راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

غذا. خواب. رابین‌هود. از نو. / کارگزاری رابین‌هود که تجارت را با سرگرمی ادغام کرده، برای رشد به مشتریانی تکیه کرده که زندگی مالی خود را به دست او سپرده‌اند

ماهنامه عصر تراکنش شماره ۴۰ / روز دوم ماه مارس درست قبل از تعطیلی ادارات در ایالات متحده، کارمندان شرکت رابین‌هود تا چندین ساعت بعد از غروب خورشید در دفتر مرکزی خود در منلو پارک کالیفرنیا مشغول به کار بودند. مدیران اجرایی که دور «ولاد تنف» (هم‌بنیان‌گذار شرکت) جمع شده بودند، به بخش‌های خود برگشتند تا نظم را به تیم‌هایشان برگردانند. شرکت با حالتی اضطراری مواجه شده بود: قطعی سراسری باعث شده بود در یکی از شلوغ‌ترین روزهای کاری بازار سهام، نرم‌افزار خریدوفروش آنلاین شرکت از کار بیفتد.

بازار سهام ایالات متحده، از ترس شیوع کووید 19 سقوط ترسناکی را شاهد بود که البته دوباره به جای قبلی خود برگشت. نقص فنی رابین‌هود باعث شده بود مشتریان این شرکت از بازار عقب بمانند؛ در حالی که بیش از 14 میلیارد سهم در بازار جابه‌جا شد. به گزارش بلومبرگ در ماه آگوست، با اینکه رابین‌هود توانست دوباره خدمات نرم‌افزارش را به حالت عادی برگرداند، عملکرد این شرکت در رسیدگی به اوضاع باعث شد مشتریان خشمگین شوند و کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا در این‌باره تحقیق کند (البته نه این سازمان و نه شرکت رابین‌هود درباره این تحقیقات هیچ توضیحی ارائه نکردند).

البته این حادثه اولین تکانه‌ای بود که تلاطم بلندمدتی را برای این کارگزاری آنلاین به‌دنبال داشت. این شرکت از ماه مارس تا ژوئن چند بار در زمینه خریدوفروش و داده‌ها با اختلال مواجه شد؛ این موضوع برای شرکت جدیدی که قصد داشت مشتریان Charles Schwab و ETrade Financial را به خود جذب کند و به نرم‌افزار تجاری مورد علاقه نسل جوان تبدیل شود، یک فاجعه به حساب می‌آید.

اما داستان به همین‌جا ختم نشد و رابین‌هود به یکی از موفقیت‌های دوران شیوع کووید 19 تبدیل شد. آمریکایی‌ها خودشان را در خانه قرنطینه کردند، سریال‌های نت‌فلیکس را پشت سر هم تماشا کردند، از آمازون‌پرایم خرید کردند و با تجارت روزانه در تلفن ‌همراه‌شان آشنا شدند. در نتیجه در دوران قرنطینه، «رابین‌هود» به سریع‌ترین روش برای سرمایه‌گذاری در خرده‌فروشی‌ها تبدیل شد.

شرکت‌ها دقیقاً از چنین فرصت‌هایی برای رشد استفاده می‌کنند. البته رابین‌هود باید اول از همه اوضاع را درست کرده و ثابت می‌کرد که می‌تواند یک پلتفرم ساده خریدوفروش آنلاین سهام را اداره کند و خدمات مشتریان خود را بهبود ببخشد. این شرکت تلاش برای رشد در اروپا و آسیا را متوقف کرد.

در عوض به‌سرعت تعداد زیادی نیرو برای پشتیبانی از مشتریان استخدام کرده و تلاش کرد فناوری خود را به شکل قابل ‌اعتمادتری دربیاورد. تنف می‌گوید: «تا چند ماه آینده نتیجه تمام تلاش‌هایمان را می‌بینیم. خبرهای خوبی در راه است.» او هم مثل عده زیادی از افراد، در دوران همه‌گیری، مو و ریش خود را بلند کرده است.

