راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

خرید بیت‌کوین در ایران چه موانع و محدودیت‌هایی دارد؟

محمدرضا مباشرفر؛ مشاور سرمایه‌گذاری / این روزها شاهد تکرار واژه بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال در روزنامه‌ها، رادیو و تلویزیون، کانال‌های تلگرامی و بین دوستان خود هستیم. نوسانات ارزهای دیجیتال و روند رو به رشد آن‌ها توجه خیلی‌ها را به خود جلب کرده است. ارزی که می‌تواند در آینده نزدیک سهم قابل توجهی از مبادلات مالی را به خود اختصاص دهند.

اما دغدغه‌های آن به غیر از موضوع قوانین معاملاتی که هنوز در ایران و سایر کشورها شفاف نشده، موضوع خرید این ارزها توسط سرمایه‌گذاران است. مشکلات مربوط به خریدوفروش و محدودیت صرافی‌های مجازی (اینترنتی) است. جایی که سرمایه‌گذاران ایرانی قصد دارند ریال خود را به یکی از ارزهای دیجیتال تبدیل کنند.

محدودیت بعضی از Exchangerها در تبدیل دلار یا کارت‌های اعتباری، ویزا و مستر کارت هدیه در تبدیل به بیت‌کوین برای ایرانی‌ها و نیز محدودیت بعضی از آنها برای باز پس فرستادن مبلغ معامله به حساب سرمایه‌گذاران ایرانی یک دغدغه بزرگ است. در این بین نیز نوع رفتار بعضی از صرافی‌های اینترنتی داخلی در ارائه خدمات خریدوفروش نیز به این مشکلات دامن می‌زند. ضمناً محدودیت ارزهای موجود نزد این صرافی‌ها، به چند ارز نام‌آشنا از بین بیش از 900 ارز باعث افزایش هزینه‌ای تهیه سایر ارزها برای سرمایه‌گذاران می‌شود. مشکل بعدی مربوط به نوسانات قیمت است، دقیقاً جایی که قیمت این ارزها به حداکثر کانال خود رسیده، خریدار داخلی وجود ندارد و خریدار خارجی هم با این محدودیت‌ها مواجه است و نیز جایی هم که قیمت به حداقل می‌رسد عرضه‌ای توسط صرافی‌های مجازی داخلی انجام نمی‌شود و معضلات صرافی خارجی هم به آن نیز اضافه می‌شود.

همه این اتفاقات باعث می‌شود هزینه معامله برای سرمایه‌گذار افزایش پیدا کند و دقیقاً مانع بزرگی برای سرمایه‌گذار است؛ اما همواره راهکاری برای این دغدغه وجود دارد، تبدیل ریال به ووچر (Voucher) های رایج از جمله

,Perfect Money Voucher, Perfect Money, Payeer, AdvCash امکان خرید در هر لحظه از نوسانات بازار را برای سرمایه‌گذار فراهم می‌کند؛ اما در این بین تعداد معدودی سایت وجود دارد که با حداقل کمیسیون و بدون در نظر گرفتن ملیت سرمایه‌گذار، خدمات خوبی ارائه می‌کنند. از آن جمله می‌توان به سایت Changer.com اشاره کرد که با ثبت‌نام در آن به جای 1.5% کمیسیون، 0.5% کمیسیون اخذ می‌شود. در این سایت می‌توان به راحتی ووچر خریداری شده را به ارز دلخواه تبدیل و به کیف پول خود واریز کنید. ضمناً در زمان فروش نیز به همین سادگی می‌توانید ارز دیجیتال خود را به صرافی‌های مجازی فروخته و همچنین از طریق این سایت به ووچر مورد نظر و در نهایت به ریال تبدیل کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.