راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آخرین داده‌ های مرتبط با وام ودیعه مسکن منتشر شد/ زمان و شرایط ثبت نام چگونه است؟

جزئیات مربوط به وام ودیعه مسکن، همچون زمان و شرایط ثبت نام منتشر شده و رئیس‌کل بانک مرکزی با انتشار پیامی ابعاد جدیدی از این تسهیلات را به انتشار گذاشته است.

گفتنی است چندی پیش وام ودیعه مسکن از سوی وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد شد تا مرهمی برای افزایش چشمگیر بهای اجاره مسکن در سال جاری باشد. ارقام این وام پس از چندین بار تغییر در نهایت روز چهارشنبه اول مرداد از سوی حسن روحانی رئیس جمهور، بسته به منطقه جغرافیایی بین 15 تا 50 میلیون تومان تعیین شد.


یادداشت رئیس بانک مرکزی


عبدالناصر همتی رئیس‌کل بانک مرکزی در یادداشتی که در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرده، درباره وام ودیعه مسکن اینگونه اظهارنظر کرد:

این وام «ودیعه مسکن» نیست، بلکه «کمک ودیعه مسکن» است و هدف از آن کمک به تأمین افزایش تحقق یافته در ودیعه اجاره‌های مسکن اقشار کم‌درآمد و آسیب‌پذیر در سال جاری است.

همچنین با توجه به محدودیت اعتبار تخصیص‌یافته برای جبران و کنترل آثار شیوع کرونا برای سیستم بانکی که حداکثر ۷۵هزار میلیارد تومان است، اختصاص بیش از ۲۰هزار میلیارد تومان با نرخ ۱۳درصد، آن هم با بر گرداندن اصل وام در پایان دوره یک ساله، با در نظر گرفتن سایر تعهدات کرونایی، مقدور نبود.

افرادی که با تایید وزارت راه و شهر سازی شرایط استفاده از این وام را داشته باشند، اگر به جای پرداخت ماهانه سود وام و پرداخت اصل آن در پایان سال، توانایی پرداخت اصل و سود وام به صورت ماهانه را داشته باشند، می‌توانند با انتخاب خود، این وام را با اقساط ۳۰ماهه و نرخ ۱۲ درصد دریافت کنند.

محدودیت منابع اختصاص‌یافته برای مقابله با آثار کرونا به علت تامین یک سوم آن منابع از ذخیره قانونی بانک‌ها نزد بانک مرکزی و برای فراهم‌سازی امکان تعدیل نرخ سود آن بوده است. بانک مرکزی ضمن جهت‌گیری برای کمک به اقشارکم‌درآمد و آسیب‌پذیر، تمام تلاش خود را بر کنترل نقدینگی و نیز آثار تورمی آن در شرایط سخت اقتصادی کشور متمرکز کرده است.

جامعه هدف این طرح، اقشار کم‌درآمد و آسیب‌پذیر جامعه است، بنابراین از کلیه بانک‌ها می خواهم در کنار تلاش خود برای تامین مالی واحدهای تولیدی، برای سایر متقاضیان محترم نیز با نرخ مصوب شورای پول و اعتبار (۱۸درصد) وام کمک ودیعه مسکن پرداخت کنند و اولویت لازم را به آن بدهند.


زمان ثبت‌نام


در نهایت ثبت نام برای دریافت این وام از ساعت ۱۰ صبح امروز شنبه ۴ مرداد ماه در سراسر کشور آغاز شد و تا ساعت ۲۴ روز پنج شنبه (۹ مرداد) ادامه دارد. متقاضیان این تسهیلات باید شرایطی مشابه متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن داشته باشند، همچنین تازه عروس و دامادها و خانه‌اولی‌ها و خانوارهای بالای ۵ نفر در اولویت دریافت این تسهیلات قرار دارند. خانواده‌های تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد هم مشمول دریافت این تسهیلات هستند.

متقاضیان ابتدا با ارسال پیامک به سرشماره ۳۰۰۰۷۳۶۴۰ ثبت نام اولیه می‌کنند و سپس باید در زمان‌بندی که اعلام می‌شود در سامانه وزارت راه و شهرسازی به آدرس www.tem.mrud.ir فرایند ثبت نام خود را تکمیل کنند.


شرایط ثبت‌نام


متقاضیان دریافت این تسهیلات باید حتما شرایط مندرج در ماده ۱ آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی را داشته باشند.

شرایط لازم برای اخذ تسهیلات مسکن

داشتن فرم (ج) سبز، نداشتن سابقه مالکیت از سال ۱۳۸۴ به بعد، متاهل یا سرپرست خانوار بودن، داشتن سابقه ۵ سال سکونت در شهر مورد تقاضا.

متقاضیان باید دارای اجاره نامه رسمی یا اجاره نامه ثبت شده در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات و دارای کد رهگیری باشند.

گروه‌های مشمول دریافت تسهیلات ودیعه مسکن موضوع این مصوبه، به شرح زیر است:

کارگران و حقوق‌بگیران ثابت (با اولویت ازدواج‌های جدید و خانواده‌های ۵ نفره و بیشتر)

مشمولان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره)، سازمان بهزیستی کشور و زنان سرپرست خانوار

همچنین وثیقه‌های  لازم برای اخذ این وام متعاقبا از طریق سامانه طرح اقدام ملی اعلام می‌شود.

چنانچه پیشتر نیز گفته شد، این تسهیلات به واحد‌های کمتر از ۷۵ متر در تهران و کمتر ۹۰ متر برای شهرستان‌ها اختصاص دارد و متقاضیان باید حتما کد رهگیری دریافت کنند.

همچنین برای رعایت اصول بهداشتی و جلوگیری از گسترش بیماری کرونا و رفاه حال متقاضیان دریافت تسهیلات کمک ودیعه مسکن، ثبت‌نام از متقاضیان با استفاده از سامانه پیامکی انجام خواهد شد و متقاضیان واجد شرایط می‌توانند از ساعت ۱۰ صبح امروز با ارسال کد ملی سرپرست خانوار به شماره پیامکی ۳۰۰۰۷۳۶۴۰ از طریق تلفن همراه شخصی خود، برای ثبت‌نام اولیه دریافت این تسهیلات اقدام کنند.

همچنین ضروری است شماره تلفن همراه متقاضی که از طریق آن پیامک ارسال می‌شود به نام فرد متقاضی باشد و زمان تکمیل اطلاعات و پرداخت تسهیلات از طریق سامانه طرح اقدام ملی مسکن به آدرس www. Tem.mrud.ir اعلام خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.