پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
ستاری: توسعه استارتآپ بهترین زیرساخت برای بازگشت دانشجویان به کشور است
ستاری توسعه استارتآپها را بهترین پلتفرم برای جذب و بازگشت دانشجویان به کشور دانست که نیروی انسانی خلاق و نوآور در آنها مشغول فعالیت هستند پس باید از این فرصتها بهره لازم را ببریم.
به گزارش روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیسجمهوری در کنفرانس کارآفرینی با رویکرد الزامات دانشگاه کارآفرین با اشاره به اینکه در چند سال آینده نیاز به برنامهریزی در حوزه کارآفرینی داریم اظهار کرد: «اوایل انقلاب 270 هزار دانشجو در کشور مشغول تحصیل بودند که از این تعداد 170 هزار دانشجو در داخل و 100 هزار دانشجو نیز خارج از کشور تحصیل میکردند البته از دانشجویان خارجی 57 هزار دانشجو در امریکا بودند بهگونهای که بزرگترین کلنی دانشجویان خارجی را در امریکا تشکیل داده بودیم.»
افزایش تعداد دانشجویان بر روی GDP کشور تاثیری نداشته است
معاون علمی و فناوری رئیسجمهوری ادامه داد: «امروز به نقطهای رسیدهایم که از 4 میلیون و 700 هزار دانشجو در داخل کشور و 47 هزار دانشجو نیز در خارج در حال تحصیل هستند؛ و نسبت به سایر کشورها همچون عربستان، هند، چین دانشجویان خارجی کمتری داریم؛ بنابراین مشاهده میکنیم که تعداد دانشجویان در کشور افزایش داشته اما این رشد تاثیری بر روی GDP کشور تاثیری نداشته است. درحالیکه ایران چهارمین تولیدکننده مهندس در دنیا است و فارغالتحصیلان مهندسی در کشورمان تقریباً معادل امریکا است.»
رئیس بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه زیستبوم کارآفرینی باید توسعه پیدا کند گفت: «پس باید دید چه مشکلی در این ساختار وجود دارد که ساختار آموزش عالی کشور نتوانسته بر روی تولید ناخالص ملی اثر گذارد. مشکل عدم زیستبوم کارآفرینی است زیرا در کشور ما زیستبومی برای این حوزه وجود ندارد. در سال 94 با حمایت معاونت علمی توسط اساتید برجستهای گزارش و کتابی با عنوان «شناخت دره سیلیکون ولی» منتشر شد و به سؤالاتی از این قبیل که چرا سیلیکون ولی تنها در کالیفرنیا است پاسخ داد و نتیجه بررسیها نشان داد ایجاد زیستبوم راهکار منطقی است. درواقع نحوه تفکر، فرهنگ و نیروی خلاق باعث ایجاد این زیستبوم میشود باید در جامعه مسیر برای سرمایهگذاری خطرپذیر، حضور صندوقهای جسورانه و وقف علمی فراهم شود.»
کلید حل مشکلات آموزش و پژوهش پول نیست
ستاری همچنین بیان کرد: «وابستگی به اقتصاد نفتی باید کنار گذاشته شود و کلید حل مشکلات آموزش و پژوهش را پول ندانیم. چراکه در این حوزهها بودجه عمومی دولتی کم نیست بلکه پژوهش نیازمند خلاقیت، تفکر و نیروی انسانی نوآور است که در یک زیستبوم کارآفرینی تمام این موارد مشاهده میشود. همانطور که مشاهده کردیم نهادهای دولتی اقدام به راهاندازی پژوهشکده کردند تا مشکلات بخشهای کشاورزی، صنعت و پزشکی را حل کنند اما این اتفاق رخ نداد زیرا راهحل مشکلات را در پول میدانستند.»
او با اشاره به تحول شیوههای آموزشی در دنیا ابراز کرد: «همانطور که میبینیم در دنیا شیوه و روشهای آموزشی دچار تحول شده است و آموزش را مرتبط با اقتصاد میبینند. البته مشکل در نظام آموزشی در سایر کشورها هم دیده میشود حتی در امریکا سیستم آموزشی موفقی وجود ندارد و صد در صد دانشجویان دکتری در این کشور خارجی هستند اما از سلاحهای مخفی همچون ویزای اچوان استفاده میکنند.»
