راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گرکانی‌نژاد: آینده متعلق به نوآوران است

نوین‌تک شتاب‌دهنده تخصصی کسب‌وکارهای نوپا در حوزه‌های فین‌تک، اینترنت اشیا و تجارت الکترونیک است که هدفش کمک به رشد استارت‌آپ‌ها در این ۳ حوزه و خلق ارزش‌های جدید اس. در روز اول رویداد چهار روزه نوین‌تک بوت کمپ که توسط شتاب‌دهنده نوین‌تک برگزار می‌شود، با محمد گرکانی‌نژاد، مدیر سابق مرکز توسعه تجارت الکترونیکی گفتگوی کوتاهی داشتیم که در ادامه آمده است.

 

با توجه به اینکه شرکت پرداخت نوین آرین شتاب‌دهنده نوین‌تک را راه‌اندازی کرده است و از استارت‌آپ‌ها حمایت می‌کند و یکی از سه حوزه استارت‌آپ‌هایی که توسط این شتاب‌دهنده جذب می‌شوند نیز فین‌تک است. چه رویکردی نسبت به این موضوع دارید؟

به نظر بنده آینده متعلق به نوآوران است؛ به ویژه در حوزه‌های پرداخت و بانکی. سرعت چشمگیر ابزارهای فناوری که در حوزه نرم‌افزار و سخت‌افزار ارائه می‌شوند و نگاه کاربران و بهره‌برداران به این سرویس‌ها و همین‌طور صاحبان ایده که این جوانان هستند، جمیع این اکوسیستم باعث شده است تا نوآوری به قلب تپنده‌یِ نه لوکس و جالب بلکه ضروری برای ماندن تبدیل شود.

چیزی که همیشه برای من الهام‌بخش است، اتفاقی است که برای شرکت نوکیا افتاد. به همین سادگی کسی که به بازار غالب بود، از بین رفت. البته در آن زمان بحث نوآوری مربوط به سیستم‌عامل‌های گوشی‌های هوشمند و همین‌طور پذیرفتن گوشی‌های هوشمند بود ولی امروزه نوآوری در حوزه فناوری و به‌طور مشخص پرداخت و بانکداری به چیزی تبدیل شده است که اکنون شاهدش هستیم.

امروزه نگاه جدیدی به تعابیری که در حوزه پرداخت و بانکداری هست، وجود دارد و این نگاه به این معنا است که کانال‌ها، نحوه دسترسی و مدل کسب‌وکارها در حال تغییر هستند که نیاز بازار و جوانانِ صاحب ایده این نگاه‌ها را طراحی می‌کنند.

جوانانی که نیاز بازار را درک کرده‌اند و دارای ایده هستند و ایده خود را به محصول تبدیل می‌کنند و به بازار ارائه می‌کنند، دقیقاً چیزهایی هستند که آینده حوزه مالی را تغییر خواهند داد و این موضوع باعث می‌شود تا توجه به نوآوری در حوزه کسب‌وکارهای پرداخت، به یک ضرورت تبدیل شود که به این قضیه می‌شود دو جور نگاه کرد.

اولین نگاه این است که بگوییم این موضوع خوب است و می‌رویم نوآوری می‌کنیم که این نگاه، سازمان‌یافته نیست. دومین نگاه که نگاه سازمان‌یافته به این حوزه است، نوآوری و استفاده از نوآوران است که در دنیا نیز تجربه شده است و دارای جریانی است که شما باید به آن به‌صورت سازمان‌یافته و سیستماتیک بپردازید.

فکر می‌کنم داشتن شتاب‌دهنده بخشی از این راهکار سازمان‌یافته است و همچنین برای شرکت‌ها و به‌طور مشخص PSP ها و دیگر شرکت‌هایی که در این حوزه سرویس بانکی و یا سرویس‌های جانبی نرم‌افزار و سخت‌افزار ارائه می‌دهند تلاشی است تا بسته به ابعاد و میزان حضورشان در این بازار، نقش نوآوری را جدی‌تر بگیرند.

بنابراین به نظر من این اتفاق یک اتفاق خوب، لازم و ضروری است و تنها مؤلفهٔ شتاب‌دهنده نیست که لازم است بلکه مؤلفه‌های ماقبل و مابعد نیز وجود دارد. این اتفاقی است که در دنیا ایجاد شده است و به نتیجه هم رسیده است ولی حتماً باید این اتفاق بومی‌سازی شود و به ظرافت‌ها و تفاوت‌های هر کشور هم توجه شود و در آخر اگر شرکت‌ها با این نگاه به این سمت نروند، بازار آینده را از دست داده‌اند و به نظر من این رویدادها کاری ضروری است برای زنده ماندن در این بازار.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.