راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

7 شرکت تک‌شاخ در صنعت پرداخت

به گزارش روابط عمومی فناپ پرداخت ، پنج شرکت فعال در صنعت پرداخت الکترونیکی در خارج از ایالات متحده هستند که ارزششان به یک میلیارد دلار یا بیشتر رسیده است. در طی پنج سال گذشته، بهای شرکت‌های خصوصی پرداخت به مرز انفجار رسیده و کمپانی‌های استارت‌آپی پرداخت، با ارزش بیش از یک میلیارد دلار در بازارهای گوناگون ظهور کرده‌اند. سایت تخصصی cbinsights با استفاده از آمار CB Insight به شناسایی این شرکت‌های 1 تک‌شاخ و مقدار بودجه و سرمایه‌گذاران اصلی‌شان پرداخته است که در ادامه می‌بینید.

در صدر فهرست ارزش‌گذاری، نام شرکت Square به چشم می‌خورد که ارزش آن اخیراً به شش میلیارد دلار رسیده است. این شرکت در سال 2010 آغاز به کارکرد و در مدت کوتاهی توانست با ارائه‌ی نرم‌افزار مالی سازگار با اندروید، آیفون و آی‌پد به موفقیت‌های بزرگی دست یابد. محصولات این شرکت طراحی ساده‌ای دارند و در عین سادگی، نهایت کارآیی را به همراه می‌آورند. این شرکت در سال 2013 هرگونه خریدوفروش اسلحه را از طریق دستگاه‌های پرداختی خود ممنوع کرد.

Square توانست بیش از 700 میلیون دلار سرمایه از پشتیبان‌هایش کسب کند؛ پشتیبان‌هایی که شامل Sequoia Capital، Khosla Ventures و Valley bank Silicon می‌شوند.

پس از Square، شرکت Stripe به چشم می‌خورد که با صد و 90 میلیون دلار سرمایه‌ی ابتدایی، توانست به ارزشی معادل سه و نیم میلیارد دلار برسد. Stripe شرکت تکنولوژی آمریکایی است که سرویس‌های خود را در بیش از 25 کشور عرضه می‌کند. این شرکت به اشخاص حقیقی و حقوقی راهکارهای دریافت هزینه از طریق اینترنت را پیشنهاد می‌دهد و تمرکز اصلی‌اش بر جلوگیری از کلاهبرداری‌های اینترنتی در زمینه‌ی پرداخت و زیرساخت‌های بانکداری است. از پشتیبانان این شرکت می‌توان به Andreessen Horowitz، Sequoia Capital و Ventures Khosla اشاره کرد.

One97 Communication، Ayden، Transferwise، Lakala و Klarna پنج تک‌شاخ دیگرِ صنعت پرداخت هستند که همگی خارج از بازار ایالات متحده قرار دارند.

Communication 97 One تنها یکی از دو تک‌شاخه‌ای پرداخت در این فهرست است که در آسیا مستقر است. این شرکت زیرشاخه شرکت Paytm بزرگ‌ترین پلتفرم تجارت موبایلی و کالای دیجیتال در هند است و هدف بزرگ‌ترش را رقم زدن تجربه‌ای منحصربه‌فرد برای مشتری در نظر گرفته است. Paytm همچنین ارائه دهنده‌ راه‌حل‌های پرداخت برای تجارت الکترونیکی است. بودجه 97One، 585 میلیون دلار بوده و با سرمایه‌گذارانی همچون Intel Capital و Ratan Tata ارزش آن به دو میلیارد دلار رسیده است.

شرکت چینی Lakala تابعه هلدینگ Lenovo و بزرگ‌ترین ارائه‌دهنده‌ خدمات پرداخت الکترونیکی آفلاین در چین است. Lakala Kiosk یکی از محصولات این شرکت است که با سی هزار کیوسک در 30 شهر چین، خدمات پرداخت، بازپرداخت، شارژ و تجارت الکترونیکی را برای کاربرانش فراهم می‌آورد. این شرکت، با 242 میلیون دلار کار خود را شروع کرد و هم‌اکنون ارزشی معادل 1.6 میلیارد کسب کرده است.

اروپا در این فهرست سه تک‌شاخ داشت. شرکت هلندی Ayden شرکت چندکاناله‌ای است که راهکارهای پرداخت و دریافت اینترنتی هزینه برای تجار را در هر جای جهان ممکن می‌سازد. این شرکت خصوصی که در سال 2006 آغاز به کارکرد، دفاتر مختلفی در اقصی نقاط جهان دارد و دفتر مرکزی آن در آمستردام هلند است. Ayden با بودجه 266 میلیون دلاری و پشتیبانی  Index

Ventures به ارزشی معادل یک و نیم میلیارد دلار رسید.

Transferwise که در لندن مستقر است در سال 2011 توسط کریستو کارمان و تاوت هینریکس راه‌اندازی و بعدها تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین استارت‌آپ‌های لندن شد. گاردین این شرکت را در زمره بیست شرکت برتر در زمینه‌ی استارت‌آپ فناوری مالی قرار داده است. Transferwise با 90 میلیون دلار کار خود را شروع کرد و در ارزش‌گذاری اخیر، ارزشش کمی از 1.1 میلیارد دلار پایین‌تر بود. از پشتیبانان این شرکت می‌توان به Ventures Index و Horowitz Andreessen اشاره کرد.

Klarna، شرکت تجارت الکترونیکی سوئدی است که خدمات پرداخت را برای فروشگاه‌های بزرگ اینترنتی آنلاین مهیا می‌کند. این شرکت بیش از 1400 کارمند دارد و بیشترین تعداد آن‌ها در دفتر مرکزی شرکت در استکهلم فعالیت دارند. کلارنا در سال 2014 به حدود 10 میلیارد فروش آنلاین رسیدگی کرده است. این شرکت حدود 300 میلیون دلار از پشتیبانانش، Sequoia Capital و Atlantic General دریافت کرد.

در این میان، نام شرکت‌هایی به چشم می‌خورد که هرکدام با پشتیبانی از حداقل دو تک‌شاخ پرداخت، به سرمایه‌گذاری‌های جسورانه دست زده‌اند: Capital Sequoia با سرمایه‌گذاری روی سه شرکت و شرکت‌های Horowitz Andreessen، Khosla Ventures و Ventures Index هر کدام با سرمایه‌گذاری روی دو شرکت از این دست هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.