راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آیا بیت‌کوین، فلز نقره در عصر جدید / دیجیتال است؟

صابر صیادی؛ مشاور توسعه کسب‌وکار، مارکتینگ و استراتژی / یکی از تحلیلگران روزنامه فاینانشیال تایمز افزایش قیمت‌ها و اقبال عمومی و جو روانی به حول بیت‌کوین در قرن 21 را به حباب بازار گل لاله قرن 17 در هلند مقایسه کرده بود که واکنش‌های منفی فعالان و احتمالا ذینفعان بیت‌کوین را در پی داشته است لذا در تحلیل دیگری، سعی کردند که قیاس بهتری برای بیت‌کوین پیدا کنند.

بیت‌کوین هیچ بازده و سودی به خود خود ندارد. تنها یک ابزار برای ذخیره ارزش و مبادله است و ارزش آن در چشمان مخاطبان آن است! از این رو شاید بیشترین شباهت را به فلزات گرانبها داشته باشد، همانطور که حامیان خیلی فعال بیت‌کوین به آن لقب «طلای دیجیتال» می‌دهند، که خیلی هم بی راه نیست.

اگر رویداد مهمی در بازارهای مالی باشد که مشابه رفتار سال گذشته بیت‌کوین باشد، می‌توان به تلاش حماسی برادران میلیاردر هانت (hunt) برای دستیابی به بیشترین سهم بازار فلز نقره بدون اینکه مونوپولی باشد (cornering the market without monopoly) اشاره کرد که در آن شرایط بازار فلز نقره حداکثر  قیمت خود را تجربه کرد و سپس در سال 1980 قیمت‌ها سقوط کرد و موجب از دست رفتن بخشی از ثروت برادران هانت شد.

این اتفاق در زمانی افتاد که دومین تحریم نفتی علیه کشورهای غربی اعمال شده بود، تورم بالا بود و تنش‌های بین‌المللی (حمله شوروی به افغانستان و بحران گروگان‌گیری در ایران) تقریبا در اوج بود و تقاضا برای فلزات گرانبها به صورت قابل درکی بالا بود. هنگامی هم که تلاش برای دستکاری میزان عرضه نقره به بازار هم رخ داد، قیمت نقره سر به فلک کشید.

نمودار پایین، نشان‌دهنده حداکثر قیمت نقره در سال 1980 و همینطور حداکثر قیمت بیت‌کوین 30 سال پس از این رویداد است که بر اساس 100 واحد به نسبت قیمت حداکثر ترسیم شده است. همانطور که مشاهده می‌شود، رفتار نقره و بیت‌کوین در مسیر افزایش قیمت‌ها مشابه بوده است.

بیت‌کوین

گویا بیت‌کوین رفتاری کاملا مشابه فلزات گرانبها در دوران بدبینی دارد که یک اتفاق عجیب باعث کاهش سمت عرضه می‌شود. فروپاشی قیمت نقره حدود یک سال پس از تجربه حداکثر قیمت واقعا اساسی بود.

البته لزوما مبنایی برای این گفته که بیت‌کوین رفتاری مشابه خواهد داشت وجود ندارد ولی شاید با توجه به این نمودار گفت که ریسک نوسان شدید زیاد وجود دارد.

یک نکته مهم دیگر این است که در حالی که رفتار بیت‌کوین و نقره مشابه بوده،  سرعت رشد بیت‌کوین بسیار سریعتر به نظر می‌رسد!  نقره در سال 1980 و در طی 12 ماه برای رسیدن به اوج، 719% رشد کرد در حالیکه بیت‌کوین در 12 ماه گذشته 1773% رشد کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.