راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آیا معنای پول تغییر کرده است؟

رضا قربانی، سردبیر ماهنامه عصر تراکنش / هر روز که می‌گذرد به پایان قرن ۱۴ هجری شمسی نزدیک‌تر می‌شویم؛ قرنی عجیب! این قرن به یاد دارد که در شروعش ایران سرزمینی در تلاش برای توسعه بود و ساختن چیزهایی که در آنها عقب مانده بود. ایران در این مسیر بالا و پایین‌های زیادی را پشت سر گذاشت و در میانه‌های راه از پیچ تندی هم عبور کرد. حالا که قرن رو به پایان است هنوز هم ایران با مظاهر دنیای مدرن دست‌و‌پنجه نرم می‌کند؛ ایران هنوز هم در برابر مظاهر روبه‌رشد دنیای جدید بلاتکلیف است؛ کرونا (و البته تورم و تحریم) هم شرایط خاصی را بر ایران حاکم کرده است.

در روزهایی هستیم که در ایران پاندمی کرونا شدت گرفته و درگیر تهیه واکسن کرونا هستیم؛ با اینکه برای بیشتر مردم دنیا کرونا یک بیماری همه‌گیر خانه‌خراب‌کن بود، ولی برای ثروتمندان جهان آن‌قدر ثروت بادآورده خلق کرد که حتی ندانند برای خرج‌کردن آن چه کار کنند. NFT محصول همین دوران عجیب است؛ حالا و در دوران پاندمی پولدارهای عالم برای خرج‌کردن پول‌هایشان چیزهای عجیبی را می‌خرند و تب NFT در جهان خیلی‌ها را با خودش همراه کرده است. در ایران هم این تب راه خودش را پیدا کرده است. برای کنکاش در این ماجرا یکی از بهترین محتواها را هفته‌نامه نیویورک منتشر کرده است.

هفته‌نامه نیویورک در یک پرونده خواندنی به سراغ این موضوع رفته و پرسیده که «معنای این همه پول چیست؟». این پرونده را به‌صورت کامل برای شما ترجمه کرده‌ایم و می‌توانید آن را در این شماره ماهنامه عصر تراکنش بخوانید؛ تصور می‌کنیم معنای پول تغییر کرده و در دورانی هستیم که از معنای قبلی تهی شده، ولی هنوز نمی‌دانیم پول برای ما چه معنایی دارد. احتمالاً در ادامه شاهد رفتارهای عجیب‌وغریب بیشتری بر محور پول باشیم.


بیت‌کوین


بیت‌کوین هم یکی از برنده‌های دوران پاندمی است. بیت‌کوین و دوستانش در این مدت رشد خیره‌کننده‌ای را پشت سر گذاشتند و جایگاه‌شان به‌عنوان هفتمین کلاس دارایی را تثبیت کردند. حالا دیگر کسی نمی‌تواند نسبت به بیت‌کوین بی‌توجه باشد؛ هنوز هم می‌شود از بیت‌کوین بد گفت، ولی نمی‌شود نادیده‌اش گرفت. حجم زیادی از این شماره ماهنامه را به بررسی ابعاد گوناگون بیت‌کوین اختصاص داده‌ایم و پرونده‌هایی از هفته‌نامه‌های نیوزویک، بارونز و چند نشریه دیگر را انتخاب کرده‌ایم.

در پرونده مفصل بیت‌کوین به این موضوع پرداخته‌ایم که اگر بیت‌کوین یک کلاس دارایی است، در برابر این کلاس دارایی چه باید کرد. سؤالی که در پرونده پرسیده‌ایم این است که «آیا بیت‌کوین غولی شکست‌ناپذیر است؟» اگر تا چند سال پیش مؤسسات مالی به بیت‌کوین بی‌توجه بودند و حضور مردم نقش مهمی در این بازار داشت، اکنون مؤسسات مالی، سوخت قابل توجهی برای موشک بیت‌کوین فراهم کرده‌اند. در این شماره همچنین میزگردی درباره بیت‌کوین در ایران برگزار کرده‌ایم که امیدواریم به شناخت مدیران مالی و فناوری کشور از هفتمین کلاس دارایی کمک کند.


آینده خرده‌فروشی


پرداخت و بانکداری در سال‌های گذشته بسیاری از صنایع را تغییر داده‌اند و شاید یکی از مهم‌ترین صنایعی که دستخوش تغییر شده، صنعت خرده‌فروشی باشد. خرده‌فروشی بیش از هر زمان دیگری با پرداخت و بانکداری درهم‌تنیده شده است. نشریه اکونومیست گزارش مفصلی درباره آینده خرده‌فروشی منتشر کرده که متن کامل این گزارش را هم در این شماره برای شما آماده کرده‌ایم. خرده‌فروشی صنعتی است که همه مردم جهان به‌صورت پیوسته با آن سروکار دارند و کوچک‌ترین تغییری در ساختارهای آن تأثیر زیادی بر زندگی مردم دارد. بانکداری در سال‌های اخیر زمینه رشد جدی در صنعت خرده‌فروشی را فراهم کرده است.


آینده‌ای که از آن می‌ترسیدیم


یکی از مطالب جذاب این شماره عصر تراکنش از ماهنامه خواندنی وایرد است. سال 1995، «دیوید کلی» از هم‌بنیان‌گذاران مجله «وایرد» یکی از مخالفان فناوری را به چالشی دعوت کرد: آیا در 25 سال آینده، فناوری جامعه را نابود خواهد کرد؟ اکنون نتیجه شرط‌بندی مشخص شده است. فناوری جامعه را نابود نکرد، ولی تغییرات زیادی بر آن تحمیل کرد.


تضمین‌چی


زمانی که تراکنش‌‌ها گسترش پیدا می‌کند، ایجاد زیرساختی برای اعتماد یکی از پیش‌نیازهای مهم و جدی است. تضمین‌چی یکی از کسب‌وکارهایی است که این اواخر سروصدای زیادی به پا کرده است. گفت‌وگوی ویژه این شماره عصر تراکنش با بنیان‌گذار تضمین‌چی، حسین مرادی انجام شده است.

او در بخشی از گفت‌وگویش با ما می‌گوید: «ترجیح‌مان این است که بودجه و انرژی خود را به جای جنگیدن، صرف فرهنگ‌سازی و رقابت مسالمت‌آمیز با دیگر رقبا و پلتفرم‌ها کنیم. هدف ما این است که بخش لجستیک درخور شأن تضمین‌چی و مشتریان‌مان باشد؛ به این معنا که بر آن تسلط و اشراف کامل داشته باشیم و کالا و خدمات را در زمان مناسب از فروشنده تحویل بگیریم و به مشتری برسانیم. واضح است زمانی که کسب‌وکارها به این بلوغ برسند که از یک سرویس امن استفاده کنند، لازم است تمام اجزای دیگر این سرویس نیز امن و مطمئن باشد. حتی پیکی که به خانه‌های مردم مراجعه می‌کند، باید «امن» باشد و مشتری بااطمینان در را به روی او بگشاید.»

کاری که تضمین‌چی تلاش می‌کند انجام دهد، موضوع مهمی است و در شماره‌های آینده بیشتر به این موضوع مهم می‌پردازیم.

منبع ماهنامه عصر تراکنش شماره ۴۵
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.