پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
پشت پرده اختلال چند روزه شاپرک و شتاب از زبان حکیمی
مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی با بیان اینکه اختلالات هفته گذشته به دلیل اعمال برخی تغییرات در شبکه بوده، گفت:با این اقدام ظرفیت تراکنشها به 50 میلیون رسید و تا پایان سال هیچ اختلالی در شبکه به وجود نخواهد آمد.
ناصر حکیمی در گفت و گو با فارس با بیان اینکه اختلالات ایجاد شده در شبکه به دلیل برخی تغییرات بوده اظهار داشت: تغییراتی در شبکه ایجاد شد تا اختلالات مقطعی به وجود نیاید چون در اواخر سال حجم تراکنشها افزایش مییابد و تراکنش ناموفق قابل تحمل نیست.
برخی اختلالات اجتناب ناپذیر بود
وی افزود: در چند روز گذشته که روزهای کم ترافیکی بود تغییراتی در شبکه صورت گرفت که بروز برخی اختلالات اجتنابناپذیر بود و به همین دلیل قبل از بروز این مشکل اطلاعرسانی انجام شد اما علیرغم همه این پیشبینیها یارانههای نقدی 10 روز زودتر به حساب خانوار واریز شد.
به گفته وی خوشبختانه در زمان واریز یارانهها و برداشت آن مشکلی در شبکه به وجود نیامد.
مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی تصریح کرد: روز یکشنبه به دلیل اعمال برخی تغییرات در شبکه پوزها، این اختلال در این بخش به وجود آمد و روز دوشنبه برای شبکه شتاب این تغییرات اعمال شد و پوزها و خودپردازها با مشکل مواجه شدند اما روز سهشنبه که یارانهها پرداخت شد اختلالات کمتر شد و هماکنون میانگین زمان پاسخگویی به 2 ثانیه رسیده در حالی که در دورههای قبل حدود 13 ثانیه بود.
وی در مورد آمار تراکنش موفق و ناموفق در روزهای یکشنبه و دوشنبه، افزود: حجم تراکنشها در آن دو روز حدود 20 میلیون بود که 15 درصد آنها ناموفق بود که این نرخ مناسب نیست؛ البته ما تلاش کردیم در آن مقطع تراکنشهای ناموفق بیش از 15 درصد نشود.
حکیمی تاکید کرد: روز چهارشنبه میزان تراکنشهای ناموفق حدود دو تا سه درصد بود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا بیشتر تراکنشهای ناموفق مربوط به پوزها بوده است، اظهارداشت: در روز یکشنبه اغلب تراکنشهای ناموفق مربوط به پوزها بود اما در روز دوشنبه 50 درصد برای پوزها و 50 درصد متعلق به عابربانکها بود.
سعی میکنیم چنین بشود
مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی گفت: با این اقدامات انجام شده زمینه لازم برای عدم بروز اختلالات انجام شده و سعی میکنیم تا پایان سال چنین دیگر چنین مسائلی برای شبکه به وجود نیاید.
وی در مورد حجم تراکنشها ایام پایانی سال، تصریح کرد: در روزهای معمولی و عادی حجم تراکنشها حدود 16 تا 20 میلیون است و افزایش تعداد تراکنشها به 30 میلیون در اسفند ماه دور از انتظار نیست و البته سعی کردهایم با اعمال این تغییرات ظرفیت شبکه را به 50 میلیون تراکنش در روز برسانیم.
منبع: فارس