پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
تأثیر برجام بر کسبوکارهای فناوری اطلاعات ملموس نیست
قائم مقام شرکت فناپ با اشاره به چالشهایی که کسبوکارهای فضای مجازی در حوزه صادرات با آن روبرو هستند، گفت: «تأثیر برجام بر کسبوکارها ملموس نیست و صادرات در این شرایط بیمعنا است.»
به گزارش مهر، حسین اسلامی به چالش کسبوکارهای حوزه فضای مجازی و فناوری اطلاعات در صدور خدمات پرداخت و گفت: «باید یاد بگیریم با کشورهای خارج مبادله اطلاعاتی داشته باشیم و نگاهمان علاوه بر اینکه به داخل باشد، به سمت استفاده از پتانسیل سرمایهگذاران خارجی نیز باشد. چرا که با حفظ نگاه ملی، میتوانیم حس اعتماد را در کشورهای خارجی ایجاد کرده و محصولات خود را صادر کنیم.»
کسبوکارهای ما با اپلیکیشنهای جهانی آشنا نیستند
او با بیان اینکه در حوزه خدمات ارزشافزوده در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات، برای کشورهای همسایه و کشورهایی که دارای فرهنگ مشترک با ما هستند، باید خدمات ارائه کنیم، افزود: «نباید منتظر باشیم تا این کشورها به سمت ما بیایند. بلکه بهتر است ما خدمات موردنیاز آنها را تأمین کنیم. یکی از این خدمات با وجود حجم زیاد مسافران خارجی به شهرهای کشور ما، میتواند خدمات مربوط به گردشگری باشد. بهعنوان نمونه یک اپلیکیشن کاربردی که بتواند ویژگیهای کشور ما را به مسافران خارجی نشان بدهد.»
اسلامی تأکید کرد: «کسبوکارهای ما با اپلیکیشنهای جهانی آشنا نیستند و از آن درآمدزایی نمیکنند. ما حتی در حوزه گردشگری نسبت به ثبت جاهای مختلف کشور در گوگل ضعیف کار میکنیم و در رابطه با این موضوع، با وجودی که زیرساختهای ارتباطی وجود دارد، اطلاعرسانی صورت نمیگیرد.»
درزمینهٔ نیازسنجی محتوای آنلاین ضعیف عمل کردیم
این کارشناس فناوری اطلاعات در پاسخ به این سؤال که در شرایط فعلی مشکل کجاست و چرا نتیجه نهایی قانعکنندهای از اقدامات صورت گرفته دیده نمیشود، گفت: «بهطور کل حوزه محتوای آنلاین یک خلاقیت خاص میخواهد که نیازمند تمرین است و باید برای آن نیازسنجی شود که ما در این زمینه ضعیف هستیم.»
اسلامی ادامه داد: «از سوی دیگر در حوزه گرافیکی ضعیف عمل میکنیم و آن را به خوبی اجرا نمیکنیم. این نقاط ضعف باید تقویت شود. در همین حال تبلیغات متناسبی در این بخش صورت نمیگیرد. برای مثال شاید یک اپلیکیشن بسیار فاخر و بسیار کاربردی وجود داشته باشد اما از آن باخبر نمیشویم و محصولات کارآمد و کاربردی ما شناخته نمیشوند.»
برجام برای کسبوکارهای فناوری اطلاعات ملموس نیست
او با تأکید بر اینکه راهی جز استفاده از فناوری اطلاعات نداریم و باید از ابزارهای تبلیغاتی که یکی از آنها رسانههای اجتماعی است، استفاده کنیم، گفت: «در حوزه صادرات نیز جدای از این موارد، نیازمند زیرساختهایی غیر از فناوری اطلاعات هستیم. برای مثال تا وقتی نتوانیم پول خود را پس بگیریم، صادر کردن معنی نخواهد داشت.»