اقدام بعدی رابین‌هود چیست؟ محصول اصلی این شرکت (برنامه‌ای سرگرم‌کننده برای خریدوفروش سهام) بسیار بحث‌برانگیز بود و تقلیدهای زیادی از آن صورت گرفت. رابین‌هود در سال 2013 تأسیس شد؛ این شرکت به‌دنبال این بود که سرمایه‌گذاری با حجم کم را ممکن کند و از سرمایه‌گذاران تازه‌کار کارمزد دریافت نمی‌کرد. رابین‌هود بعدها امکان خرید کسری سهام را فراهم کرد تا افرادی که مثلاً نمی‌توانند سهام 3200 دلاری آمازون را تهیه کنند، بتوانند کسری از سهام را بخرند. هیچ‌کدام از این موارد دیگر غیرمعمول به حساب نمی‌آیند. خریدوفروش بدون کارمزد به استاندارد بازار تبدیل شده و شرکت «شوآب» هم برنامه «تقسیم‌بندی سهام» را از ماه ژوئن اجرا کرده است.

اما قرار بود خریدوفروش بدون کارمزد فقط به ورود رابین‌هود به بازار کمک کند؛ نه اینکه به کسب‌وکاری تبدیل شود که در دور اخیر جذب سرمایه، ارزشی معادل 11.7 میلیارد دلار را برای این شرکت به همراه بیاورد. رابین‌هود با این وعده که «مشتریان افزایش پیدا کرده و باعث رشد ما می‌شوند»، سرمایه‌گذاران خطرپذیر بزرگی مانند «سکویا کپیتال» را به خود جذب کرد، بلومبرگ هم یکی از شاهدان این ادعا در ارائه‌ای در سال 2019 بوده است.

این شرکت در یکی از اسلایدها عنوان کرد «روابطی ایجاد می‌کند که چندین نسل باقی خواهد ماند» و ارزش هر مشتری با گذر زمان افزایش پیدا می‌کند. افرادی که برای اولین‌بار خرید سهام را انجام می‌دهند، می‌توانند در آینده از خدمات متنوع این شرکت از جمله حساب بازنشستگی شخصی، وام مسکن، بیمه خودرو و بیمه عمر استفاده کنند.

حتی ممکن بود رابین‌هود خودش را بیشتر تحت فشار قرار دهد تا ثابت کند در صورت سهامی‌شدن می‌تواند پا را از خریدوفروش بدون کارمزد سهام فراتر بگذارد. رشد غیرمنتظره این شرکت در سال جاری احتمال عرضه عمومی آن را افزایش می‌دهد، البته یکی از کارکنان ارشد بخش پشتیبانی از سرمایه‌گذاران خطرپذیر رابین‌هود می‌گوید با توجه به شرایط، این برنامه‌ها در آینده نزدیک عملی نمی‌شوند. تنف می‌گوید شرکت رابین‌هود روزی به یک «شرکت عمومی بزرگ و مستقل» تبدیل می‌شود، اما در مورد زمان این تغییر توضیحی ارائه نمی‌کند.

اگر بازار آرام باشد، به‌راحتی می‌توان تبدیل تدریجی کارگزاری سهام به یک سوپرمارکت مالی برای عموم مردم را شاهد بود (این همان مسیری است که شوآب دهه‌ها قبل طی کرده است). اما رابین‌هود باید ثابت کند که می‌تواند پایگاه روبه‌رشد مشتریان خود را راضی نگه دارد و آنها را با خود به مرحله بعد ببرد.

رابین‌هود در زمینه جذب کاربر بسیار خوب عمل کرده است. این شرکت بیش از 13 میلیون مشتری دارد که سه میلیون نفر از آنها طی چهارماهه اول سال ثبت‌نام کرده‌اند. این حجم کاربر بسیار بیشتر از 5.8 میلیون کاربر «ای‌ترید» در پایان ماه ژوئن است، آن هم با توجه به اینکه این شرکت 40 سال در این زمینه سابقه دارد. یکی از افرادی که با رابین‌هود آشناست، می‌گوید، موجودی حساب‌های کاربری در این شرکت نسبت به کارگزاری‌های بزرگ کمتر است. البته در ماه ژوئن میانگین خریدوفروش روزانه از چهار میلیون هم بیشتر شد و از همه کارگزاری‌های رقیب پیشی گرفت؛ آن هم درست زمانی که کسب‌وکار خرده‌فروشی‌ها رشد چشم‌گیری را تجربه می‌کرد.

