راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ارزش فین‌تک برای آمریکائی‌های سالخورده‌ را دست‌کم نگیرید

جودی هولدزمن؛ American Banker /  با توجه به جاذبهٔ فین‌تک برای جوانان و نخبگانِ فناوری، شاید این تصور اشتباه به وجود آید که کارآفرینان موفق، میلنیال‌هایی هستند که روی ایجاد اپلیکیشن‌های سبک زندگی برای هم سن و سالانِ خود تمرکز می‌کنند. یک تعبیر اشتباه دیگر آن است که بِیبی‌بومرها (Baby Boomer) و حتی مصرف‌کنندگان سالخورده‌تر، مخاطبانِ مناسبی برای فین‌تک به شمار نمی‌آیند.

تحقیقاتِ اخیر، این کلیشه‌ها را به چالش می‌کشد. سنِ مناسب برای کارآفرین شدن چه سنی است؟ آیا فین‌تک که راهکاری برای متخصصان جوان‌تر به شمار می‌آید، برای افرادی که بازنشسته شده یا در حال بازنشستگی هستند نیز راهکاری دارد؟ پاسخ به هر دو پرسش، احتمالاً شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

محققانِ انستیتو فناوریِ جورجیا و دانشگاه هیتوتسوباشی در ژاپن به این نتیجه رسیده‌اند میانگین سن برای حق عضویت در اداره ثبت اختراع آمریکا 47 سال و بیشترین ارزش حاصل از حق ثبت اختراع، غالباً از افرادی با سن 55 سال یا بیشتر حاصل می‌شود.

همچنین تحقیقات لانگِویتی اِکونومی (Longevity Economy) نشان می‌دهد افراد با سن 50 سال و بالاتر بیش از 6/7 تریلیون دلار در فعالیت‌های اقتصادی بومی هزینه کرده و نرخ تأسیس شرکت‌ها توسط آن‌ها به‌مراتب بالاتر از همتایانِ جوان‌ترشان است. طی ده سال گذشته، از هر سه شرکت، یک شرکت توسط کارآفرینان 50 ساله یا بیشتر، تأسیس شده است.

سه کارآفرینِ بالای 40 سال که همگی برندگان رقابت استارت‌آپ AARP بوده و تحت عنوان Innovation@50+ LivePitch شناخته می‌شوند، ناقضِ کلیشه‌های موجود هستند.

هوارد تیچلِر، مدیرعامل و یکی از مؤسسین شرکت EverSafe است که با مراقبت از حساب‌های خانواده‌ها و مقامات در برابر فعالیت‌های مشکوک، آن‌ها را از تقلب، مصون می‌دارد. اِوین اُلینگر مدیرعامل و یکی از مؤسسین Golden است.

درواقع Golden یک ابزار نرم‌افزاری برای کاربران است تا بتوانند امور مالیِ والدین خود را مدیریت کنند. کریس وُنگ، مدیرعامل و یکی از مؤسسین شرکت LifeSite است که به‌عنوان یک جعبه آنلاینِ امن برای محافظت از اطلاعات مهم و بحرانی خانواده مورداستفاده قرار می‌گیرد.

این سه مدیر اجرایی، بخشی از جریان رو به رشد در فین‌تک هستند که نیازهای افراد را درک کرده و راهکارهای دیجیتال برای نیازهای مالیِ خاصِ آن‌ها ارائه می‌دهد.

این جمعیت آماری، بزرگ و قدرتمند است. تحقیق اخیر AARP نشان می‌دهد طی پنج سال آینده، افراد 50 سال و بیشتر، 83 میلیارد دلار گردش مالی برای بخش فین‌تک تولید خواهند کرد. همچنین می‌دانیم مصرف‌کنندگانِ 50 ساله و بیشتر، تنها 35 درصد از جمعیت آمریکا را تشکیل می‌دهند درحالی‌که بیش از نیمی از داراییِ قابل سرمایه‌گذاریِ ملی را کنترل می‌کنند.

کارآفرینانی که روی این بخش از مشتریان تمرکز می‌کنند غالباً به موضوعات مالی اشاره می‌کنند که پیشینیانِ خود را تحت تأثیر قرار داده و انگیزه‌ای برای ایده‌های استارت‌آپ آن‌ها بوده‌اند.

هوارد تیچلِر، EverSafe را زمانی تأسیس کرد که مادرش مورد سوءاستفادهٔ مالی قرار گرفته بود. او به دنبال راهکاری بود تا سایرین مورد سوءاستفاده و کلاه‌برداری قرار نگیرند.

مادر اِوین اُلینگر به دلیل بیماری، روانهٔ بیمارستان روانی شد. اُلینگر تودهٔ صورتحساب‌ها و قبض‌ها را روی میز آشپزخانهٔ مادرش پیدا کرد و هفته‌ها طول کشید تا بتواند همهٔ آن‌ها را مرتب و سازمان‌دهی کند. Golden به‌عنوان یک ابزار حامیِ مالی، به فرزندان کمک می‌کند صورتحساب‌ها و هزینه‌های داروییِ والدین خود را مدیریت کنند، یک بودجهٔ درآمدیِ ثابت ایجاد نمایند و از منافع دولتی که شامل حالشان می‌شود مطلع شوند.

کریس وُنگ نیاز به وجود یک پایگاه دیجیتالی را حس کرد که اعضای خانواده در دوران بحران و هنگامی‌که پدر تحت درمان بود، بتوانند به آن دسترسی داشته باشند. پدر در بیمارستان بستری بود و کریس با پرسش‌هایی دربارهٔ سابقه و برنامهٔ زمانی داروییِ پدرش روبرو شد.

این استارت‌آپ‌ها بیانگر یک سِیر بی‌وقفه و آشکار به سمت راهکارهای مبتنی بر فین‌تک است که خانوارها در هر سن و سالی را مورد هدف قرار می‌دهد.

به‌عنوان یک ابزار مدیریت مالیِ شخصی می‌تواند به مصرف‌کنندگان جوان کمک کند آیندهٔ مالی خود را برنامه‌ریزی کنند و به مصرف‌کنندگان مُسِن‌تر نیز کمک کند تا آینده‌ای که هم‌اکنون از راه رسیده را مدیریت نمایند.

الگوریتم‌های همه‌منظوره به‌عنوان راهکارهای منافع هوش مصنوعی که برای میلنیال‌ها طراحی شده‌اند نیز می‌توانند برای شناسایی فعالیت‌های کلاه‌برداری توسط افرادی که قصد سوءاستفاده از بازنشستگان را دارند مورداستفاده قرار گیرد.

امیدوارم صنعت خدمات مالی به منابع مالی و آمادگی فناورانهٔ بسیاری از بِیبی‌بومرها که ابزارهای پیش‌رونده را تحت عنوان شرکت‌ها تولید می‌کنند توجه بیشتری نشان دهد و امیدوارم کارآفرینانِ بیشتری وارد این رشته شوند تا مصونیتِ مالیِ بیشتری برای افراد، در تمامیِ سنین، فراهم آورند. این فعالیت‌ها کمک می‌کنند دارایی‌های ما مصون بمانند ضمن آنکه تواناییِ باتجربه‌ترها در انتقالِ امنیت مالی به نسل‌های آینده نیز افزایش خواهد یافت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.