راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آینده نامعلوم سیستم‌های پرداخت موبایلی در چین

یکی از موضوعات مهمی که اوایل هفته قبل در مجله وال استریت منتشر شده است در زمینه میزان پرداخت‌های صورت گرفته از طریق تلفن همراه در اکوسیستم پرداخت چینی‌ها است. از سوی دیگر داده‌های جمع‌آوری شده از کاربران تلفن همراه نیز نشان می‌دهد که هم اکنون بیشتر پرداخت‌های انجام شده توسط تلفن همراه از طریق علی‌پی و وی‌چت پی صورت می‌گیرد.

تعداد زیادی از مردم کشور چین از پرداخت‌های موبایلی استفاده می‌کنند. طبق گزارش iResearch، مردم کشور چین در سال ۲۰۱۶، تراکنش‌هایی به ارزش حدودی ۹ تریلیون دلار از طریق پرداخت‌های موبایلی خود داشته‌اند که این رقم در سال ۲۰۱۷ به میزان قابل توجهی افزایش یافت.

طبق بررسی‌های ECNS، حدود 82 درصد از تراکنش‌های انجام شده توسط ۵۲۰ میلیون کاربر درگاه علی‌پی از طریق موبایل انجام شده است که این تعداد کاربر رهبری حدود 54 درصد از سهام بازار را به خود اختصاص داده‌اند.

در مقابل وی‌چت پی نیز که حدود 40 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده است، حداقل ۲۰۰ میلیون حساب کاربری مرتبط دارد. با توجه به آمار فوق می‌توان نتیجه گرفت که در دو سال گذشته استفاده از تراکنش‌های نقدی حدود ۱۰ درصد کاهش یافته است. علی‌پی نیز اعلام کرد که تعداد کاربرانی که برای خرید از علی‌بابا از کیف پول فیزیکی استفاده می‌کردند، به شدت کاهش یافته است.

طبق مطالعات انجام شده، مردم چین به دلایلی مختلفی علاقه به پرداخت از طریق تلفن همراه دارند که از جمله این موارد می‌توان به راحتی این نوع پرداخت‌ها اشاره کرد.

اما راحتی تنها دلیل چینی‌ها برای استفاده از پرداختی موبایل نیست، بلکه امکان سرمایه‌گذاری، پس‌انداز، کنترل هزینه و … از جمله مواردی هستند که سبب ترغیب هر چه بیشتر چینی‌ها برای استفاده از این سیستم‌ می‌شود. این اطلاعات از داده‌های سال ۲۰۱۶ بازیابی شده‌اند و نشان می‌دهند که هر دوی این اپلیکیشن‌ها ابزارهای محبوبی برای پرداخت صورتحساب خرید سهام و انتقال وجه در میان مردم هستند.

اما آینده این سیستم‌ها چندان مشخص نیست. به عنوان مثال در اواخر ماه دسامبر بانک مرکزی چین مقررات جدیدی تصویب کرد که طبق آن میزان یارانه‌های تجاری و معاملات سهام روزانه که از طریق کد QR انجام می‌شود محدود شده است.

این‌ها دقیقا همان ابزارهای کلیدی هستند که علی‌پی و وی‌چت پی از این ویژگی‌ها برای گسترش شبکه کاربران خود استفاده می‌کنند. این بانک همچنین قوانین مرتبط با سپرده‌های بانکی به تصویب رسانده است که دید بهتری از داده‌های کاربران خدمات پرداخت و الگوهای هزینه‌های تلفن همراه را در اختیار آن قرار می‌دهد.

این موضوع خبر خوبی برای صادرکنندگان چینی است که به شدت تحت تاثیر این سرویس‌ها قرار دارند. زیرا این صادرکنندگان معمولا کارت پرداختی ندارند و سرویس‌های فوق آن‌ها را از یونیون‌پی که برای پرداخت‌های دیجیتالی خود به شدت وابسته دولت هستند، نیز بی‌نیاز می‌کند.

اما این موضوع می‌تواند فشار سنگینی را به کاربران سیستم پرداخت تلفن همراه که با بازار هدف فاصله دارند تحمیل کند. به عنوان مثال پایگاه عظیم کاربران علی‌پی در حال حاضر تنها ۳۷ درصد از جمعیت را به خود اختصاص داده است.

از این رو احتمالا علی‌پی و وی‌چت پی مجبور هستند که برای افزایش درآمد خود ابزارهای اختصاصی جدیدی را برای ورود به بازار جهانی یا افزایش ارزش افزوده مشتریان به کار گیرند. تا بتوانند مسیر پیش روی خود را با سرعت بیشتری طی کنند.

منبع: Business Insider

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.