راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تصمیم بانک‌های ایرلندی برای آزمایش سیستم پرداخت‌های بین‌ بانکی جدید بر پایه زنجیره‌ بلوک

بانک‌های Allied Irish Banks، Ulster Bank و Permanent TSB به‌صورت گروهی همکاری خود را با شرکت مشاور جهانی Deloitte برای کار بروی یک برنامه آزمایشی مبتنی بر زنجیره ‌بلوک به‌منظور افزایش سرعت و امنیت پرداخت‌های بین‌بانکی داخلی در این کشور آغاز کردند.

این پروژه مشترک GreenPay نام دارد و از فناوری توسعه‌یافته توسط شرکت مادر Ulster Bank یعنی بانک سلطنتی اسکاتلند (RBS) استفاده می‌کند.

این پلتفرم پرداخت Emerald نام دارد. این پلتفرم RBS که بر روی زنجیره ‌بلوک اتریوم ساخته شده است دریک هب استارت آپی در دوبلین به نام Dogpatch Labs موردبررسی قرارگرفته است. بانک‌های مشارکت‌کننده در این بررسی یک سری پرداخت‌های ساختگی با یکدیگر انجام می‌دهند تا عملکرد ثبات و دقت این سیستم را مورد آزمایش قرار دهند. این پلتفرم قادر به انجام پرداخت در کمتر از ۱۰ ثانیه است درحالی‌که پردازش‌ها حجم بسیار زیادی دارند.

این فناوری دفتر کل توزیع‌شده که بیت‌کوین در استفاده از آن پیشرو است، اجازه می‌دهد تا معاملات ثبت شده و بین اعضا در دفتر کل توزیع شوند. این دفترکل همچنین امکان پرداخت به شیوه‌ای امن و کارآمد را فراهم می‌کند.

Ciarán Coyle مدیر اجرایی Ulster می‌گوید: «در حقیقت زنجیره ‌بلوک یک نرم‌افزار است که معاملات را با روش قابل‌اطمینان ضبط می‌کند و پتانسیل این را دارد که صنایع مختلف را به نفع مشتریان مختل کند. تصمیم گرفته‌ایم که این فناوری را برای بخش مالی نیز بررسی کنیم.»

او در ادامه بیان کرد: «وقتی ما دیدم که RBS چنین قابلیتی دارد، تصمیم به استفاده از پلتفرم به‌صورت عمومی را گرفتیم و همچنین بررسی کردیم که چگونه می‌توانیم با صنایع همکاری کنیم.»

Richard Crook مدیر بخش نوآوری RBS گفت: «ما بسیار خوشحال هستیم که از این فناوری حمایت کنیم و همچنین ثابت کنیم که زنجیره‌ بلوک می‌تواند برای خدمت بهتر به مشتریان استفاده شود.»

David Dalton مشاور و رئیس خدمات مالی در Deloitte ایرلند اعلام کرد که پروژه آزمایشی، از آزمایشگاه زنجیره ‌بلوکی این شرکت در دوبلین استفاده می‌کند. او افزود: «ما معتقدیم این استفاده از زنجیره‌بلوک سریع‌تر از آن‌که ما پیش‌بینی کرده‌ایم پیش می‌رود و بدون یک استراتژی مشخص و فعال، بانک‌ها و بیمه خطرها را با این نوآوری‌های بالقوه حذف می‌کنند.»

زمان مشخصی برای پردازش این سیستم جدید در سیستم پرداخت مالی ایرلند تعیین نشده است؛ اما پروژه GreenPay نمایانگر این است که بانک‌ها در سراسر جهان از فناوری زنجیره‌ بلوک برای بهبود بهره‌وری و امنیت خدمات خود استفاده می‌کنند و طولی نمی‌کشد که زنجیره ‌بلوک تبدیل به بخش جدایی‌ناپذیر از سیستم مالی جهانی شود.

منبع: کوین ایران

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.