رابین‌هود در طول مسیر، عرف این حوزه را به چالش کشیده و جریان‌های جالب و پرطرفدار موجود در اینستاگرام و توییتر را وارد حوزه مالی کرده است. برنامه رابین‌هود کاملاً با سلیقه مشتریان جوان این شرکت هماهنگ است؛ این شرکت در سال 2019 اعلام کرد که حدود 80 درصد از دارایی‌های تحت کنترل آن، از کاربران جوان حاصل می‌شود و هم‌چنین در ماه مه اعلام کرد که امسال نیمی از کاربران جدید رابین‌هود کسانی بودند که برای اولین‌بار به دنیای سرمایه‌گذاری وارد می‌شدند.

«ویل سارتین» 19ساله یکی از طرفداران رابین‌هود است. پدر او همیشه سعی داشت بازار سهام را به او آموزش بدهد، اما او هرگز علاقه‌ای به این موضوع نشان نداد. او می‌گوید، فوریه سال گذشته همه‌چیز تغییر کرد. سارتین، دانشجوی دانشگاه اوهایو به‌طور میانگین هفته‌ای 50 دلار روی بازی فوتبال شرط می‌بست. با لغو شدن بازی‌های زنده، او خودش را مجبور کرد که معامله در بازار سهام را آغاز کند.

حالا او یک یا دو ساعت در هفته وارد برنامه رابین‌هود می‌شود تا دارایی‌هایش را چک کند. سارتین می‌گوید: «شرط‌بندی روی بازی‌های ورزشی واقعاً برایم هیجان‌انگیز بود و وقتی پولم را در برنامه رابین‌هود سرمایه‌گذاری کردم همان‌قدر برایم هیجان‌انگیز بود.»

برنامه رابین‌هود روی تعاملات اجتماعی تأکید می‌کند؛ مثلاً اگر دوستان‌تان را به ثبت‌نام در این پلتفرم دعوت کنید، ممکن است تعدادی سهام به شما پاداش داده شود. رابین‌هود می‌گوید اگر دوست شما ثبت‌نام کرده و حساب بانکی‌اش را متصل کند، این احتمال وجود دارد که سهام گران‌قیمتی مانند سهام شرکت اپل را جایزه بگیرید. اگر ایده‌ای برای سرمایه‌گذاری ندارید یا نمی‌دانید از کجا شروع کنید، می‌توانید 100 سهمی را که دیگران بیشتر به نگه داشتن‌شان تمایل دارند، بررسی کنید.

بخشی از رشد انفجاری رابین‌هود را می‌توان به اکوسیستم سرگرمی در بازار سهام نسبت داد که همراه با آن به وجود آمده است. شاید بتوان گفت «دیوید پورتنوی»، بنیان‌گذار وب‌سایت و پلتفرم پادکست Barstool Sports، یکی از بدنام‌ترین خرده‌فروشانی است که از روش‌های عجیبی برای سرمایه‌گذاری استفاده می‌کند، مثلاً حروف را به‌صورت تصادفی کنار هم قرار می‌دهد تا به نماد یک سهم برسد.

او هیچ ارتباطی با رابین‌هود ندارد، اما مخاطبان هر دوی آنها جوانانی هستند که دوست دارند وارد حوزه تجارت شوند. پورتنوی می‌گوید: «کسانی که در وال‌استریت کار می‌کنند از این برنامه خوش‌شان نمی‌آید، چون آن را نوعی قمار قانونی می‌دانند. من واقعاً چنین دیدی نسبت به آن دارم. بازار سهام هم مانند شرط‌بندی روی بازی‌های ورزشی هیجان‌انگیز است. فکر نمی‌کنم این موضوع هیچ اشکالی داشته باشد.»

