پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
گزارش سهماهه سرویس حق اشتراک وندار منتشر شد / بیشترین استقبال حق اشتراک وندار در میان مشتریان بانک ملت
دایرکتدبیت که در مجموعه خدمات وندار با عنوان «حق اشتراک» شناخته میشود، طی ماههای گذشته به لیست سرویسهای وندار اضافه شده است. در این مدت شرکتها و مجموعههای متنوعی جهت تسهیل و اتوماسیون پرداختهای کاربران خود به استفاده از این خدمت روی آوردهاند.
در ادامه این گزارش، آمار و ارقامی را که طی سهماهه تابستان ۱۴۰۰ در راستای پیادهسازی سرویس حق اشتراک وندار و ارائه آن به کسبوکارها به دست آمده، مطالعه خواهید کرد.
سرویس حق اشتراک وندار
بسیاری از کسبوکارها از مدل اشتراک ماهیانه بهعنوان منبع درآمد مستمر خود بهره میبرند. همواره یکی از مهمترین ایرادات این مدل در ایران، عدم امکان پرداخت خودکار حق اشتراک از سوی کاربران و ایجاد درآمد پایه برای کسبوکارهای مبتنی بر آن بوده است. سرویس حق اشتراک وندار این اجازه را به کسبوکارها میدهد که بهصورت مستمر و همزمان با تاریخ سررسید پرداختهای تکرارشونده، هزینه اشتراک سرویسشان را از کاربران خود دریافت کنند. بهعلاوه برای کاربران کسبوکارهایی که از مدل درآمدی اشتراک دورهای یا Subscription استفاده میکنند نیز امکان پرداخت خودکار و تمدید سرویسشان را فراهم میکند.
دایرکتدبیت و سرویس حق اشتراک در ایران
مجموعه وندار از سال 1397 در حوزه پرداختیاری و فناوریهای پرداخت آنلاین در حال توسعه محصولات و ارائه خدمات به کسبوکارهاست که بهعنوان سرویسدهنده واسط بین بانکها، کسبوکارها و اشخاص حقیقی به مشتریان خود ارائه خدمت میکند. در همین راستا مجموعه وندار همزمان با ایجاد بستر Direct Debit یا برداشت مستقیم از حساب که در بانکهای ایران فراهم شد، از سال 1399 توسعه محصولات مرتبط با این سرویس را تحت عنوان «سرویس حق اشتراک» آغاز کرده و ارائه محصولات و خدمات مرتبط با آن به کسبوکارهای هدف را از تابستان ۱۴۰۰ شروع کرد.
تجربه سه ماه دایرکتدبیت
طی سه ماه یادشده آمارهای متنوعی از نتیجه همکاری کسبوکارها با مجموعه وندار در خصوص سرویس حق اشتراک به دست آمده است. ۲۵ کسبوکار طی این بازه از سرویس حق اشتراک وندار استفاده کردهاند که در مراحل آزمایش، پیادهسازی یا استفاده از این سرویس هستند.
سرویسهای حق اشتراک محتوایی، کیفپولها، سرویسهای پخش ویدئوی خانگی، تأمینکنندگان اینترنت، شرکتهای هاستینگ و خدمات ابری، سرویسهای خدمات سازمانی و حتی فضاهای کار اشتراکی از جمله کسبوکارهایی بودهاند که طی این بازه مشغول پیادهسازی یا آزمایش سرویس حق اشتراک وندار هستند یا آن را برای افزایش درآمد و استمرار استفاده از سرویس خود برای کاربرانشان، به کار گرفتهاند.
در مجموع طی این بازه زمانی بیش از ۲۶ هزار کاربر نهایی در همه این کسبوکارها سرویس حق اشتراک وندار را برای پرداختهای خودکار خود و استفاده از خدمات کسبوکارهای یادشده مورد استفاده قرار دادهاند. نزدیک به ۳۰ هزار مجوز نیز توسط کاربران صادر شده است. با توجه به تعداد مجوزهای لغوشده بیش از ۶۲ درصد از کاربران از این سرویس راضی به نظر میرسند و کماکان از مزایای سرویس حق اشتراک برای انجام خودکار پرداختهای تکرارشونده خود استفاده میکنند.
بهعلاوه نرخ تبدیل کاربران در استفاده از سرویس حق اشتراک وندار طی این بازه بیش از ۴۰ درصد بوده است. نرخ تبدیل به معنی درصد کاربرانی است که به هنگام تمدید اشتراک خود در کسبوکارهای یادشده، سرویس حق اشتراک را انتخاب کرده و در نهایت با صدور مجوز، اجازه برداشت مستقیم و تمدید خودکار را از طریق وندار به کسبوکار دادهاند.
کسبوکارها در این بازه موفق به کاهش گپهای زمانی بین تاریخ پایان اشتراک و تاریخ بازپرداخت مجدد اشتراک توسط کاربران خود شدهاند که این مسئله به استمرار و افزایش درآمد آنها منجر شده است. برای مثال سرویسهای پخش ویدئوی خانگی که کاربران آنها معمولاً بسته به زمانی که قصد استفاده از سرویس VOD را دارند، اقدام به تمدید اشتراک میکنند، با کمک سرویس حق اشتراک وندار و پرداختهای خودکار از سوی کاربران، گپ زمانی یادشده را به حداقل رساندهاند.
