پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
با ارائه سیمکارت با قابلیت مکالمه، پیامک، 3G و 4G شبکه تلفن همراه شاتل راهاندازی شد
سیمکارتهای اپراتور نسل جدید تلفن همراه شاتل موبایل با ارائه خدمات مکالمه، پیامک، اینترنت همراه مبتنی بر 3G و 4G و مکمل با پیششماره 0998 و کد یک، از امروز وارد بازار تلفن همراه کشور شد.
به گزارش روابط عمومی شاتل موبایل، آرش کریمبیگی، مدیرعامل شاتل موبایل با اعلام این خبر گفت: «شبکه تلفن همراه شاتل موبایل مبتنی بر نسلهای 3، 3.75، 4 و 4.5 تلفن همراه است و اینترنت نسل دوم (2G) در این شبکه ارائه نمیشود.»
او در نشست خبری راهاندازی تجاری آزمایشی شبکه تلفن همراه شاتل موبایل افزود: «بر اساس نیازسنجی انجامگرفته از بازار هدف، به این نتیجه رسیدیم تا خدمات خود را با دسترسی به اینترنت پرسرعت تلفن همراه بدون محدودیت در سرعت و فناوری روی شبکه موبایل نسلهای 3، 3.75، 4 و 4.5 ارائه کنیم و بهزودی امکان استفاده از خدمات شبکه TD-LTE روی فرکانس کاربردی 2600 مگاهرتز برای کاربران شاتل فراهم میشود.»
بازار 156 میلیونی سیمکارت در ایران
کریمبیگی با اشاره به اعلام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از وضعیت بازار تلفن همراه کشور تا پایان خردادماه 96 گفت: «مجموع خطوط موبایل واگذارشده در کشور 156 میلیون و 11 هزار و 283 شماره و مجموع مشترکین فعال شبکههای تلفن همراه کشور به 83 میلیون و 224 هزار و 134 شماره رسیده است و بر این اساس، ضریب نفوذ تلفن همراه کشور به 104.13 درصد رسیده است.»
او با اشاره به اشباع بازار تلفن همراه در کشور، راهکارهای ایجاد رقابت و هیجان در بازارهای اشباعشده را پیادهسازی خدمات ترابردپذیری شماره، ورود MVNOها و کاهش قواعد رگولاتوری عنوان کرد.
شاتل موبایل نخستین اپراتور حقیقی Full MVNO
در این نشست خبری، او با مرور تفاوتهای عمده بازیگران صنعت تلفن همراه گفت: «اگر اجزای یک شبکه کامل تلفن همراه را به هفت بخش تقسیم کنیم، بر اساس آن اپراتورهای نسل جدید تلفن همراه در ردههای مختلفی نقشآفرینی میکنند که در میان آنها گروه اول اپراتورهای Brand Reseller هستند که صرفاً به برندسازی و ایجاد شبکه توزیع و فروش میپردازند.»
او افزود: «نوع دیگر اپراتورهای مجازی، Light MVNO ها هستند که علاوه بر بخشهای برندینگ و فروش و توزیع، لازم است از سیستم صورتحساب گیری، مدیریت امور مشترکین و پشتیبانی مشتریان نیز برخوردار گردند.»
مدیرعامل شاتل موبایل گفت: «کاملترین نوع اپراتورهای مجازی با عنوان Full MVNO شناخته میشود که علاوه بر زیرساختهای مورداشاره برای برندریسلرها و light MVNOها، لازم است پلتفرم اپلیکیشن و هسته شبکه را نیز تأمین کنند که در مقایسه با MNOها این دسته از اپراتورها صرفاً شبکه دسترسی رادیویی را در اختیار ندارند و از ظرفیت خریداری شده آنتنهای شبکههای تلفن همراه موجود استفاده میکنند و در این میان شاتل موبایل تنها اپراتور حقیقی نسل جدید تلفن همراه در ایران است که بهجز شبکه دسترسی رادیویی، از تمامی اجزای هسته شبکه دیتا برخوردار است و نسبت به پیادهسازی، نصب و راهاندازی آنها اقدام کرده است.
به گفته او، شاتل که در 25 بهمنماه 94 موافقتنامه اصولی خود را از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی دریافت کرده، در سوم دیماه 1395، موفق به عقد قرارداد با نخستین اپراتور میزبان برای استفاده از ظرفیت رادیویی شبکه شد و پس از پیادهسازی هسته کامل و مستقل شبکه تلفن همراه خود، در 24 اسفندماه 95 سیمکارتهای خود را برای تست به سازمان تحویل داد.