تعداد زیادی از اینفلوئنسرها هم در رسانه‌های اجتماعی برای رابین‌هود تبلیغ می‌کنند. ویدئوهای تیک‌تاک با هشتگ #robinhoodstocks بیش از هشت میلیون بازدید دارند. یکی از این افراد، «ارول کولمن» است که می‌گوید از ماه مه از دانشگاه خود (دانشگاه آدامز در کلرادو) مرخصی گرفته تا روی سرمایه‌گذاری تمرکز کند. او در مورد موضوعات مختلفی، از سهام ارزان‌قیمت گرفته تا افزایش ناگهانی قیمت سهام، برای 200 هزار دنبال‌کننده تیک‌تاک و بیش از شش هزار مشترک یوتیوب خود صحبت می‌کند.

گاهی اوقات کاربران رابین‌هود می‌توانند بازار را تغییر بدهند. آنها اوایل ماه ژوئن به سمت سهام هلدینگ بین‌المللی «هرتز» هجوم بردند و باعث شدند قیمت سهام این شرکت ورشکسته که در زمینه اجاره خودرو فعالیت داشت، با افزایشی ناگهانی مواجه شود. با افزایش سریع حجم معاملاتی هرتز، تعداد افرادی که در رابین‌هود سهام این شرکت را خریده بودند به 160 هزار نفر رسید (حدود 100 هزار نفر بیشتر از ماه قبل).

واقعاً شگفت‌انگیز بود، معمولاً سهام‌داران شرکت‌های ورشکسته به کلی نابود می‌شود، اما وقتی قیمت این سهم به زیر یک دلار رسید، بعضی افراد فکر کردند شاید این قمار ارزشش را داشته باشد و اوضاع از این بدتر نشود. زیرمجموعه خاصی از مشتریان رابین‌هود خطرپذیری بالایی دارند و این موضوع را هیجان‌انگیز می‌دانند. آپشن تریدینگ (که روشی برای افزایش سود و زیان در خریدوفروش سهام به حساب می‌آید)، امسال در میان سرمایه‌گذاران خرده‌پا محبوبیت زیادی پیدا کرد. رابین‌هود در سال 2017 با ارائه خدمات آپشن تریدینگ رایگان به مشتریان خود زمینه را برای این اتفاق فراهم کرد.

نظر رابین‌هود این است که سرمایه‌گذاری باید برای همه مردم، در دسترس و هیجان‌انگیز باشد. مدیران اجرایی این شرکت اغلب رویکرد سیلیکون‌ولی را پیاده‌سازی می‌کنند و اعتقاد دارند محصول‌شان باید برای مشتریان «لذت‌بخش» باشد؛ کلمه‌ای که معمولاً در دنیای سرمایه‌گذاری به چشم نمی‌خورد.

دیوید پورتنوی

منتقدان می‌گویند برنامه رابین‌هود، کاربران را تشویق می‌کند که سرمایه‌گذاری را مانند یک بازی ببینند. وقتی شخص اولین ترید خود را انجام می‌دهد، روی صفحه تلفن کاغذ رنگی پخش شده و به او تبریک گفته می‌شود. «چارلز راتبلات»، معاون انجمن سرمایه‌گذاران آمریکا می‌گوید: «این برنامه شبیه بازی پوکر است. تا وقتی که کمی پول داشته باشید، می‌توانید به بازی‌کردن ادامه دهید.»

تحقیقات آکادمیک نشان می‌دهد سرمایه‌گذارانی که خودشان خریدوفروش را بر عهده می‌گیرند با ترید بیشتر، عملکرد ضعیف‌تری از خود نشان می‌دهند. بیشتر این تحقیقات قبل از کنار رفتن کارمزد کارگزاری‌ها انجام شده که تأثیر قابل ‌توجهی روی عملکرد سرمایه‌گذاران می‌گذاشت. اما در عین حال که هزینه‌ها کاهش پیدا کرده، بازارها با سرعت بیشتری تغییر می‌کنند و رقابتی‌تر شده‌اند. کسانی که از طریق تلفن همراه به خریدوفروش مشغول‌اند، سعی می‌کنند با افراد متخصص رقابت کرده و از آنها زرنگ‌تر باشند. این بازی هنوز عادلانه نیست.

