راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

8 مورد درهم آمیختگی صنعت پرداخت با تصمیم‌گیری‌های سیاسی در دنیا

یک گردش پول نقد ساده، می‌تواند تأثیرات زیادی بر جنبش‌های سیاسی داشته باشد. به همین دلیل بانک‌ها و شبکه‌های پرداخت هم اغلب گرفتار چالش مصالح ملی می‌شوند. در ادامه به برخی از نمونه‌های رویارویی سیاست با پرداخت اشاره می‌کنیم.

.

1. تضعیف افراط‌گرایان

گروه‌هایی مانند نئونازی‌ها، که دیلی استورمر (daily stormer) را می‌نویسند، علی‌رغم قطع رابطه با بانک‌ها، پی‌پل و سایر ارائه‌دهندگان خدمات پرداخت، برای جذب کمک‌های مالی مبارزه می‌کنند. آنچه اکنون اتفاق می‌افتد این است که ارائه‌دهندگان آخرین نقاط ضعف را هم از بین برده‌اند و این مسئله نگرانی‌های جدی برای کسانی که انتقال الکترونیکی وجه انجام می‌دهند ایجاد کرده است.

به‌عنوان‌مثال در ماه فوریه daily stormer گزارش داد که ارتباط خود را با Coinbase که یک شرکت تبادل ارز دیجیتال است، قطع کرده و در همان زمان، انتشار روزنامه توسط ساختمانی که در آن کمک‌های مالی دریافت می‌کردند، قطع شد.

حامیان آن‌ها هنوز هم قادر به استفاده از coinbase برای فرستادن کمک‌های مالی بیت کوینی خود هستند گرچه daily stromer قادر به استفاده از Coinbase برای دریافت این کمک‌ها نیست.

بر اساس توییت جدیدی، daily stromer گفته است: «Coinbase حساب کاربری تمام کسانی را که به ما انتقال وجه انجام می‌دهند را مسدود می‌کند.»

تنها به گفته نئونازی‌ها در این خصوص اکتفا نکنید. در یک بیانیه coinbase گفت: «گرچه فرد یا افراد خاصی مدنظر ما نیست، اما coinbase استفاده از حساب‌های کاربری برای سوءاستفاده، آزار و اذیت، تهدید و ارعاب و ترویج خشونت علیه دیگران را ممنوع کرده است. Coinbase در برابر چنین اقداماتی در پلتفرمش، به موضع‌گیری و اعمال سیاست‌هایش که شامل قطع دسترسی به خدمات coinbase و بستن حساب‌های کاربری است، ادامه می‌دهد.»

وقتی در خصوص شفاف شدن سیاست‌های Coinbase سؤال کردیم، گفته شد: «کمک مالی به هر سایتی که برای سوءاستفاده، آزار و اذیت، تهدید و ارعاب و ترویج خشونت علیه دیگران باشد شرایط استفاده از خدمات ما را نقض می‌کند.»

.

2. ویکی لیکز (WikiLeaks)

یک مثال قدیمی‌تر که هنوز هم می‌توان به آن اشاره کرد، ویکی لیکز (WiliLeaks) است که پس‌ازآنکه وب‌سایتش در سال 2010 هزاران پرونده طبقه‌بندی‌شده را افشا کرد، امکان پذیرش پرداخت از طریق پی‌پل، مسترکارت و ویزا را از دست داد. بنیان‌گذار ویکی لیکز، جولیان اسنج (Julian Assange) شخصاً مشمول این قضیه شد و گزارش شده است که switzerland’s Post Finance یکی از حساب‌های شخصی او را بسته است.

شرکت‌های پرداخت با توجه به مواضع خود با واکنش شدیدی مواجه شدند. پی‌پل، مسترکارت و ویزا موردحمله برخی سرویس‌ها قرار گرفتند که هدفشان ایجاد اختلال در کارایی این شرکت‌ها از طریق ایجاد ترافیک اینترنتی بود.

در این جریان، سیستم کد امنیتی مستر کارت، که یک نسخه امنیت سه‌بعدی است، موردحمله قرار گرفت. وب‌سایت عمومی ویزا برای مدت کوتاهی از دسترس خارج شد و پی‌پل با حملات مشابهی روبرو شد اما وب‌سایتش به کار خود ادامه می‌داد.

Operation payback، گروه هکری که مسئولیت این عملیات را بر عهده گرفت در حساب کاربری توییتر خود نوشت، «ما خوشحالیم به شما بگوییم که سایت www.mastercard.com از دسترس خارج شده و این خبر تأیید شده است. چیزهایی وجود دارد که ویکی لیکز نمی‌تواند انجام دهد و برای این موارد operation payback وجود دارد.»

.