این کارشناس خاطرنشان کرد: «هماکنون فرآیند ارسال محصول و دریافت پول، نیازمند زیرساخت حقوقی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است که در اختیار شرکت صادرکننده نیست.»
اسلامی با اشاره به اینکه تأثیرات برجام هنوز برای کسبوکارها ملموس نیست و هنوز امکان نقلوانتقال پول از خارج به کشور وجود ندارد و صادرات در این شرایط بیمعنی است، اظهار امیدواری کرد که اوضاع بهتر شود اما سرعت تحول شرایط بعد از برجام، پایین است.
دولت نگاه توسعه صادرات در بخش فناوری اطلاعات ندارد
به گفته او، در حوزه ذائقه سنجی و شناخت ادبیات مخاطب ضعیف عمل کردهایم که این بخش باید بهروزرسانی شود اما از طرفی دیگر، این فرایندها باید موردحمایت دولت قرار گیرد. کشوری مانند چین این سیاست را به کار گرفته و برای نگاه توسعه صادرات، هزینه میکند، اما مسئولان ما این نگاه را نداشته و آن را گسترش نمیدهند.
اسلامی با بیان اینکه به نظر من هنوز اولویت اول ما در بخش فناوری اطلاعات، صادرات نیست، گفت: «با این حال توصیه میشود که از منظر اشتغال دانشبنیان پایدار و سرآمد، مسئولان حوزه فناوری اطلاعات را در اولویت قرار دهند.»
انتظارات از شبکه ملی اطلاعات چیست؟
اسلامی در مورد نقش شبکه ملی در توسعه موضوع شهر هوشمند و موضوعات وابسته به آن نیز گفت: «تا به حال ما بهصورت ملموس، تأثیری ندیدیم؛ البته پروژههای اینچنینی باید به پایان رسیده تا به خروجیهای مناسب برسد. با این وجود در حال حاضر تأثیر شبکه ملی اطلاعات بر مدیریت شهر هوشمند ملموس نیست.»
او با بیان اینکه انتظارات ما باید از شبکه ملی تعریف شود، گفت: «برخی مواقع تفکر این است که اینترنت همان شبکه ملی اطلاعات است اما باید بدانیم این دو، مجزا هستند و هر دو نیاز کشورند. هماکنون مقداری در مورد این بخش اختلافات فرهنگی و نگاهی وجود دارد اما باید توجه داشت که یک سری از این موضوعات، زیرساخت کسبوکار است.»
اسلامی افزود: «برای مثال در چین شبکههای اجتماعی بومی پرمخاطب وجود دارد و حتی در مورد سرچ و موتور جستجو، گوگل در این کشور اول نیست. در تجارت الکترونیک هم همینطور است. در سایر کشورها نیز به همین منوال است. مشابه بومی بسیاری از اپلیکیشنهای خارجی وجود دارد و مردم از هر دوی آنها استفاده میکنند.»
این کارشناس با تأکید بر اینکه این موارد تنها مختص ایران نیست و ما باید با استفاده از نرمافزارهای بومی، مواظب کشورمان باشیم، خاطرنشان کرد: «ما اگرچه نباید صرفاً بحث خودکفایی مطلق را داشته باشیم اما باید از مبنای کسبوکار داخلی و آنچه تولید میکنیم دفاع کنیم.»
نیازمند باز چیدمان کسبوکار در فناوری اطلاعات هستیم
به اعتقاد او، تولید محتوا در کشور ما خوب است اما طرح تجاری لازم و ادبیات مرتبط با کسبوکار را نداریم تا بتوانیم مردم را توجیه کنیم که از این محتوا استفاده کنند.
اسلامی گفت: «ما نیازمند نگاه بازچیدمان کسبوکار هستیم. باید توجه داشت که فناوری اطلاعات یک صنعت به موازات سایر صنایع نیست و یک صنعت راهانداز سایر صنایع است. بر این اساس باید نگاه اولیه هر کسبوکاری به سمت فناوری اطلاعات باشد.»