راهاندازی هسته شبکه شاتل موبایل
مدیرعامل شاتل موبایل، با اشاره به اینکه چشمانداز این اپراتور، آسانتر و لذتبخشتر کردن زندگی مشتریان است، گفت: «مأموریتی که برای شاتل موبایل در نظر گرفته این است که با ارائه خدمات هوشمندانه، راهکارهای خلاقانه، محصولات نوآورانه و تجربیات سرگرمکننده آسان از دنیای حقیقی و مجازی، زندگی مشتریانمان را لذتبخشتر کنیم.»
او، ارزشهای کلیدی شاتل موبایل را صداقت، مشتری محوری، همآفرینی، مسئولیتپذیری، کنجکاوی، چالشگری و رهبری عنوان کرد و گفت بهمنظور پیادهسازی شبکه، تأمین زیرساختهای فنی، تجاری، استراتژی کسبوکار، ارتباط با مشتریان، سرمایههای انسانی و برند و ارتباطات است و درمجموع 54 پروژه کلان با 161 زیرپروژه پیادهسازی و اجراشده است.
به گفته او، شاتل موبایل هسته کامل شبکه خود را نصب، پیادهسازی و راهاندازی کرده که عمده اجزای آن شامل هسته اصلی شبکه دیتا و اینترنت 2G، 3G، 4G و 4.5G (GGSN/PGW)، شبکه اختصاصی بیسیم ثابت شاتل موبایل (MME/SGW) و HLR/HSS بهعنوان اصلیترین عنصر شبکه که امکان تعریف و مدیریت سیمکارتها را بهصورت کاملاً مستقل در اختیار شاتل موبایل قرار میدهد، است.
مدیرعامل شاتل، نودهای اصلی ارتباط سیگنالینگی با اپراتورهای میزبان و رومینگ بینالملل (STP/DRA)، هسته اصلی سرویس پیامک (SMSC)، مدیریت خدمات پیشپرداخت (IN/SCF)، زیرساخت سرویسهای ارزشافزوده صوتی (SBC/IVR/VMS)، نود ارتباطی با ارائهدهندگان سرویسهای مبتنی بر کدهای USSD (USSD GW)، نود ارتباطی با ارائهدهندگان ثالث فروش اعتبار (Top-Up GW)، زیرساخت مرتبط با ارائه سرویسهای محتوایی صوتی و متنی (Service Delivery Platform)، نود مدیریت حساب و شارژینگ مشترکین پیشپرداخت (OCS)، نود مدیریت سیاستهای مدیریت مصرف و قواعد شارژینگ (PCRF)، سیستم مدیریت کارت شارژ (Voucher Management System)، دیتابیس داخلی خدمات ترابردپذیری شماره (FNR) و سرویسهای ارزشافزودهای همچون درخواست تماس، اطلاع از تماسهای ازدسترفته، اطلاع از هزینه تماس، انتقال اعتبار و صندوق پست صوتی را از دیگر اجزا و قابلیتهای هسته مستقل این شبکه عنوان کرد.
ارائه خدمات مقرونبهصرفه و سفارشی
کریمبیگی، مزیتهای شبکه شاتل موبایل را دسترسی به سریعترین شبکه اینترنت کشور، پوشش گسترده خدمات در بیش از 500 شهر، مدیریت آسان، متمرکز و شفاف سرویسها و حسابها با تعرفهها و بستههای مقرونبهصرفه و سفارشی، خدمات محتوایی، ارزشافزوده و تکمیلی منحصربهفرد، فروش و پشتیبانی 24 ساعته در تمامی ایام سال، راهکارهای سازمانی یکپارچه ثابت و سیار، برخورداری از بیش از 400 نقطه انحصاری فروش و خدمات در سراسر کشور و تخصیص پیششماره اختصاصی 0998 با کد یک توصیف کرد که در کنار آنها، مشتریان به دهها خدمات شاتل موبایلی دیگر نیز دسترسی پیدا خواهند کرد.