3. Choke Point

شاید مهم‌ترین مثال در خصوص انجام سانسورهای بانکی، به بانک JPMorgan و در سال 2014 برمی‌گردد. در آن سال، این بانک از انجام امور پرداختی شرکت Lovability که کاندوم زنانه می‌فروخت، امتناع کرد.

آن زمان، این حرکت به‌عنوان برنامه Operation Choke Point (برنامهٔ وزارت دادگستری ایالات‌متحده که برای جلوگیری از انجام کلاه‌برداری وام‌دهندگان خرد و سایر کلاه‌برداران، به سراغ بانک‌هایی که به این افراد سرویس می‌دادند می‌رفت) تحلیل شد.

تیفانی گینز (Tiffany Gaines) مدیر lovability به امریکن بنکر (َ American banker) گفت در آن زمان بانک‌های کوچک تمایل بیشتری برای کار با او داشتند.

.

4. دیوار پرداخت خارجی ترامپ

برنامه منتشرشده دونالد ترامپ، برای ساخت دیوار مرزی و اجبار مکزیک به پرداخت بهای آن می‌تواند تأثیرات قابل‌توجهی برای بخش عمده صنعت پرداخت داشته باشد.

ترامپ گفته است اگر مکزیک هزینه 19 میلیارد دلاری ساخت دیوار را متقبل نشود ایالات‌متحده ارسال وجه از طرف مهاجران مکزیکی آمریکا به مکزیک را به حالت تعلیق درخواهد آورد. این تهدید کمی نیست.

مکزیک چهارمین پذیرنده بزرگ برای دریافت وجوه ارسالی در جهان است که بر اساس گزارش world bank 28 میلیارد دلار در سال 2016 ارسال وجه به این کشور انجام شده است و 24 میلیارد دلار آن از طرف آمریکا بوده است.

طبق گزارش گروه Aite کل بازار ارسال وجه از طرف مهاجران را در سال 2015 حدود 582 میلیارد دلار برآورد می‌کند که حدود 24 میلیارد دلار آن از آمریکا وارد مکزیک شده است.

ارسال وجه از طرف مهاجران، کسب‌وکار بزرگی برای ایالات‌متحده هم هست. بر اساس اظهارات WorldRemit Corp ایالات‌متحده بزرگ‌ترین فرستنده وجه از طرف مهاجران در سراسر جهان است که حدود 135 میلیارد دلار هر ساله به کشورهای دیگر ارسال وجه دارد.

.

5. ممنوعیت سفر

ارائه‌دهندگان پرداخت و فناوری، با فرمان اجرایی ترامپ در ماه ژانویه در خصوص مهاجرت ابراز نگرانی کردند زیرا معتقدند این فرمان به پژوهش‌ها و توسعه آسیب خواهد زد و مشکلاتی برای کارمندان بین‌المللی ایجاد خواهد کرد.

مدیر اجرایی مسترکارت، آجی بانگا (َ Ajay Banga) در یادداشتی نوشت: «من در این کشور شگفت‌انگیز یک مهاجرم». بانگا که از سال 2010 مدیر اجرایی purchase، مقر نیویورک مستر کارت، بوده است متولد هند است و آنجا تحصیل کرده است. او می‌گوید: «من از اواسط کارم به اینجا آمده‌ام و پس از سال‌ها اینجا را خانه خود می‌دانم و خود را متعهد به قوانین اساسی می‌دانم.»

بانگا در ادامه با اشاره به آموزش دخترانش و فرصت‌های کاری حرفه‌ای موجود که از آن‌ها لذت می‌برد، از ارائه «انواع فرصت‌ها و لذت‌ها» در آمریکا به خانواده‌اش گفت.

به گفته بانگا، تنوع نیروی کار مسترکارت، قوی‌ترین ابزار این شرکت برای خلاقیت و نوآوری است. در صنعت ما، تغییر خیلی سریع اتفاق می‌افتد و احاطه شدن با افرادی که مانند شما نیستند و تجارب متفاوتی دارند بهترین راه است تا مطمئن باشید نقاط کور ندارید زیرا دیدگاه‌های متفاوت را هم‌زمان در کنار هم می‌بینید و همین‌طور لذت طراحی محصولات و خدمات برای جهان را خواهید داشت.

فرمان اجرایی ترامپ، ورود افراد بسیاری از کشورهای مسلمان شامل ایران، عراق، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن به آمریکا را برای حداقل 90 روز ممنوع کرد. کاخ سفید اعلام کرد دارندگان گرین کارت از این کشورها از ورود منع نمی‌شوند اما سردرگمی حکومت در روزهای اولیه از تغییر سیاست موجب نگرانی‌های بسیاری در خصوص اتفاقات بعدی و تأثیر آن بر کارمندان بین‌المللی به دنبال داشت.

بانگا بااینکه می‌پذیرد تأثیر مستقیم این فرمان اجرایی بر مسترکارت محدود خواهد بود اما خاطرنشان کرد: «چیزی که یکی از ما را متأثر کند همه را تحت تأثیر قرار خواهد داد.»

