راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

وضعیت خاکستری بیت‌کوین

هفته‌نامه شنبه / هفته گذشته خبرهای بیت‌کوین لابلای خبرهای زلزله کرمانشاه گم شد. منتها هفته گذشته نقطه عطفی در مسیر بیت‌کوین در ایران بود.

حتی اگر علاقه‌مند به بیت‌کوین هم نباشید که البته بعید می‌دانم، ولی شاید خواسته یا ناخواسته در جریان اتفاقات این چند وقت اخیر این ارز رمزنگاری‌شده قرار گرفته‌اید. می‌دانید که طی چند ماه گذشته خبرهای شوکه‌کننده‌ای از بیت‌کوین و البته از رشد قیمت بسیار بالایش که هرچند وقت یک‌بار تکرار هم می‌شد، منتشر شده و لابلای این خبرهای خوشحال‌کننده هم هفته قبل خبری منتشر شد مبنی بر سقوط نزدیک به هزار دلاری بیت‌کوین فقط در چند روز.

این سقوط قیمت، آتش مخالفان بیت‌کوین را شعله‌وررتر کرد و کسانی مانند نوریل روبینی، وارن بافت و لیود بلانکفین را مصمم‌تر از قبل کرد که این ارز چیزی جز یک حباب نیست و بالاخره ترکید. منتها این پایان ماجرا نبود و بیت‌کوین دوباره راه خودش به بالا را پیدا کرد.

خیلی‌ها می‌گفتند که وقتی چیزی چنین سرعت رشد بالایی دارد مسلماً به‌سرعت هم کاهش قیمت پیدا می‌کند و منتظر بودند تا همین روزها خبر سقوط نهایی بیت‌کوین را بشنوند؛ اما از طرف دیگر این ارز رمزنگاری‌شده، طرفدارانی مانند تیم دراپر بنیان‌گذار صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر «دراپر فیشر ژوروستون» دارد که حتی با اینکه 40 هزار بیت‌کوین خودش را در اتفاقی که برای صرافی «مت گاکس» افتاد از دست داد، باز هم چند ماه بعد آن 30 هزار بیت‌کوین دیگر خرید.

ماجرا‌های هفته گذشته یک بعد فنی به نام فورک دارد. فورک ازجمله دلایلی است که باعث افزایش ناگهانی قیمت ببیت‌کوین می‌شود. در یک سال گذشته دو فورک اصلی در شبکه بیت‌کوین رخ داد، یک فورک در اول آگوست رخ داد و «بیت‌کوین کش» از دل آن به وجود آمد و دیگری، در ۲۵ اکتبر که «بیت‌کوین گلد» را به وجود آورد.

اتفاقات مشابهی در قبل، حین و بعد از فورک رخ داد که با بررسی آن‌ها می‌توان به یک استراتژی مناسب رسید. فورک به زبان ساده یعنی به روزرسانی. وقتی یک فورک اتفاق می‌افتد بیشتر از نصف کاربران شبکه تصمیم می‌گیرند که به روزرسانی را در هسته بیت‌کوین اعمال کنند که به آن می‌گویند فورک.

درست قبل از رخ دادن هرکدام از فورک‌ها، قیمت بیت‌کوین به بالاترین قیمت در گذشته خود رسیده است، قیمت بیت‌کوین در تاریخ ۲۳ جولای به بالاترین قیمت خود تا امروز یعنی 7582 دلار رسید.

همین مورد در چند روز قبل از فورک بیت‌کوین گولد هم رخ داد و شاهد قیمت ۶۰۰۰ دلاری چند روز قبل از فورک بودیم. یکی از همین اتفاقاتی که شاید باعث افزایش قیمت بیت‌کوین شد، موضوع SegWit2x (سگویت) بود. SegWit2x فرایندی است که باعث می‌شود تا اندازه بلوک‌های بیت‌کوین تا ۲ مگابایت افزایش پیدا کند و این یعنی سرعت و حجم تراکنش‌های بیت‌کوینی هم افزایش می‌یابد.