کمتر از ۱۸ درصد پرداختها به دلایلی همچون عدم موجودی کافی با خطا مواجه شدهاند. به نظر میرسد این میزان در ابتدا ناشی از تردید کاربران و دسترسی به حسابهایی با موجودی کمتر بوده است. اما طی بازههای هفتگی این عدد کاهش یافته و کاربران با اعتماد بیشتر به سرویس حق اشتراک، حسابهایی با موجودی بالاتر را بهعنوان حساب متصل به سرویس حق اشتراک وندار انتخاب کردهاند.
در حال حاضر ۱۲ بانک از جمله بانکهای ملت، سامان، آینده، پستبانک، مهر ایران، کشاورزی، اقتصاد نوین، ایرانزمین، سرمایه، دی، انصار و سینا، به سرویس حق اشتراک وندار متصل هستند و مشتریان این بانکها میتوانند حسابهای خود در بانکهای مربوطه را برای پرداختهای خودکارشان انتخاب کنند.
لازم به ذکر است که کلیه بانکهایی که بستر دایرکتدبیت را مهیا کنند، در کمترین زمان به سرویس حق اشتراک وندار متصل خواهند شد. علاوه بر بانکها، در حال حاضر همراهکارت بهعنوان یک سرویس کیف پول نیز برای استفاده از سرویس حق اشتراک توسط کاربران در نظر گرفته شده تا کاربرانی که به هر دلیلی قصد ندارند مجوز دسترسی برداشت مستقیم به حساب بانکی خود را به کسبوکارها بدهند، بتوانند از یک کیف پول بهعنوان واسط استفاده کنند.
در میان بانکهایی که در حال حاضر به سرویس حق اشتراک وندار متصل هستند، مشتریان بانک ملت بیشتر از سایر بانکها به اتصال حساب بانکی خود اقبال نشان دادهاند. بیش از ۶۳ درصد کاربران کسبوکارهایی که طی سه ماه تابستان از سرویس حق اشتراک استفاده کردهاند، از مشتریان بانک ملت بودهاند. مشتریان بانکهای سامان و آینده در جایگاههای بعدی قرار دارند و سایر بانکها با اختلافی قابل توجه نسبت به بانکهای ملت، سامان و آینده، در ادامه لیست قرار گرفتهاند. به عقیده ما، تعداد مشتریان بانکها در کنار رابط کاربری بهتر، به این ردهبندی در میان بانکها منجر شده است.
در حال حاضر بانکها به دو طریق مشتریان خود را احراز هویت میکنند؛ احراز هویت از طریق اطلاعات اینترنتبانک و احراز هویت از طریق پارامترهای کارت بانکی. حدود ۹۰ درصد مشتریان بانکها احراز هویت از طریق پارامترهای کارت بانکی را جهت صدور مجوز برداشت ترجیح میدهند و این در حالی است که نرخ تبدیل مشتریان بانکهایی که اینترنتبانک را برای پروسه احراز هویت انتخاب کردهاند، تنها ۱۰ درصد است. با این توصیف پیشبینی میشود سایر بانکها با تسهیل فرایند اتصال حساب بانکی به سرویس حق اشتراک، کار را برای مشتریان خود سادهتر کرده و جایگاه خود را در این لیست بهبود بخشند.
کاربران کسبوکارهایی که از سرویس حق اشتراک بهره میبرند، در اغلب موارد آخر هفتهها را برای اتصال حساب بانکی خود به این سرویس ترجیح میدهند. این الگو، در خصوص کاربران سرویسهای محتوایی و سرگرمی بیشتر به چشم میآید.
تخمین ما این بود که کاربران تمایل زیادی به ارائه دسترسی به حساب بانکی خود نداشته و در ابتدا حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از کاربران جذب استفاده از این سرویس میشوند، اما تجربه ما در این بازه سهماهه نشان داد تعداد مجوزهای دسترسی مستقیم به حساب بانکی کاربران بسیار بیش از تصور ما بوده و نرخ تبدیل افراد به کاربران سرویس حق اشتراک وندار، بیش از ۴۰ درصد بوده است. این امر نشاندهنده تمایل کاربران ایرانی به استفاده از فناوریهای بهروز پرداخت و سرویسی مثل حق اشتراک خودکار است.
برنامههای در دست توسعه
وندار قصد دارد خدمات مرتبط با سرویس حق اشتراک وندار را در قالب محصولات متنوعی که در حال توسعه یا مترصد پیادهسازی آنهاست، برای کسبوکارهای بیشتری بسط بدهد. کسبوکارهای حق اشتراکی با مشتریان کمتعداد مثل باشگاههای ورزشی یا کلاسهای آموزش موسیقی و حتی امکان پرداخت خودکار شارژ ساختمان و… از جمله این نمونهها هستند. خدماتدهی به کسبوکارهایی که خدمات فروش اقساطی را به مشتریان خود ارائه میکنند و همچنین شرکتهای بیمه، صندوقهای سرمایهگذاری و بازیهای رایانهای و موبایلی که بهصورت اشتراکی به کاربران خود سرویس ارائه میدهند، از جمله کسبوکارهایی هستند که در آینده نزدیک میتوانند از سرویس حق اشتراک وندار و مزایای متعدد آن بهرهمند شوند.