رابین‌هود و حامیان آن، چنین نگرانی‌هایی را اغراق می‌دانند. «گرچن هاوارد»، مدیر ارشد عملیاتی رابین‌هود، می‌گوید: «عده‌ای که تازه وارد بازار شده‌اند، این برنامه را بازی یا قمار می‌دانند، اما اگر پولدار باشید، این سرمایه‌گذاری خوبی محسوب می‌شود.» او می‌گوید درباره جنبه‌های بازی‌گونه این برنامه هم مبالغه شده است. هاوارد می‌گوید: «ما همیشه در برنامه‌مان از کاغذ رنگی استفاده نمی‌کنیم. فکر نمی‌کنم صرف اینکه شروع مشارکت در بازار را جشن می‌گیریم، برنامه‌مان به بازی تبدیل شود.»

بنیان‌گذاران این شرکت، تنف 33ساله و بایجو بهات 35ساله، زمانی که دانشجوی دانشگاه استنفورد بودند با هم آشنا شدند و کار خود را با سرمایه‌گذاران بزرگ شروع کردند. آنها قبل از راه‌اندازی رابین‌هود، یک صندوق سرمایه‌گذاری به نام Celeris (که از استراتژی‌های معاملات بسامدبالا استفاده می‌کرد) و یک شرکت نرم‌افزاری به نام Chronos Research را اداره می‌کردند که به معامله‌گران الگوریتمی کمک می‌کرد.

با اینکه این موارد تفاوت زیادی با رابین‌هود دارند، اما شرکت‌های خریدوفروش پرسرعت به سرمایه‌گذاری در حوزه خرده‌فروشی کمک می‌کنند. بعضی از این شرکت‌ها با پردازش تریدهای کارگزاری‌ها پول درمی‌آورند و از اختلاف کوچکی که بین قیمت سرمایه‌گذار و قیمت فروشنده وجود دارد، سود می‌کنند. آنها به قدری درآمد دارند که به کارگزاری‌هایی که برایشان مشتری می‌فرستند، پول پرداخت کنند. به این شیوه کاری «پرداخت به ازای جریان سفارش‌ها» گفته می‌شود. بنابراین زمانی که رابین‌هود کار خود را آغاز کرد، از یک جریان درآمدی ذاتی برخوردار بود.

تنف و بهات هر هفته جلسه بزرگی برگزار می‌کنند که تمام کارکنان رابین‌هود در آن شرکت کرده و سؤالات خود را در مورد مسیر حرکت شرکت و طرح کسب‌وکار آن مطرح می‌کنند. همچنین یکی از بنیان‌گذاران به‌صورت دوره‌ای این سؤال را مطرح می‌کند که مأموریت رابین‌هود چیست. جواب این سؤال همیشه یک جمله است؛ کمک به دسترسی راحت‌تر مردم به سرمایه‌گذاری.

درست مانند کسب‌وکارهای دیگر سیلیکون‌ولی، افزایش دسترسی به فناوری وابسته است؛ نه به نیروی انسانی. برنامه رابین‌هود هیچ شماره تماسی برای پشتیبانی از مشتری اعلام نمی‌کند (به گفته یکی از افراد آشنا با این شرکت، یک سال پیش چنین شماره‌ای وجود داشت، اما شرکت تصمیم گرفت آن را حذف کند). این شرکت در سخنرانی‌اش به خود افتخار می‌کرد که به ازای هر یک از کارکنان 23.700 مشتری دارد، در حالی که شوآب به ازای هر یک از کارکنان خود فقط 595 مشتری دارد.

این شرکت زمانی که حدود 600 کارمند داشت، به سرمایه‌گذاران خطرپذیر اعلام کرد که برای رسیدن به «پذیرش همگانی» از یک «طرح محصول فوق‌العاده» استفاده خواهد کرد. در حال حاضر تیم هزارنفره این شرکت در مقایسه با تیم 22 هزارنفره شوآب (از شرکت‌های بانفوذ این حوزه که در سراسر کشور شعبه دارد)، تیم کوچکی محسوب می‌شود.