او، محصولات شاتل موبایل را سیمکارتهای 3G/4G پس پرداخت، پیشپرداخت و توریست عنوان کرد و گفت: خدمات موردنیاز مشترکان شاتل موبایل بهصورت هیبرید هم ارائه خواهد شد بهطوریکه مشترکین شاتل موبایل برای اولین بار در ایران میتوانند بخشی از خدمات را میتوانند بهصورت پیشپرداخت و بخشی را بهصورت پس پرداخت دریافت کنند. همچنین سیمکارت توریست نیز بهعنوان یک محصول جدید از سوی شاتل موبایل وارد بازار خواهد شد.
خدمات TD-LTE شاتل موبایل درراه است
به گفته کریمبیگی، بهزودی خدمات اینترنت پرسرعت بیسیم ثابت نسل چهارم (TD-LTE) شاتل، روی فرکانس کاربردی 2600 مگاهرتز ارائه خواهد شد.
او درباره مودمهای TDD و FDD سازگار با شبکههای همراه شاتل موبایل توضیح داد: «دو مدل مودم رومیزی، دو مدل مودم قابلحمل با قابلیت Cat4 و Cat6، یک مدل مودم فضای باز و یک مودم ویژه خودرو ارائه میشود. به گفته او نکته جذاب مودم رومیزی Cat4 شاتل، برخورداری از باتری داخلی است که با قطع برق، بدون اختلال در دسترسی مشترک، اینترنت از طریق وایفای یا کابل شبکه فراهم است و برخلاف مدلهای فعلی بازار با قطع برق، دسترسی به اینترنت قطع نمیشود.»
ارائه خدمات متمایز شاتل موبایل برای اولین بار در ایران
مدیرعامل شاتل موبایل، ویژگی خدمات سیمکارتهای این اپراتور را، آغاز نخستین تجربه حقیقی همگرایی خدمات ثابت و سیار، مکالمه و پیامرسانی ابری و خدمات محتوایی، مکمل و سرگرمی در کنار ارائه طرحهای تعرفه مقرونبهصرفه عنوان کرد.
او، بخشی از خدمات متمایز شاتل موبایل که برای اولین بار در ایران ارائه میشوند را تشریح کرد و گفت: «انتخاب شماره در تمامی کانالهای فروش، قابلیت انتقال دیتا بهصرفه با پایان اعتبار زمانی بسته اگر حجم دیتای مشترک تمام نشده باشد، میتواند بخشی از باقیمانده بسته خود را با تمدید بسته قبلی، به ماه بعد منتقل کند و مدیریت پیشرفته اینترنتی حساب را به همراه سرویس تعرفه ویژه مصرف آزاد برای مشترکینی که با وجود باقی ماندن اعتبار زمانی بسته، حجم خریداری شده خود را به پایان رسانیدهاند، ازجمله خدماتی است که شاتل موبایل برای نخستین بار در ایران به مشترکین تلفن همراه عرضه خواهد کرد.»
به گفته کریمبیگی، تلفن ابری، حساب چندکاربره، خدمات خانواده و گروه دوستان، رومینگ مکالمه و دیتای مقرونبهصرفه، سرویسهای ارزشافزوده و تعرفه ویژه اینترنت از دیگر خدمات متمایز شاتل موبایل هستند که به دارندگان سیمکارتهای این اپراتور تلفن همراه کشور عرضه خواهد شد.
به گفته کریمبیگی، عرضه مقرونبهصرفهترین سبد خدمات ارتباطی صوت، پیامک و دیتا به همراه شفافیت بستهها و تعرفهها و تسهیل مدیریت مصرف از ویژگیهای بستههای اینترنت شاتل موبایل میباشند.
به گفته او، شاتل موبایل با ارائه پنج بسته پیشپرداخت آغازین به همراه سیمکارت رایگان و دو بسته آغازین خدمات پس پرداخت، این امکان را برای مشترکین خود فراهم کرده تا متناسب با میزان نیازهای ارتباطی خود و با پرداخت یک مبلغ ثابت ماهیانه، بتوانند مجموعه خدمات ارتباطی موردنیاز خود را بهصورت یکپارچه و در قالب آبونمان ثابت تهیه کنند.
