommunication گرفته شده و مركز آن در كشور بلژيك است و مؤسسات مالي در سراسر جهان از اين سيستم برای تبادل اطلاعات مالی محرمانه خود استفاده می‌كنند.

اين مقام آگاه در بانك مركزي با اشاره به لغو تحريم تعدادي از بانك‌هاي كشور از سوي اتحاديه اروپا اظهارداشت: احتمال لغو تحريم سوئيفت و اتصال مجدد بانك‌هاي لغو تحريم شده زياد است. هم‌ اكنون شركت‌هايی كه به واسطه تحريم بانك‌های ايرانی، مشتريان خود را از دست داده بودند، با رای دادگاه اتحاديه اروپا به دنبال جذب مجدد مشتريان خود و افزايش گستره نفوذ خود در بازار هستند.

اين مقام آگاه در بانك مركزی گفت: شركت سوئيفت نمايندگی‌هايی دارد كه برخی از آنها مدتی است برای ارائه خدمات به بانك‌های رفع تحريم شده از سوي اتحاديه اروپا فعال شده‌اند. به دليل آن كه شكايت بانك‌های ايرانی پذيرفته شده، احتمال لغو تحريم‌های سوئيفت در شرايط كنونی بسيار بالا است.

اين مقام آگاه با بيان اين كه اتصال به سوئيفت مدتی زمان می‌برد، افزود: علاوه بر سوئيفت مسائلي مانند رتبه‌بندی بانك‌ها، كارت‌های مستر و كارت‌های اعتباری مجموعه خدماتي است كه از زمان اعمال تحريم‌ها قطع شده و رای فعلي دادگاه اتحاديه اروپا بر رفع آن تحريم‌ها بسيار تاثيرگذار است.

به گفته وی كارت‌های اعتباری ارزی همانند ويزا كارت و مستر كارت با رفع اين تحريم دوباره در ايران فعال می‌شود، ضمن اين كه كاركنان دولت نيز می‌توانند در خارج از كشور از خدمات ارزی مرتبط با سوئيفت بهره‌مند شوند.

سيستم سوئيفت جهت سرعت بخشيدن به انجام معاملات ارز و جلب رضايت مشتريان و همچنين هماهنگی تمام عمليات ارزی در سطح جهانی با استفاده از يك نرم‌افزار استاندارد مورد توجه واقع گرديده‌است.

منبع: ایرنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.