«تای گائون» چهار سال پیش اولین خریدش را در رابین‌هود انجام داد. دوست او برایش لینک دعوتی فرستاده بود تا حساب کاربری ایجاد کرده و یک سهم رایگان دریافت کند. او تاکنون همچنان خریدوفروش را ادامه داده و با اینکه مشتری دائمی رابین‌هود است، می‌گوید: «خدمات مشتریان این شرکت واقعاً افتضاح است.» مشتریان رابین‌هود اغلب از این موضوع شکایت دارند که اگر برنامه از کار بیفتد یا در مورد حساب کاربری‌شان سؤالی داشته باشند، نمی‌توانند با هیچ‌کس تماس بگیرند.

تنف می‌گوید رابین‌هود به‌شدت روی مشتریان تمرکز دارد و دائماً نحوه ارائه خدماتش را بررسی می‌کند. او می‌گوید: «تجربه به ما نشان داده بهترین راه برای ارائه خدمات در مقیاس بالا و پاسخ‌دادن به سؤالات مردم استفاده از ایمیل است. اضافه‌کردن یک شماره تلفن قرار نیست همه مشکلات را به شکل معجزه‌آسایی حل کند.»

این نگرش باعث شده بعضی از بزرگ‌ترین نقاط قوت رابین‌هود درست عمل نکنند. «جِی‌جِی باکنر» 29ساله کانال یوتیوبی دارد که روی سرمایه‌گذاری متمرکز است. او از ماه آگوست این کانال را به شغل تمام‌وقت خود تبدیل کرده است. ویدئوهای او با عناوین «پرتفوی 28 سهم سودآور در رابین‌هود» و «پنج سهمی که باید در دوران سقوط بازار بخرید»، در ماه مارس ده‌ها هزار بازدید دریافت کرد. او سپس فروش هودی و ماگ‌هایی را شروع کرد که طرح «نوشیدنی بنوشید، سهام بخرید» روی آنها چاپ شده بود.

باکنر در روز 14 اکتبر اعلام کرد پلتفرم رابین‌هود را کنار گذاشته و از فیدلیتی اینوستمنت استفاده می‌کند. ضعف خدمات مشتریان، قطعی زیاد برنامه و هک‌شدن دو هزار حساب کاربری رابین‌هود از جمله مواردی بود که نارضایتی و نگرانی او را به‌دنبال داشت. باکنر می‌گوید: «وقتی بدانم در کارگزاری قابل اطمینانی حساب دارم که مدت‌ها در این زمینه تجربه داشته، شب‌ها با خیال راحت‌تری می‌خوابم.»

رابین‌هود می‌گوید دلیل هک‌شدن حساب‌ها شکاف امنیتی سیستم‌ها نبوده؛ بلکه هکرها به ایمیل‌های کاربران دسترسی پیدا کرده‌اند که اطلاعات حساب رابین‌هود افراد هم در آن وجود داشته است. افرادی که قربانی هکرها شده بودند، اعتراض خود را در توییتر و لینکدین نشان دادند؛ بعضی از آنها باور نداشتند که این مشکل به خاطر هک‌شدن ایمیل‌شان به وجود آمده باشد.

کمیله اوبرین

چندین هزار دلار از حساب کاربران کم شده بود و هیچ شماره تماس اضطراری‌ای هم وجود نداشت؛ این موضوع باعث شد دست کاربران به هیچ جا بند نباشد. یکی از سخنگویان رابین‌هود می‌گوید: «اگر تحقیقات ما نشان دهد که فعالیت غیرمجاز در حساب کاربری افراد باعث زیان دیدن آنها شده، خودمان تمام زیان‌ها را جبران می‌کنیم.»

بر اساس گزارش بلومبرگ در ماه آگوست، در نیمه اول سال 2020، آژانس‌های حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در آمریکا بیشتر از 400 مورد شکایت در رابطه با رابین‌هود دریافت کردند که حدود چهار برابر تعداد شکایت‌های رقبایی مانند شوآب و فیدلیتی بود. مشتریان ناراضی از قطع‌شدن زیاد برنامه و نبود پشتیبانی عصبانی بودند. رابین‌هود در پاسخ به این شکایت‌ها اعلام کرد که کارکنان بخش خدمات مشتری خود را دوبرابر کرده و چندصد نفر دیگر را هم استخدام می‌کند، همچنین ثبات و پایایی پلتفرم خود را بهبود می‌بخشد.