.

6. قانون سرویس‌های بهداشتی

پی‌پل، در برابر لایحه کارولینای شمالی تحت عنوان لایحه سرویس‌های بهداشتی ایستاده بود. در این لایحه آمده است که همجنسگرایان و ترانس‌ها کدام سرویس‌های بهداشتی را می‌توانند استفاده کنند.

این شرکت پرداخت کالیفرنیایی در ماه مارس اعلام کرد این برنامه‌های به‌دردنخور برای استفاده از تسهیلات بر اساس گزارش آسوشیتدپرس هزینه‌ای حدود 2.66 میلیارد دلار برای اقتصاد ایالات‌متحده در بر خواهد داشت.

بر اساس گزارش Charlotte، حتی پس از لغو این لایحه انتظار نمی‌رفت که پی‌پل با استخدام کارمندان جدید در جاهای دیگر به روال سابق خود برگردد. البته پی‌پل بعداً به جمع شرکت‌های معترض به لایحه مشابه در تگزاس پیوست.

.

7. منطقه خاکستری قانونی

گرچه مصرف مواد مخدر به‌صورت تفریحی در تعدادی از ایالات آمریکا قانونی است، اما بانک‌ها نمی‌خواهند با فروشندگان این مواد، کار کنند و به نظر نمی‌رسد این وضعیت به‌زودی تغییر کند.

بخشی از مشکل مربوط به مقررات است. بسیاری از بانک‌ها با قوانین مبهم ماری جوآنا مخالف هستند اما تعدادی راه‌حل وجود دارد که این کسب‌وکارها را از مبتنی بر پول نقد بودن درآورد. مشکل آن است که یکپارچه کردن این راهکارها به‌آسانی پرداخت با کارت‌های نقدی یا اعتباری در فروشگاه‌های دیگر نیست.

اولین دنگ (eveline dang) معاون کاناپی (Cannapay) گفت: «ما در منطقه خاکستری هستیم و هرکسی باید با این موضوع به نحوی کنار بیاید. به‌عنوان ارائه‌دهندگان خدمات، کار ما ارائه ابزار، سیستم و راه‌حل‌های درست به فروشندگان است تا مطمئن شوند این خدمات درهرصورت سازگار هستند.»

کاناپی به‌عنوان یک سری ارائه‌دهندگان نوظهور به‌حساب می‌آیند که از راه‌های خلاقانه‌ای استفاده می‌کنند تا بتوانند پرداخت‌های مربوط به شاهدانه را از آن چیزی که واقعاً است، دیجیتالی‌تر نشان دهند. راه‌های مورداستفاده شامل خودپردازهای بدون پول نقد (که انجام عملیات انتقال را با ورود کارت نقدی آغاز می‌کند) و چک‌های الکترونیکی هستند.

اشکال این سیستم‌ها آن است که پایانه‌های فروش برای تعامل با آن‌ها طراحی نشده‌اند و باعث می‌شود پیاده‌سازی مانند سر هم کردن یک پازل بزرگ به نظر برسد.

.

8. کسب‌وکار در چین

بر اساس جدیدترین داده‌های بانک جهانی، میزان پرداخت‌های انجام‌شده از سمت ایالات‌متحده به چین، یکی از بزرگ‌ترین پرداخت‌های جهان است. این حجم مبادله پس از میزان پرداخت‌های انجام‌شده از آمریکا به مکزیک که کمپین ترامپ آن را بخشی از نقشه دیوار خود قرار داده است، قرار دارد.

این مسئله شرایط Ant Financial چینی را که در انتظار کسب مانی گرام (moneygram) آمریکایی است، سخت‌تر کرده است. از طرف دیگر، رقیب Ant financial، یعنی یورونت (Euronet) که در کانزاس مستقر است، بر مشکلات و مسائل رگولاتوری و سیاسی موجود در پیشنهاد مطرح‌شده از جانب Ant financial تأکید زیاد می‌کند.

ناظران می‌گویند مزیت کلیدی پیشنهاد یورونت این است که معامله آن‌ها نیاز به بررسی توسط کمیته سرمایه‌گذاری خارجی ایالات‌متحده (سازمانی که سایر شرکت‌های چینی را به سمت خرید شرکت‌های آمریکایی سوق می‌دهد) ندارد.

یورونت همچنین در تلاش است تا با دادن پیشنهاد یک میلیاردی که بالاتر از پیشنهاد 880 میلیونی Ant بود، برتری پیدا کند اما Ant بلافاصله پیشنهاد خود را به 1.2 میلیارد دلار ارتقا داد. Ant همچنین شرایط را دارد برای پشتیبانی هرچه بیشتر کیف پول علی‌پی در آمریکا و کانادا آماده می‌کند.

منبع: Paymentssource

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.