راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانک‌های بزرگ می‌خواهند پیش‌از این‌که بیت‌کوین آن‌ها را از بین ببرد، آن را نابود کنند

به نظر می‌رسد ارز مردمی، حساسیت مالکان انحصاری ارزهای سنتی یعنی بانک‌ها و دولت‌ها را برانگیخته است. محدودیت‌های اخیر بر ارزهای دیجیتال وICOها را می‌توان به‌عنوان ضد حملهٔ این مؤسسات به افزایش محبوبیت بیت‌کوین در نظر گرفت.

بیت‌کوین همیشه این پتانسیل را داشته که ارز جدیدی باشد بدون نیاز به کنترل بانک‌ها و دولت‌ها، اما با افزایش محبوبیت و گسترش کاربرد آن، تهدید بیت‌کوین برای بانک‌ها و دولت‌ها افزایش یافته است.

 

محدود کردن پتانسیل بیت‌کوین

با توجه به موفقیت چشمگیر بیت‌کوین در دستیابی به بازار انبوه و نزدیک شدن پایان کار مؤسسات مالی سنتی و بانک‌ها، جای تعجب نیست که بانک‌هایی مانند JP Morgan آن را نوعی «فریب» خطاب می‌کنند.

این موضوع در مورد دولت‌ها نیز صدق می‌کند. یک ارز غیرمتمرکز، بخش بزرگی از کنترل را از دست دولت‌ها خارج می‌کند. از سوی دیگر، وضع مالیات و قانون‌گذاری ابزاری قدرتمند در دستان دولت‌هاست که تنها به واسطه‌های ارزهای سنتی تحقق می‌یابد.

حتی گفته می‌شود حجم و میزان تبادلات بیت‌کوین بسیار بیشتر از برخی ارزهای سنتی است.

 

نگرانی گروه‌های سنتی

با وجود ارزهای دیجیتال موفق، دولت‌ها هم درآمدهای ناشی از انتشار ارزهای ملی را از دست می‌دهند-مزایای ناشی از انتشار پول- و هم کنترل خود را بر اقتصاد از دست خواهند داد.

در بخش بانکی، تهدید اصلی از دست دادن توانایی مدیریت پولی است که بین بانک‌های مرکزی و اقتصاد در جریان است و بانک‌ها در مرکز این جریان قرار دارند.

 

ترس‌های بی‌اساس

این ترس‌ها ممکن است کمی بیش‌ازحد جدی گرفته شده باشند، زیرا علی‌رغم موفقیت بیت‌کوین به‌عنوان یک سیستم غیرمتمرکز، این ارز دیجیتال به‌عنوان یک منبع مالی مکمل مطرح است و نه جایگزین کامل ارزهای واقعی.

آپوستولوس پیتاس (Apostolos Pittas)، استاد اقتصاد LIU Post می‌گوید: «ارز دیجیتال، به‌ویژه بیت‌کوین، فرایند وام‌دهی را تسهیل می‌کند. به یاد بیاورید که در سال‌های 2007-2008 و در طول بحران مالی چه اتفاقی رخ داد. به دلیل توقف اعطای وام از سوی بانک‌ها، اعتبار از بین رفت و بازار از حرکت ایستاد. با ارز دیجیتالی مانند بیت‌کوین، وام‌دهی غیرمتمرکز خواهد بود و درنتیجه وام‌دهی به‌طور مداوم ادامه پیدا می‌کند تا پول به افراد نیازمند برسد.»

منبع: آزمایشگاه بلاک‌چین ایران / cointelegraph

ترجمه: مریم معصومی راد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.