پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
مرتضوی: خدمات بانکی که به شکل اتوماتیک قابل ارائه نیستند را نیمهاتوماتیک کنیم
شنبه 22 آبان ماه، هتل استقلال تهران میزبان جمعی از مدیران ارشد شبکه بانکی و پرداخت کشور بود که همگی مهمان هوآوی بودند تا در کنفرانس خدمات ابری هوآوی برای بانکها شرکت کنند. این کنفرانس یکروزه با همکاری شرکت پویا و ایرانسل بهعنوان شرکای تجاری هوآوی در ایران، برگزار شده بود.
در این رویداد، کارشناسان ارشد هوآوی علاوه بر معرفی سرویسهای زیرساختی این شرکت برای ارائه خدمات ابری به شبکه بانکی، به چرایی لزوم رفتن به سمت استفاده از خدمات ابری نیز اشاره کردند. همچنین مدیران ارشد بانکی حاضر در این رویداد میتوانستند علاوه بر مباحث شفاهی ارائهشده در کنفرانس، در نمایشگاهِ برپاشده در فضای باز هتل استقلال از سختافزارها و زیرساختهای لازم برای ارائه خدمات ابری حضوراً نیز بازدید کنند و مجدداً بهطور مجزا در خصوص هر ابزار توضیحاتی را دریافت میکردند.
شرکت پویا نیز که از همکاران تجاری هوآوی در ایران است، در این رویداد برای اولین بار از دستگاه VTM دیواری خود رونمایی کرد که موردتوجه مدیران بانکی حاضر در رویداد قرار گرفت. شرکت پویا پیشازاین، از VTM در قالب یکی از درگاه های «خودبانک جامع پویا» رونمایی کرده بود. (+)
.
مرتضوی: خدمات بانکی که به شکل اتوماتیک قابل ارائه نیستند را نیمهاتوماتیک کنیم
همچنین مهندس مسعود مرتضوی مدیرعامل شرکت پویا در کنفرانس خدمات ابری هوآوی برای بانکها با عنوان «تحول شبکه بانکی» سخنرانی کرد.
مرتضوی در ابتدا با اشاره به مقولهٔ بانکداری الکترونیک گفت: «وقتی از بانکداری مدرن صحبت میکنیم باید بتوانیم یک سرویس بانکی مستقل از زمان و مکان به مشتری ارائه دهیم. هماکنون ما در بخش مستقل از زمان مشکلی نداریم، ولی وقتی وارد مقولهٔ مستقل از مکان میشویم، بانکداری الکترونیک تا حدی ما را وابسته به مکان میکند، مثلاً دریافت پول نقد که یکی از خدمات مهم بهحساب میآید، وابسته به مکان است.»
مدیرعامل شرکت پویا با اشاره به اینکه از زاویهای دیگر بحث اتوماتیک بودن سرویسها مطرح است، گفت: «از بین سیستمهای کاملاً اتوماتیک، نیمه اتوماتیک و دستی، اولویت بانکداری الکترونیک با سیستمهای کاملاً اتوماتیک است. بااینحال VTM بهصورت نیمه اتوماتیک سرویس میدهد؛ یعنی سرویس را در محل خاصی به شکل اتوماتیک دریافت میکنید ولی نیروی انسانی مستقر در محل وجود ندارد. پس باید امکانات ارائه سرویس از راه دور را بهصورت دستی به شما بدهد.
همچنین بخش شناسایی اتوماتیک است ولی سرویسهای بعدی مانند افتتاح حساب و یا فرآیند دریافت چک به شکل کلامی و از راه دور انجام میشود. در بانکداری الکترونیک باید دید کدام سرویسها را نمیتوان اتوماتیک ارائه کرد و سرویسهایی که در شعب، مشتری بیشتری دارد را بهصورت الکترونیک ارائه داد.»
مرتضوی با اشاره به آماری در مورد بیشترین نیازهای مشتریان بانکی گفت: «بهطور مثال در بانکها آمار گشایش حساب به عملیات چک، نسبت ۱ به ۷۰۰ است پس مسئلهٔ اصلی شعب افتتاح حساب نیست ولی عملیات چک و واریز قسط از آمار بالای خدمات شعب است.
اگر موفق شویم درصد بالایی از سرویسهای بانکی موردنیاز مشتریان که بهصورت اتوماتیک قابلارائه نیستند را بهصورت نیمه اتوماتیک ارائه دهیم راهحل بسیار مناسبی برای جایگزینی شعب زیانده بانکها است. خصوصاً بانکهای قدیمی ایران که همچنان تمایلی به حذف شعب زیانده خود ندارند.»
به گفتهٔ مدیرعامل شرکت پویا با استقرار سیستمهای اتوماتیک و نیمه اتوماتیک مانند VTM فضای شعبه به یکسوم کاهش یافته و صرفهجویی بزرگی در هزینههای نیروی انسانی نیز میشود.
مهندس مسعود مرتضوی مدیرعامل شرکت پویا در پایان گفت: «برای گسترش این دستگاه در ایران مشکلاتی داریم که مبحث قوانین و مقررات بخشی از این مشکلات است و بانک مرکزی بیشترین تأثیرگذاری را در این زمینه دارد و عمدهترین موضوع در بخش شناسایی مشتری است.»
.
VTM دیواری پویا در دو بانک بزرگ کشور عملیاتی میشود
همچنین در حاشیه این کنفرانس، مهندس شهروز زندی معاون فروش شرکت پویا در مورد دستگاه VTM دیواری پویا گفت: «ارائه خدمات بانکی غیرحضوری با احراز هویت از طریق رمز و کارت سالهاست که در کشور راهاندازی شده است؛ اما خدماتی که نیازمند احراز هویت دقیقتری از مشتری است تاکنون مستلزم مراجعه مشتریان در ساعات اداری به شعب بانکها بوده است. دستگاه VTM یا بانکدار مجازی امکان ارائه آن دسته از خدمات بانکی که به احراز هویت دقیقتری از مشتری نیاز دارد را بهصورت ۲۴ ساعته فراهم میکند.»
معاون فروش شرکت پویا با اشاره به چرایی رونمایی از دستگاه VTM دیواری شرکت پویا در کنفرانس خدمات ابری هوآوی برای بانکها گفت: «در دستگاه VTM بستری برای برقراری ارتباط صوتی و تصویری با مرکزی که به مشتری سرویس ارائه میدهد موردنیاز است که ما این زیرساخت را با همکاری شرکت هوآوی روی VTM پویا فراهم کردیم.»
به گفتهٔ وی شرکت هوآوی جزو معدود شرکتهایی است که این زیرساخت را در اختیار دارد و پشتیبانی فنی میکند. این دستگاه برای ارائهٔ خدماتی مانند عملیات چک، افتتاح حساب، درخواست دستهچک، درخواست ضمانتنامه و … قابلیت دریافت کارت ملی، شناسنامه، پاسپورت، اثرانگشت و امضای دیجیتال مشتری را دارد.
راهاندازی VTM در نقاط دورافتاده یا در اماکن خاص مانند پادگانها، سازمانها و ادارات بسیار مقرون بهصرفهتر از تأسیس شعب در این نقاط است. به گفتهٔ زندی دستگاه VTM دیواری پویا متناسب با نیاز بانک و خدمات موردنظر قابل شخصیسازی است و در آیندهای نزدیک در دو بانک بزرگ کشور بهصورت پایلوت راهاندازی خواهد شد.