راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مرور رسانه‌ها و مهم‌ترین مطالب آنها در روز چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۹

حال و هوای روزنامه‌های اقتصادی امروز شبیه به هم نبود. یکی هنوز از ورود نفتکش ایرانی به ونزوئلا و دور زدن تحریم‌ها، دیگری از افت شاخص بورس تهران و یکی هم از تعیین هدف‌گذاری تورم از سوی بانک مرکزی گفته است. خبرهای دیگری هم در این کشور اتفاق افتاده که گوشه کناری به آن اشاره شده است. مانند ماجرای فروش سهام عدالت یا دردسرهایی که طرح پیش‌فروش خودرو دارد. ما سعی کرده‌ایم به همه خبرهای مهم اقتصادی امروز نگاهی کرده باشیم که در ادامه می‌خوانید.

هفته گذشته بود که رئیس کل بانک مرکزی در یادداشت اینستاگرامی خود از آغاز یک سیاست جدید خبر داد. او اعلام کرد که برای نخستین بار، سیاست‌گذار پولی آماده اجرای سیاست «هدف‌گذاری تورم» شده است. حالا بانک مرکزی دیروز ششم خردادماه طی بیانیه‌ای چارچوب هدف‌گذاری نرخ تورم را اعلام و بر این اساس، هدف نرخ تورم خود را برای بازه زمانی یک‌ساله، 22 درصد با دامنه مثبت و منفی 2 واحد درصد تعیین کرده است. روزنامه ایران در تیتر یک خود با عنوان نقشه راه تورم زدایی به این موضوع پرداخته و نوشته است:

برهان حقیقت‌جو در یادداشتی در روزنامه دنیای اقتصاد اولویت‌های اجرای هدف‌گذاری تورم را توضیح داده و این تصمیم بانک مرکزی را یک تصمیم استخوان‌دار و مطابق با ادبیات مدرن اقتصاد پولی تعبیر کرده است.

اما کورش شرفشاهی، در یادداشت خود در روزنامه تجارت این هدف‌گذاری را غیرواقعی دانسته و درباره آن گفته است:

برخلاف رشد خوبی که شاخص بورس تهران در اوایل سال داشت، حال بورس تا دیروز خوب نبود و شاهد افت آن بودیم. طوری که دنیای اقتصاد در گزارشی اشاره کرده که دیروز سه‌شنبه، بورس تهران بیشترین افت را در سال ۹۹ داشته است. اما امروز شاخص بورس قدری رشد کرده و باز سبز شده است. روزنامه‌ها بی‌خبر از این سبز شدن از نگرانی افت شاخص بورس که دیروز اتفاق افتاد نوشته‌اند.

برخی روزنامه‌ها ادامه این افت شاخص بورس را تحت تأثیر سهام عدالت دانسته‌اند که فروش ۳۰ درصد این سهام از دیروز ۶ خردادماه آغاز شده است. روزنامه اسکناس درباره تبعات منفی آزادسازی سهام عدالت بدون تغییر شیوه مدیریت بنگاه‌ها و روزنامه اقتصاد سرآمد مطلبی درباره چرایی افت و خیزبورس در سال جدید با عنوان «زیر سایه سهام عدالت» نوشته است.

پیش‌فروش خودرو قرار است از نیمه دوم خردادماه به همان سبک و سیاق پیش‌فروش‌های قبلی آغاز شود که در نهایت منجر به تخلف شد. همین موضوع باعث واکنش زیادی شده است. روزنامه شرق در این باره نوشته است:

روزنامه هفت صبح هم در گزارشی با عنوان «خرید خودرو زیر قیمت» به بررسی صرفه اقتصادی مشارکت در طرح فروش فوق‌العاده ایران خودرو سایپا نوشته است.

در آخر بد نیست به یادداشت امیر ناظمی، رئیس سازمان فناوری اطلاعات در روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان قربانیان تصمیم‌گیری اشاره کنیم. پیش از این ناظمی، در برنامه زنده اینستاگرام راه پرداخت در دوشنبه شب این هفته، گفته بود که هرچند شاهد گرانی دلار در این چند سال اخیر بوده‌ایم، اما قیمت اینترنت رشد چندانی نداشته است. او در این یادداشت حوزه فناوری اطلاعات و اینترنت را از معدود نمونه‌های موفق توسعه‌ای در ایران دانسته و توضیح داده است:

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.