اما این به‌روزرسانی به دلیل عدم هماهنگی و توافق میان افراد این جامعه متوقف شد. این توقف باعث شد تا برخی متخصصین و سرمایه‌گذاران مدعی شوند که هزینه بالای بیت‌کوین و همین‌طور متوقف شدن برنامه SegWit2x باعث می‌شود تا تراکنش‌های بیت‌کوینی درحجم و سرعت پایین همچنان به کارشان ادامه دهند، این ازجمله دلایلی است که کاربران بیت‌کوین را بیشتر و بیشتر به سمت بیت‌کوین کش سوق می‌دهد که محدودیت اندازه انعطاف‌پذیری دارد و ظرفیت بزرگ‌تری نسبت به بیت‌کوین روی زنجیره بلوک.

همین موضوع باعث شد تا علاقه‌ها به بیت‌کوین کش بیشتر شود و بازار بیت‌کوین را تحت تأثیر قرار دهد. در حال حاضر خیلی از کشورها در حال تنظیم مقررات مربوط به خریدوفروش بیت‌کوین و موضوعات جدیدی مانند ICO هستند و شرکت‌های بسیار بزرگی هم در دنیا تلاش می‌کنند در کسب‌وکارشان جایی برای بیت‌کوین باز کنند؛ از فروشگاه‌های آنلاین، شرکت‌های هوایی و مسافرتی و فست‌فودی‌ها گرفته تا شرکت‌های فناوری مانند مایکروسافت که پرداخت با بیت‌کوین را پذیرش می‌کنند.

با این حال هنوز به نتیجه یکسان و مشخصی درباره بیت‌کوین و دیگر ارزهای مشابه نرسیده‌ایم؛ هنوز کشورهایی مانند کره جنوبی و چین قانون مشخصی برای فعالیت‌های ICO وضع نکردند و از طرف دیگر سوئیس و شیکاگو اقدامات جدی دراین‌باره انجام می‌دهند. ICO شیوه‌ای از تامین مالی است که از طریق ارزهای رمزنگاری شده انجام می‌شود.

در ایران هم بعد از 10 سالی که از تولد بیت‌کوین می‌گذرد تنها یک رویداد رسمی دراین‌باره برگزار شده و باوجود موافقان و مخالفانی که این ارز را دسیسه غرب می‌دانند، درباره ورودش به ایران و چالش‌هایی که دارد صحبت شد.

به نظر می‌رسد چنین رویدادی توانست تکانی به بخش قانون‌گذاری بدهد و در چنین روزهایی که بیت‌کوین و دیگر اعضای خانواده‌اش به موضوع جذاب این روزها و برنامه‌ها تبدیل شده، ناصر حکیمی معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی هم در یک نشست خبری دیدگاه فعلی خودش را مطرح کرد و گفت که آن را نه قانونی می‌داند و نه غیرقانونی و کسانی که می‌خواهند وارد فعالیت‌های این‌چنینی شوند باید مراقب سوداگران و کلاه بردان هم باشند و با ریسک خودشان قدم در این بازارها بگذارند

اینکه معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی اعلام کرد که تا قبل از پایان نیمه اول سال 1397 مجموعه مقررات مرتبط با این ارز منتشر خواهد شد، افزایش تعداد کشورهایی که قوانین مشخصی درباره فعالیت‌های این حوزه مشخص می‌کنند، شرکت‌هایی که بیت‌کوین را به‌عنوان یک گزینه پرداخت به مشتریانشان ارائه می‌دهند و حتی برنامه‌ها، رویدادها و کارگاه‌هایی که درباره این موضوع برگزار می‌شود، مانند کارگاه یک‌روزه‌ای که در لندن با عنوان «ارز رمزنگاری‌شده: حلال یا حرام؟» برگزار شد، نشان می‌دهد بیت‌کوین و دیگر ارزهای رمزنگاری‌شده حتی اگر حباب هم باشد هنوز به مرحله ترکیدن نرسیده و تازه در کانون توجه و قانون‌گذاری قرارگرفته است.

نکته مهم این است که هرچقدر توجه به بیت‌کوین بیشتر شود ارزش بیت‌کوین هم بیشتر می‌شود.

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.