راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چرا باید به آینده بیت‌کوین امیدوار بود؟

رضا قربانی، سردبیر ماهنامه عصر تراکنش؛ روزنامه آسمان آبی / اگر تصویر «رأس اولبریچ» را در گوگل جست‌وجو کنید باور نمی‌کنید آن جوانی که در تصاویر می‌بینید همان کسی است که یکی از مخوف‌ترین وب‌سایت‌های «وب تاریک» را بنیان گذاشته و اکنون به حبس ابد محکوم شده است.

اولبریچ وب‌سایتی راه انداخته بود به نام «سیلک‌رود» یا همان جاده ابریشم. جاده ابریشم به آمازون تبهکارها معروف بود. در سیلک‌رود مواد مخدر، تصاویر و فیلم‌های مستهجن غیرقانونی، داروهای غیرمجاز، اسلحه و درکل هر چیز غیرقانونی و قاچاق ردوبدل می‌شد؛ حتی می‌شد برای قتل کسی سفارش کار داد. سال ۲۰۱۴ و با دستگیری اولبریچ کار این وب‌سایت به پایان رسید؛ منتها تا مدت‌ها پولی که در این شبکه استفاده می‌شد لکه‌دار شد.

کاربران سیلک‌رود از ارزی استفاده می‌کردند که با همه ارزها و پول‌های جهان فرق داشت. آن ارز بیت‌کوین نام داشت که این روزها حسابی موردتوجه قرار گرفته است. ماجرای سیلک‌رود باعث شد تا مدت‌ها همه تصور کنند بیت‌کوین ابزار پولی تبهکارهاست؛ البته این تصور درست نیست. بیت‌کوین به چاقو می‌ماند که می‌تواند به ابزاری برای قتل تبدیل شود یا ابزاری معمولی برای پوست کندن میوه و حتی ابزاری در دست یک جراح برای نجات یک زندگی.

بیت‌کوین در تاریخ پول دستاوردی نوین و تغییردهنده روندهاست؛ تصورها را درباره پول دگرگون می‌کند و متأسفانه ابتدا این تبهکارها بودند که قدرت آن را کشف کردند.

بیت‌کوین مانند اسکناس است و همان‌طور که اسکناس ابزار موردعلاقه تبهکارهاست، بیت‌کوین هم ابزاری دوست‌داشتنی برای آن‌هاست؛ کاربر بیت‌کوین مانند کاربر اسکناس می‌تواند ناشناس بماند.

بیت‌کوین معروف‌ترین ارز رمزنگاری‌شده در دنیاست؛ یک نوع ارز است و پول نیست. پول نیست؛ چون هیچ بانک مرکزی‌ای در دنیا آن را پشتیبانی نمی‌کند و همه قدرتش به شبکه بستگی دارد. اعتبار بیت‌کوین شبکه کاربران آن است. در دنیا دولت‌ها سه رفتار در برابر بیت‌کوین داشته‌اند: برخی آن را غیرقانونی اعلام کردند، بعضی آن را پول فیات و نوعی ارز می‌دانند و دسته سوم آن را یک کالا یا کامودیتی مانند طلا می‌دانند. فارغ از جهت‌گیری‌های گوناگون، تقریباً بیشتر دولت‌های مهم دنیا دیدگاهی درباره بیت‌کوین داشته‌اند.

کمتر از دو هفته پیش بود که کریستین لاگارد، رئیس صندوق بین‌المللی پول، درباره بیت‌کوین و ارزهای رمزنگاری‌شده اظهارنظر کرد و گفت دیگر نمی‌توان به این ارز بی‌توجه بود. به‌مرور آثار بد وب‌سایت‌هایی مانند سیلک‌رود رفع می‌شود و مردم متوجه خواهند شد بیت‌کوین چه دستاورد جالبی است. اکنون مانند بیت‌کوین ده‌ها ارز رمزنگاری‌شده دیگر به وجود آمده است که ارزش آن‌ها به اقبال مردم بستگی دارد. در ایران هنوز هیچ نهاد رسمی و قانونی‌ای چیزی درباره بیت‌کوین، ارزهای رمزنگاری‌شده دیگر و قلب تپنده آن یعنی بلاک‌چین نگفته است.

تنها مرکز ملی فضای مجازی سناریوهایی در این زمینه تهیه کرده است و به‌تازگی بانک مرکزی هم در سندی درباره فین‌تک به این موضوع اشاره کرده که نیمه اول سال بعد رگولاتوری در زمینه ارزهای رمزنگاری‌شده را آغاز خواهد کرد.

1 دیدگاه
  1. علی می‌گوید

    سلام
    البته در حال حاضر تراکنش های بیت کوین قابل ردگیری است و این خودش به تغییر دیدگاه مردم کمک میکنه.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.