راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چین، اولین کشور دنیا که یک ارز رمزنگاری‌شده ملی را می‌آزماید

مریم معصومی راد؛ آزمایشگاه بلاکچین ایران / بانک مرکزی چین، ارز رمزنگاری‌شدهٔ انحصاری خود را توسعه داده و تست آن به‌تازگی آغاز خواهد شد. ارزهای رمزنگاری‌شده به دلیل تکیه‌بر تکنولوژی زنحیره‌بلوک، این پتانسیل را دارند که نه‌تنها برای چین بلکه برای تمام دنیا سودآور باشند.

بانک مرکزی چین- People Bank of China- نمونه‌ای از یک ارز رمزنگاری‌شده را توسعه داده که در آیندهٔ نزدیک وارد بازار خواهد شد. این ارز در کنار پول ملی چین یعنی renminbi (یوآن) معرفی خواهد شد. چین در حال ارزیابی سناریوهای محتمل و اجرای تراکنش‌های آزمایشی با استفاده از این ارز_دیجیتال و با همکاری چند بانک تجاری چینی است.

مزایای بالقوهٔ توسعهٔ یک ارز دیجیتال به‌طور خاص برای چین بسیار مشهود است.

  • هزینهٔ تراکنش‌ها را کاهش می‌دهد و دسترس‌پذیری خدمات مالی را بهبود می‌بخشد
  • دوم این‌که این ارز روی بستر زنحیره‌بلوک توسعه می‌یابد و بنابراین پتانسیل کاهش نرخ تقلب و جرائم مالی را به همراه دارد و به همین دلیل برای دولت درزمینهٔ کاهش خرابکاری سودمند خواهد بود
  • سوم این‌که دستیابی به ارز را تسهیل می‌کند و موجب کاهش نرخ تراکنش‌های بین‌المللی خواهد شد که درنتیجه دادوستد و رشد اقتصادی را سرعت می‌بخشد.

از زمان معکوس شدن روند افت قیمت بیت‌کوین در سال 2009 (زمانی که بیت‌کوین تنها 0.0007 دلار آمریکا ارزش داشت)، ارز دیجیتال و ایدهٔ ارزهای رمزنگاری‌شده، به‌سرعت رشد کرده‌است. بازار سرمایهٔ ارزهای رمزنگاری‌شده در اول آوریل امسال ارزشی بالغ‌بر 25 میلیارد دلار داشت. قیمت هر بیت‌کوین اکنون بیش از 3195 دلار آمریکاست. در حال حاضر بسیاری از اقتصادهای ملی، مانند چین، در حال بررسی توسعهٔ ارز دیجیتال مختص خود هستند.

اگرچه رویکرد آزمایشی چین در مورد شبیه‌سازی یک ارز رمزنگاری‌شده که توسط این کشور طراحی و توسعه‌یافته باشد، در نوعِ خود اولین تجربه است، سایر کشورها و مؤسسات نیز گام‌های بلندی در این مسیر برداشته‌اند.

قائم‌مقام بانک مرکزی روسیه اعلام کرد: «مراجع قانون‌گذار تمامی کشورها به تفاهم رسیده‌اند که زمان طراحی و توسعهٔ ارزهای رمزنگاری‌شدهٔ ملی فرا رسیده است.»

از تابستان سال جاری بیش از 260 هزار فروشگاه در ژاپن پذیرش بیت‌کوین را آغاز کرده‌اند و بانک‌های بزرگی مانند Santander نیز از برنامه‌هایی برای توسعهٔ ارز رمزنگاری‌شدهٔ منحصربه‌فرد خود خبر داده‌اند.

ارزهای رمزنگاری‌شده این پتانسیل را دارند که نه‌تنها دنیای کسب‌وکار بلکه بسیاری از رویه‌های جاری اجرای تراکنش‌ها را دگرگون سازند. همچنین به دلیل قابلیت ره‌گیری ارزهای رمزنگاری‌شده، صحبت‌هایی نیز در مورد کاربرد این ارزها در مدیریت درآمد پایهٔ جهانی مطرح شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.