تعرفه خدمات سیمکارتهای شاتل
کریمبیگی با تأکید بر اینکه شاتل موبایل مقرونبهصرفهترین نرخ مکالمه پیشپرداخت را ارائه داده است، گفت: «در صورت مصرف خارج از بسته، هزینه هر دقیقه مکالمه درون شبکه 555 ریال، هر دقیقه مکالمه برون شبکه 888 ریال، ارسال پیامک با نوشتار انگلیسی 222 ریال، پیامک با نوشتار فارسی 111 ریال، ارسال پیامک به خارج از کشور 1500 ریال و استفاده از اینترنت همراه 3G/4G/4.5G بهصورت مصرف آزاد (خارج از بسته) بین 0.075 تا 0.6 ریال تعیین شدهاست. ضمن اینکه 22 بسته افزایشی اینترنت همراه با قابلیت تمدید خودکار و انتقال مانده ترافیک به دوره بعد، در اختیار مشترکین قرار گرفتهاست.»
او افزود: «همچنین بر اساس بستههای مختلفی که آماده شده، مشترکان بر اساس نیاز خود و بر اساس پرداخت ماهانه از 18 هزار تومان تا 40 هزار تومان مبلغ ثابت میتوانند با توجه به نیاز خود، از خدمات صوت و دیتا استفاده کنند.»
مدیرعامل شاتل موبایل، کانالهای فروش خدمات این اپراتور را فروش تلفنی از طریق شماره 09981000000، وبسایت شاتل موبایل به نشانی www.Shatelmobile.ir، 400 نقطه فروش انحصاری و بالغبر 500 توزیعکننده و فروشگاه ذکر کرد.
شاتل موبایل کارت شارژ کاغذی عرضه نمیکند
کریمبیگی با اشاره به اینکه کانالهای عرضه مستقیم شارژهای شاتل موبایل بسیار گسترده پیشبینیشده گفت: «با توجه به امکان دسترسی به کانالهای متنوع فروش الکترونیکی، شاتل موبایل کارت شارژ فیزیکی در بازار ارائه نخواهد کرد. او کانالهای فروش شارژ الکترونیکی را کانالهای فروش از طریق کدهای دستوری #1*، #7*، کدهای دستوری خدمات پرداخت بانکی نظیر *780# و *789#، وبسایت شاتل موبایل، مدیریت حساب اینترنتی، درگاههای POS، خودپرداز بانکها و وبسایت بانکهای طرف قرارداد برشمرد.»
ارائه خدمات سازمانی شاتل موبایل
او از برنامهریزی بهمنظور ارائه خدمات سازماتی شاتل موبایل خبر داد و گفت: «این خدمات شامل خدمات ارتباطی همراه و TD-LTE به کاربران سازمانی، امکان استفاده از زیرساخت شاتل موبایل برای ارائه خدمات تلفن همراه و TD-LTE با برند سازمان، خدمات ارزشافزوده سازمانی و راهکارهای متنوع و اختصاصی شده سازمانی میشود.»
پشتیبانی 24 ساعته مشترکین
مدیرعامل شاتل موبایل گفت: «مراکز ارتباط با مشتریان شاتل موبایل 24 ساعت شبانهروز و هفت روز هفته از طریق شماره 100 از طریق سیمکارتهای شاتل موبایل و 09981000000 برای تماس از سایر خطوط، پشتیبانی از طریق پست الکترونیک و چت آنلاین از طریق وبسایت شاتل موبایل آماده پاسخگویی به مشتریان و متقاضیان هست. ضمن اینکه مشترکان شاتل موبایل میتوانند با استفاده از مدیریت حساب اینترنتی، مدیر سیمکارت خود باشند و میزان مصرف، خدمات، تنظیمات و نیازمندیهای خود را مدیریت کنند.»
چشمانداز شاتل موبایل
کریمبیگی میزان پوشش شبکه 3G/3.75G/4G/4.5G شاتل موبایل را در تمامی استانهای کشور و بیش از 580 شهر کشور عنوان کرد.
او همچنین تکمیل تجربه همگرایی خدمات ثابت و سیار برای مشترکین شاتل، عرضه راهکارهای سازمانی همگرای ثابت و سیار، عرضه خدمات مقرونبهصرفه رومینگ بینالملل با قابلیت 3G و 4G، عرضه خدمات TDD با قابلیت همگرایی، تبدیلشدن به اولین اپراتور نسل جدید Multi MNO ایران، عرضه خدمات MVNE به سایر MVNOها، عرضه سیمکارت و خدمات co-Brand و عرضه خدمات وایفای عمومی و WiFi Offloadning را از چشماندازهای این اپراتور عنوان کرد.