بهبود اقتصاد کشور نیازمند ایجاد زیستبوم کارآفرینی است
معاون علمی و فناوری رئیسجمهوری با بیان اینکه زیستبوم کارآفرینی در کشور باید اصلاح شود گفت: «استفاده از بودجه دولتی در امر پژوهش مخرب است و نوآوری را از بین میبرد همانطور که استخدام خلاقیت افراد را نابود میکند. درواقع دانشجویان باید در بهبود اقتصاد کشور نقش داشته باشند و این مسئله نیازمند ایجاد زیستبوم کارآفرینی است البته در این میان کیفیت هم مطرح است تا هر یک دانشجو که وارد دانشگاه میشود بهعنوان یک بمب در اقتصاد مطرح شود. دانشگاههای مطرح دنیا هم با ایجاد همین زیستبوم به تأثیرگذاری رسیدهاند.»
او در ادامه بیان کرد: «آمار و بررسیها نشان میدهد تا سال 2040 کل اروپا و امریکا 28 درصد در تولید ناخالص دنیا نقشآفرینی میکنند و هند و چین 39 درصد این تولید را انجام میدهند که این نشان میدهد اتفاق و تغییرات از سمت غرب به شرق در حال حرکت است. شاید یک علت این مسئله تغییر سیاستهای آموزشی و رشد شرکتهای دانش بنیان است. شرکتهایی که بهسرعت در حال رشد هستند. بهطوریکه تا چند سال آینده بزرگترین شرکتهای حوزه خدمات کشور از همین شرکتها هستند، شرکتهایی که خود بهعنوان منبع سرمایهگذاری در حوزه فناوری مطرح هستند. پس بخش خصوصی باید سرمایهگذاری در حوزه پژوهش را انجام دهد در این صورت راندمان بهتری را شاهد هستیم.»
ستاری با اشاره به اینکه دانشگاهها باید سبد درآمدی مستقل داشته باشد عنوان کرد: «دانشگاهها نیز میتوانند از محل فروش فناوری و استارتآپها مستقل عمل کرده و سرمایهای داشته باشند. موضوعی که دانشگاه شریف در حال تجربه آن است و میتواند بهعنوان یک الگو کارآفرینی در کشور برای دانشگاهها مطرح شود. در اطراف دانشگاه شریف بخش خصوصی مشغول سرمایهگذاری است و کلونیهای استارتآپها و شتابدهندهها را شاهد هستیم؛ بنابراین بخش خصوصی میتواند با ورود به این حوزه و سرمایهگذاری روی آن توسعه این امر را سرعت دهد. چراکه توسعه استارتآپ بهترین زیرساخت برای بازگشت دانشجویان به کشور است که افراد فعال در آن حقوقهای بالایی دریافت میکنند. کسبوکارهای نوپایی که برای نیروی جوان زمینهساز ارزشافزوده بالایی است. حجم سرمایهگذاری خارجی نیز بهسرعت در این حوزه حال افزایش است چراکه اهمیت این موضوع را درک کردهاند. پس ما نیز باید از این فرصتها بهره لازم را برده و تغییرات اساسی در نگرش و سیستم آموزشی ایجاد کنیم.»
او تقویت حوزههای میانرشتهای را دارای اهمیت دانست و گفت: «در حال حاضر مرز و فاصلهای بین رشتههای مختلف وجود ندارد و دانشگاه باید جزئی از جامعه باشد.»
سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیسجمهوری همچنین از مجتمع خدمات فناوری، باشگاه علم و فناوری و آزمایشگاه آزمون و ارزیابی تجهیزات شبکه دانشگاه شریف بازدید کرد که محمود شیخ زینالدین معاون نوآوری و تجاریسازی فناوری معاونت علمی، پرویز کرمی دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی، علی مرتضی بیرنگ قائممقام در امور بینالملل و رئیس مرکز تعاملات بینالمللی علم و فناوری و محمود فتوحی فیروز آباد رئیس دانشگاه صنعتی شریف او را در این بازدید همراهی کردند.