اتفاق ناگواری که اوایل سال افتاد، توجه همه را به این موضوع جلب کرد که ورود افراد تازه‌کار به بازارهای پیچیده چه خطراتی را می‌تواند به‌دنبال داشته باشد. بر اساس مجموعه‌ای از توییت‌ها، «الکساندر کرنز» 20ساله در ماه ژوئن پس از اینکه موجودی حساب کاربری‌اش عدد 700.000- دلار را به او نشان داد، خودکشی کرد. او در یادداشتی نوشته که از کاری که می‌کرد، آگاهی نداشته است. ظاهراً او فقط زیان یک آپشن تریدینگ چندمرحله‌ای را دیده، اما به نتیجه نهایی توجه نکرده و بدهی خود را اشتباه متوجه شده است. تنف و بهات می‌گویند که واقعاً از این اتفاق متأثر شده‌اند و شرکت، برنامه را به گونه‌ای تغییر داده که درک آپشن تریدینگ راحت‌تر شود.

رابین‌هود تلاش‌های زیادی انجام داده تا پا را از معاملات سهام فراتر بگذارد، اما در این راه با موانعی مواجه شده است. سال گذشته این شرکت برنامه‌ای را که در زمینه بانکداری چارتر ایجاد کرده بود، لغو کرد؛ این برنامه این امکان را فراهم می‌کرد که شرکت کارت و حساب بانکی مخصوص خود را برای کاربران ایجاد کند که شرکت بیمه سپرده فدرال (FDIC) از آن حمایت می‌کرد. این شرکت در حال حاضر با بانک‌های دیگر همکاری می‌کند تا در محصولات مرتبط با مدیرت مالی خود از حمایت FDIC و کارت بانکی برخوردار شوند.

این شرکت در سال 2008 محصول دیگری را در زمینه حساب‌های جاری و پس‌انداز طراحی کرده بود که در اجرای آن موفق نبود. این شرکت اعلام کرد که سازمان حمایت از سرمایه‌گذاران اوراق بهادار (SIPC) سرمایه مشتریان را بیمه می‌کند. اما SIPC فقط از آن دسته دارایی‌های موجود در حساب کارگزاری حمایت می‌کند که عملکرد ضعیف کارگزار باعث زیان‌دیدن آنها شود؛ در نتیجه آن پوشش کلی که FDIC برای مشتریان بانک ارائه می‌کند، در اینجا مشاهده نمی‌شود. SIPC می‌گوید رابین‌هود قبل از اعلام‌کردن برنامه خود با SIPC تماسی نگرفته است.

تنف از این طرز فکر که همه مشتریانش به تجارت روزانه مشغول هستند، عصبانی می‌شود. او می‌گوید: «فقط درصد خیلی کمی از مشتریان ما به تجارت روزانه مشغول هستند و سعی می‌کنند از نوسانات روزانه سود ببرند.» او می‌گوید تعداد زیادی از مشتریان به‌طور مداوم در بازار سرمایه‌گذاری کرده و کسری از سهام شرکت‌های بزرگ را خریداری می‌کنند. این موضوع می‌تواند به اتفاق دیگری منجر شود. سرمایه‌گذاران خرده‌پا می‌توانند بدون کارمزد و با خرید کسری از هر سهم، از رابین‌هود و برنامه‌های مشابه آن استفاده کنند و پورتفوی متنوع و کم‌هزینه‌ای برای خودشان درست کنند که در حالت عادی باید برای این کار به شرکت‌های سرمایه‌گذاری مانند بلک راک و گروه وانگارد مراجعه می‌کردند.

