راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شعبه‌های مدرن بانک‌ها / نگاهی به شعب شهرنت

ماهنامه عصر تراکنش / قبل از بانک شهر و قبل از شهرنت، بانک ملی این ایده را با نام «شهاب» شروع کرد. منتها آن‌ها نتوانستند به نتیجه مطلوب برسند. سال ۹۲ بانک ملی اعلام کرد که «شهاب ملی شعب تمام الکترونیک و بدون کارمندی هستند که به‌صورت ۲۴ ساعته آماده ارائه خدمات به مشتریان بانک هستند. این شعب برای اولین بار در کشور راه‌اندازی شده و اکثر خدمات بانکی را بدون مراجعه به کارکنان بانک از طریق دستگاه‌های مختلف بانکی امکان‌پذیر می‌سازند. شعب تمام الکترونیک به‌صورت شبانه‌روزی بوده و بدون محدودیت زمانی آماده خدمت‌رسانی به مشتریان بانک هستند.»

امروز شعب شهاب بانک ملی زنده‌اند و نفس می‌کشند منتها آن ایده هرگز نتوانست منشأ تغییر و تأثیر شود. آن زمان «در این شعبه‌ها انواع دستگاه‌های خودپرداز، خود دریافت، کیوسک بانکی، صرافی و صدور آنی کارت هدیه در محیطی کاملاً تخصصی تعبیه‌شده و به مشتری این امکان را می‌داد که بدون حضور پرسنل بانک کلیه خدمات موردنیاز خود را به‌صورت ۲۴ ساعته به انجام رساند.»

بانک شهر پیش از بانک ملی تلاش ناموفقی برای راه‌اندازی شعبه سلف‌سرویس در برج میلاد تهران انجام داده بود که در مراسم رونمایی از آن شعبه شهردار وقت تهران یعنی قالیباف هم حضور داشت. آن شعبه بعداً از حالت سلف‌سرویس درآمد و چند کارمند گرفت و بعداً به یک خرابه تبدیل شد.

از دل آن خرابه شهرنت بیرون آمد. شهرنت را باید موفق‌ترین طرح بانک شهر و البته شعب جدید بانکی در ایران دانست. نزدیک به ۲۵۰ شهرنت در سراسر کشور ایجادشده و بعد از بانک شهر بانک‌های دیگر هم به دنبال راه‌اندازی شعبی با الگوبرداری از شهرنت افتاده‌اند. شنیده‌شده که بانک ملی قصد دارد به‌زودی از شعب جدید و مدرن خود رونمایی کند.

عکاس: علی بیات

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.