راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چالش‌های فعالان حوزه فناوری از زبان بنیان‌گذار تضمین‌چی / تریبونی برای شنیده‌شدن نداریم

حسین مرادی از جمله فعالان عرصه فناوری‌ است که با راه‌اندازی استارتاپی به‌عنوان واسطی میان خریدار و فروشنده، خریدوفروشی ایمن را برای کاربران خود فراهم کرده است. او دوشنبه‌شب گذشته در گفت‌وگویی با شبکه جهانی جام‌جم به چالش‌های پیش‌ روی فعالان عرصه فناوری پرداخته و از اینکه توانایی‌های فعالان عرصه فناوری، فرصت دیده‌شدن پیدا نمی‌کند، صحبت کرده است.

حسین مرادی، بنیان‌گذار تضمین‌چی در برنامه شب‌نشینی که دوشنبه‌شب (اول شهریور) از شبکه جهانی جام‌جم پخش شد، گفت: «تحریم، فشارهای بسیاری به کسب‌وکار‌های خرد و استارتاپی وارد کرد. البته تریبونی هم نبود تا استارتاپ‌ها از فرصت‌هایی که می‌توانستند پیش پای اقتصاد ایران بگذارند، سخن بگویند؛ چراکه عدم تعادل در قیمت ارزهای خارجی می‌توانست فرصتی را پیش پای توسعه صادرات کشور قرار دهد.»

او با بیان اینکه صادرات فناوری در شرایط تحریم بیش از صادرات نفت می‌تواند برای ایران منافع داشته باشد، گفت: «از زمان خروج نفت‌کش‌های ایران از بندر و حرکت به‌ سوی مقصد، به طرق مختلف صادرات نفت ایران رصد می‌شود. این در حالی است که ما می‌توانیم به صادرات فناوری روی‌ آوریم.»

بنیان‌گذار تضمین‌چی با اشاره به ظرفیت‌های موجود در استارتاپ‌ها جهت ارزآوری گفت: «در حال حاضر استارتاپ‌های حوزه فناوری با افرادی نابغه در تماس‌اند و کار می‌کنند. شاید همه شرکت‌های کوچک و بزرگ استارتاپی در ایران این جوانان نابغه را دیده‌ و با آنها همکاری کرده باشند. پس ما چرا محصول تِک (فناوری) تولید نکنیم، آن را به دنیا نفروشیم و به‌راحتی پول آن را بدون مواجهه با تحریم از طریق ارز دیجیتال دریافت نکنیم؟»

به گفته مرادی، صادرات محصولات فناوری می‌تواند ارزش‌افزوده بسیاری برای ایران به همراه داشته باشد، اشتغال‌زایی کند و علاوه بر افزایش صادرات غیرنفتی، کشور را صاحب صنعت کند.


باید عینک کارآفرینی به چشم زد


او با اشاره به مسئولیت‌ اجتماعی فعالان در ایران گفت: «دوره‌ای مسئولیت اجتماعی فعالان در عرصه‌های اقتصادی جنگیدن و دفاع از میهن بود و در دوره‌ای دیگر سازندگی و ساختن ایران. پس هر کدام از ما دِینی در قبال کشور داریم که باید آن را ادا کنیم.»

حسین مرادی با اشاره به داستان مرد ثروتمندی که پزشک برای او سبز دیدن را تجویز کرده بود، ولی او به‌ جای اینکه با عینکی سبز درمان شود، هزینه بسیاری برای سبز کردن دنیای خود کرده بود، گفت: «باید عینک کارآفرینی را به چشم زد. وقتی این عینک را به چشم می‌زنید، شروع به ورزیده‌شدن می‌کنید.»

او با اشاره به موقتی‌بودن شرایط بد اقتصادی و تنگناهای بین‌المللی گفت: «زمانی که فضا برای فعالیت فراهم شود و ما وارد بازارهای جهانی شویم، اتفاقات بهتری برای ما رخ خواهد داد و دریچه‌های پیشرفت، گشوده‌ خواهد شد.»


آدم‌هایی که با لباس راحت، درآمدهای کلان دارند


مرادی با بیان اینکه تضمین‌چی روی لبه مرز فناوری حرکت می‌کند، گفت: «فعالیت‌های تضمین‌چی مبتنی بر هوش مصنوعی و بلاکچین است.»

او ادامه داد: «یک‌ زمانی فعالیت ما در حوزه بازار سرمایه بود و به دیدن افراد کت‌وشلواری عادت داشتیم. اما با ورود به حوزه فناوری با افرادی روبه‌رو شدیم که با لباسی راحت سر کار حاضر می‌شوند و حقوق بالایی دریافت می‌کنند. البته کارشان را به‌خوبی انجام می‌دهند و حقوقی که دریافت می‌کنند، حق آنهاست.»

این فعال حوزه فناوری، با بیان اینکه باید به جوانان به‌عنوان سرمایه‌های کشور نگریست، گفت: «شرکت‌های حوزه فناوری متشکل از جوانان بااستعداد ایرانی، سعی می‌کنند شرایط را برای سایر فعالان حوزه فناوری مانند شرکت‌های بزرگ فناوری از جمله گوگل، فیس‌بوک و… آسان‌تر کنند و محیطی راحت برای فعالیت آنها فراهم آورند.»


ایرانیان خارج‌نشین؛ بهترین سرمایه‌گذاران در ایران


مرادی، ضمن قدردانی از تلاش‌های سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری دولت دوازدهم گفت: «معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در سال‌های گذشته اقدامات مؤثری در زمینه فناوری انجام داده است. از جمله اینکه بسیاری از نخبه‌ها را جذب کرده و به کشور بازگردانده است.»

بنیان‌گذار تضمین‌چی در پایان خطاب به ایرانیان خارج از کشور گفت: «ایران همچنان فرصت‌های بسیاری، خصوصاً در حوزه استارتاپ‌ها، فناوری و لبه مرز فناوری برای جذب سرمایه‌ دارد. ایرانیان خارج از کشور می‌توانند بهترین سرمایه‌گذاران در کشور باشند. این فرصت‌ها را می‌توان از طریق درگاه‌های مختلفی همچون معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری مشاهده و آنها را بررسی کرد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.