مطمئناً چنین رویکردی بازار و مخاطبان خاص خود را دارد. «کمیله اوبرین» 40ساله، کانال یوتیوبی به اسم Focused Spender دارد که در آن نکات مالی مختلفی را در رابطه با پس‌انداز برای روز مبادا، پرداخت بدهی‌ها و غیره به اشتراک می‌گذارد. ویدئویی که او در مورد سرمایه‌گذاری مبلغ 500 دلار روی سهم‌های مختلف در حساب رابین‌هود درست کرده، محبوب‌ترین ویدئوی اوست که 612 هزار بازدید داشته است. اوبرین می‌گوید: «من دوست ندارم صرفاً در مورد سرمایه‌گذاری ویدئو درست کنم. من در رابین‌هود مبلغی را سرمایه‌گذاری کرده‌ام، اما هر روز در این پلتفرم خریدوفروش نمی‌کنم.»

در حال حاضر، در مدل کسب‌وکار رابین‌هود خریدوفروش سهام اهمیت بالایی دارد. بیشتر درآمد این شرکت سال گذشته از طریق دریافت کارمزد به ازای ارائه سفارش‌ها تأمین شده که مبلغی معادل 180 میلیون دلار برای آن پیش‌بینی شده است. این رویکرد قانونی و رایج است، اما رابین‌هود در اکتبر 2018 بعد از اینکه بلومبرگ این روش را به‌عنوان جریان درآمد اصلی شرکت اعلام کرد، رویکرد خود را فاش کرد. SEC در حال حاضر مشغول بررسی اسناد مالی این شرکت است، اما رابین‌هود حاضر نشد در این زمینه توضیحی ارائه کند.

نظر مخالفان این است که این نوع پرداخت‌ها تضاد منافع را افزایش می‌دهند، چون سفارش همه مشتریان به شرکتی فرستاده می‌شود که بیشتر پول بدهد، نه شرکتی که سهام را به بهترین قیمت خریداری می‌کند. بر اساس قوانین SEC، کارگزاران باید به‌دنبال بهترین قیمت، سرعت و امنیت باشند. قانون‌گذاران پیش از این یک بار به خاطر رویکردش به این شرکت اخطار داده‌اند.

رابین‌هود قبول کرد مبلغ 1.25 میلیون دلار به سازمان تنظیم مقررات صنعت مالی (که نظارت بر کارگزاری‌ها را بر عهده دارد) جریمه بپردازد تا از اتهامات تبرئه شود. اتهام رابین‌هود این بود که طی مدت یک سال (از نوامبر 2017)، به این موضوع رسیدگی نکرده بود که سفارش مشتریان با بهترین قیمت ممکن انجام شود، این شرکت نه این اتهامات را قبول، نه آنها را رد کرد.

در حالی که رابین‌هود تلاش می‌کند مشتریان خود را متقاعد کند که می‌تواند کارایی‌های بیشتری نسبت به یک برنامه خریدوفروش معمولی داشته باشد، با مشکلاتی نیز مواجه می‌شود. «مو کالستینی» 32ساله بعد از اینکه به‌عنوان دستیار مشاور مالی در یکی از بانک‌های بزرگ آمریکا مشغول به کار شد، حساب کاربری خود را غیرفعال کرد؛ زیرا بانک به او اجازه نمی‌داد از کارگزار خارجی استفاده کند. او می‌گوید دوست دارد دوباره از این برنامه استفاده کند، البته فقط برای خریدوفروش سهام. او می‌گوید: «بیشتر دوست دارم از این برنامه برای تجارت روزانه استفاده کنم و در پایان روز تمام سود یا دریافتی خودم را به حسابی مطمئن‌تر منتقل کنم.»


سخن نهایی

سرمایه‌گذاران رابین‌هود انتظار دارند که ارزش این شرکت تا 11.7 میلیارد دلار خواهد رسید، اما اول از همه این شرکت باید معاملات باثبات را ممکن کند و خدمات مشتریان خود را بهبود ببخشد.

منبع ماهنامه عصر تراکنش شماره ۴۰ بلومبرگ
نویسنده / مترجم آنی ماسا،‌سارا پانچک، سوفی الکساندر، بن بین و راب اشمیت علیرضا کاظمی‌نیا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.