راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فاطمی از راه‌اندازی مرکز نوآوری توسن می‌گوید

روح‌الله فاطمی اردکانی، مدیرعامل شرکت توسن معتقد است اقتصاد دیجیتال که همان انقلاب صنعتی چهارم است، نقطه شروع تحول اصلی در فضای کسب‌وکارهای جدید و نوپا خواهد بود.

به گزارش شنبه پرس، او در سخنرانی خود به این نکته اشاره کرد: «به نظر من امروز ما شاهد فرصت‌های بسیار زیادی هستیم که باید از آن استفاده کرد. به این دلیل که اقتصاد دیجیتال تمام ابعاد یک کسب‌وکار دیجیتال است و هر دارایی که دیجیتال باشد، قاعدتاً بهتر می‌تواند در این فضا بیاید و رشد کند به این دلیل که دارایی‌های فیزیکی در یک مکان فیزیکی باید نگهداری شود و جابه‌جایی و انتقال آن هم با سرعت فیزیک امکان‌پذیر است.

زنجیره بلوک بسترساز اقتصاد دیجیتال است و موردی که در این زمینه اهمیت دارد این است که هرکه هرچه زودتر بتواند هرچه مقدار بیشتری از دارایی‌هایش را دیجیتال کند، در آینده سهم بیشتری از این بازار خواهد داشت؛ بنابراین همه بحث این است که سرمایه‌گذاران باید برای بررسی ایده‌هایی در این زمینه آماده شوند؛‌ همچنین حمایت‌هایشان را به سمت دیجیتال شدن سوق دهند که این دیجیتالی شدن می‌تواند به صورت ملی یا فردی انجام شود. با پیشرفت در این زمینه‌ها و ارائه فضا برای قراردادهای هوشمند، می‌تواند حجم بسیار زیادی از دولت و بنگاه‌های واسطه‌ای را کاهش دهد.

در این مورد باید بگویم مشخصاً به نظر من، در ایران نهایتاً تا سه یا چهار سال آینده، تحقق شعار حذف واسطه‌ها یا کمی افراطی‌تر، کم‌رنگ شدن نقش حاکمیت را شاهد خواهیم بود. این مورد نویدی است که کسب‌وکارها بتوانند با یکدیگر بهتر کار کنند، به این دلیل که وقتی ارتباط مستقیم بین ایده‌ها و سرمایه‌گذارها و در حالت کلی بخش‌های فضای کسب‌وکار ایجاد شود انتظار می‌رود که بسیاری از موانع راحت‌تر حل شده و از میان برداشته شوند.»

در حاشیه این نشست،‌ فاطمی اردکانی در رابطه با فعالیت‌های هلدینگ توسن در فضای استارت‌آپی گفت: «مجموعه توسن در رابطه با سرمایه‌گذاری روی کسب‌وکارها، تا به حال، حرکت منسجم و برنامه‌ریزی‌شده‌ای نداشته است. تنها به صورت سنتی از سال‌های قبل، ۷ یا ۸ مورد سرمایه‌گذاری روی شرکت‌هایی داشته که این موارد به صورت مشارکتی و به عنوان همکار انجام شده‌اند. البته بعضی از آنها موفق و در بعضی ناموفق بوده است. در حالت کلی می‌توانم بگویم هنوز میزان تجربه ناموفق در این زمینه بیشتر از موفقیت بوده است.»

فاطمی گفت: «مشخصاً تا به حال به صورت حرفه‌ای در یک زنجیره کامل استارت‌آپی و یا به صورت وی‌سی فعالیتی نداریم. تجربیات ما در شرکت‌هایی که به صورت زایشی به وجود آمده‌اند بوده است و یا نهایتاً یک مشارکت به صورت سرمایه‌گذاری که توسط هلدینگ انجام شده؛ بنابراین نمی‌توانیم بگوییم شرکتی هستیم که در حوزه سرمایه‌گذاری از جنس استارت‌آپی هستیم.»

 

مرکز نوآوری توسن و دریافت راه‌حل از استارت‌آپ‌ها

مدیرعامل شرکت توسن از تأسیس یک مرکز نوآوری در محل ساختمان هلدینگ توسن خبر و در این رابطه توضیح داد: «از سال پیش، تأسیس یک مرکز نوآوری برنامه‌ریزی شده و تمامی مجوزهای لازم آن را هم گرفته‌ایم. این مرکز تأسیس می‌شود تا همه کارهایی که از جنس تحقیق و توسعه و یا قابل‌اجرا از شرکت‌های کل گروه، در فضای استارت‌آپی هستند در این مرکز به صورت متمرکز جمع شوند. مسائل یا چالش‌های مطرح‌شده از شرکت‌ها مطرح می‌شوند، اگر استارت‌آپی وجود داشته باشد که قادر به انجام آن مورد یا حل چالش موجود شود، مجموعه با آن تیم همکاری و روی آن سرمایه‌گذاری می‌کند. اگر چنین تیمی وجود نداشته باشد، به صورت پیشنهاد یک ایده به گروه‌ها و تیم‌های دانشگاهی یا استارت‌آپی مطرح می‌شود و در صورت توانایی انجام آن کار، تیم مورد حمایت قرار خواهد گرفت.»

فاطمی افزود: «راه‌اندازی مرکز نوآوری امسال با بودجه حداقلی شروع شده است و مراحل انجام فراخوان یا جمع‌آوری پتانسیل‌های بازار از حدوداً یک ماه دیگر شروع خواهد شد. درحال حاضر این به منظور شناسایی پتانسیل‌های دانشجویی ارتباطاتی با مراکز دانشگاهی شروع کرده است و فکر می‌کنم در این زمینه، امسال دو یا سه پروژه عملیاتی در نظر گرفته شده است که عموماً در قالب شرکت‌های تحقیق و توسعه در پروژه‌های استارت‌آپی برای شرکت‌های مادر هستند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.