راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سپرده‌گذاری بخشی از تسهیلات، خلاف دستورالعمل بانک مرکزی است

کورش پرویزیان، عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران؛‌ اتاق بازرگانی؛ اتاق صنایع، معادن و کشاورزی تهران / دریافت تسهیلات بانکی از نظر وثایق مورد نظر و البته قانون به موارد متعدد تقسیم می‌شود. گواهی سپرده بانکی دیگری یا موجودی حساب جاری شخص تسهیلات گیرنده و اوراقی که توسط شرکت‌های تأمین سرمایه منتشر می‌شود، وثایقی است که بانک می‌تواند از تسهیلات گیرنده دریافت کند. در مقررات مورد نظر بانک مرکزی تأمین وثیقه برای دریافت تسهیلات به این شکل دیده شده است اما اگر بانکی 100 واحد تسهیلات بدهد و ادعا کند که 20 واحد از این تسهیلات باید سپرده شود، خلاف دستورالعمل بانک مرکزی عمل کرده است. گواهی سپرده، حساب ارزی و مانده‌حساب جاری یا بخشی از سپرده به‌عنوان وثیقه قبول است، اگر یک فعال اقتصادی ضمانت‌نامه بگیرد باید به میزان 10 درصد سپرده‌گذاری کند و این از شروط دریافت ضمانت‌نامه است. اگر تخلفی در این زمینه انجام گیرد و شعبه‌ای از یک بانک برخلاف دستورالعمل بانک مرکزی رفتار کند، متقاضی تسهیلات می‌تواند به بازرسی آن بانک یا بانک مرکزی مراجعه کند.

وضعیت تسهیلات دهی بانک‌ها اکنون از شش ماه پیش به‌مراتب بهتر است. نقدینگی بانک‌ها در ماه جاری نسبت به تیر و مردادماه بهتر شده است اما مجموعه از عوامل دیگر تعیین‌کننده بهبود وضعیت است. اوضاع مالی دولت به میزان زیادی بر قدرت تسهیلات دهی بانک‌ها مؤثر است. تعهدات دولت به زمینه‌های مختلف اقتصاد و دیگر بخش‌ها هزینه‌بر است و اگر دولت به این تعهدات عمل کند، بانک‌ها کمتر دچار مشکل می‌شوند. اگر دولت مطالباتی را که در جریان طرح‌هایی مثل خرید تضمینی گندم برایش ایجاد می‌شود یا بدهی‌اش به پیمانکاران را بپردازد، وضعیت نقدینگی در بانک‌ها بهبود پیدا می‌کند و اگر به این تعهدات عمل نکند، بار مالی این بدقولی بر دوش بانک‌های دولتی سنگینی می‌کند و در ادامه بانک‌های خصوصی هم متأثر می‌شود.

بانک مرکزی هم‌چنین دستورالعمل جامعی با هدف مبارزه با پول‌شویی به بانک‌ها ابلاغ کرده است. ادارات مربوط به مبارزه با پول‌شویی در تمام بانک‌ها مستقر شده است و وزارت اقتصاد و دارایی به‌طور مستمر به پیشرفت بانک‌ها در این زمینه کمک می‌کند. بانک‌ها به‌طور فزاینده در زمینه پول‌شویی بهتر از گذشته عمل می‌کنند و استانداردهای بین‌المللی مربوط به قانون پول‌شویی در بانک‌ها به اجرا گذاشته شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.