راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دستگاه کارت‌خوان لمسی چه مزیت‌هایی دارد؟

با توجه به رشد خیره‌کننده تلفن همراه و نسل جدید آن که اصطلاحاً با عنوان تلفن‌های همراه هوشمند آن‌ها را می‌شناسیم، تحولات ریشه‌ای در دنیا رخ داد و خیلی چیزها تغییر کرد؛ از سلایق و خواسته‌های مردم گرفته تا میدان بازی کسب‌وکارها و قوانین.

در اوج همین تغییرات بود که خیلی از چیزها، عبارات، تکنولوژی‌ها و چیزهایی دیگر که سال‌های سال وجود داشتند ولی همه‌گیر نشده بودند، همه‌گیر شدند. تا همین شش هفت سال پیش اگر کسی تجربه استفاده از یک ابزار با تکنولوژی صفحه‌نمایش لمسی را داشت جزو افراد خاص محسوب می‌شد؛ ولی امروز با توجه به افزایش خیره‌کننده تلفن‌های همراه هوشمند چطور؟ دیگر این تکنولوژی به یکی از اولیه‌ترین خواسته‌های افراد هنگام خرید تلفن همراه تبدیل شده است.

.

تاریخچه صفحه‌نمایش لمسی

احتمالاً برایتان تعجب‌برانگیز باشد که ریشه تکنولوژی صفحه‌نمایش لمسی به سال 1965 میلادی بازمی‌گردد؛ یعنی چیزی بیش از نیم‌قرن پیش!

برای اولین بار ای‌اِی جانسون در سال 1965 درباره صفحه‌نمایش لمسی مقاله‌ای ارائه کرد و خودش دوباره در سال 1967 مقاله‌اش را با تصاویر و نمودارهایی کامل‌تر کرد. سپس در سال 1970 شخصی به نام بِنت اِستامپ یک صفحه‌نمایش لمسی اولیه برای سازمان اروپایی تحقیقات هسته‌ای CERN طراحی کرد که ایده اولیه آن را از فعالیتش در سال 1960 در یک کارخانه تلویزیون سازی الهام گرفته بود. در پایان پَتِنت اولیه آن چیزی که ما امروز به نام صفحه‌نمایش لمسی از آن یاد می‌کنیم در سال 1975 توسط جرج ساموئل هِرست ثبت شد که اولین محصول آن در سال 1982 ارائه شد. (+)

در طول تمام این سال‌ها شرکت‌های بزرگی در دنیا از خودروسازی و هواپیمایی گرفته تا صنعت بازی و سرگرمی با کمک دانشگاه‌های مطرح جهان سعی کردند این تکنولوژی را توسعه دهند و محصولات زیادی ارائه کردند اما هیچ‌کدام نتوانست باعث همه‌گیر شدن این تکنولوژی شود؛ تا اینکه در سال 2004 نینتِندو با ارائه این تکنولوژی در نسل جدید کنسول بازی‌های کامپیوتری خود توانست توجه‌ها را به آن جلب کند که البته در آن زمان هم هنوز مشکلاتی پیش روی این تکنولوژی بود. ولی بعد از آن با استفاده از تکنولوژی صفحه‌نمایش لمسی در تلفن‌های همراه هوشمند، مردم سراسر دنیا با این تکنولوژی آشنا شدند و صنایع مختلف نیز به سمت بهره بردن از آن روی آوردند.

.

چرا باید با تغییرات همراه بود؟

در روزهایی که تکنولوژی و به تعقیب آن زندگی، سریع‌تر از هر زمان دیگری در حال تغییر است، آن‌هایی که خودشان را با تغییرات همراه نکنند بازنده‌های آینده نزدیک هستند. همه هم می‌دانیم که تغییر سخت است و اکثراً ترجیح می‌دهیم در همان چارچوب‌های همیشگی قدم برداریم چراکه هر تغییری نیاز به تفکر، آموزش، صرف زمان و هزینه و از همه مهم‌تر نیاز به همت دارد. ولی باید قبول کنیم در دنیای امروز، تنها چیزی که تغییر نمی‌کند، خود «تغییر» است. همین‌جاست که یاد حرف‌های معروف یکی از استادان بزرگ ارتباطات در کشور می‌افتیم که می‌گفت: «در دوران نوجوانی در مسیر رفتن به مدرسه هنگام عبور از کنار گندمزارهای روستا، حرکت خوشه‌های گندم را، رقص زیبای گندم‌ها در باد می‌پنداشتم؛ ولی وقتی بزرگ‌تر شدم فهمیدم که رقصی در کار نبود و خوشه‌های گندم برای محافظت از خودشان در برابر باد، مجبور بودند که انعطاف‌پذیر عمل کنند تا نشکنند.»

.

چرا صفحه‌نمایش لمسی؟

احتمالاً پیروی از همین قانون ساده، یعنی همراهی با شرایط روز باعث شده است که پای صفحه‌نمایش لمسی به صنعت پرداخت هم باز شود. دستگاه‌های کارت‌خوان مجهز به صفحه‌نمایش لمسی را می‌توان یکی از پیشرفته‌ترین سخت‌افزارهای حوزه پرداخت دانست که به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا تجربه کاربری راحت‌تر و مطلوب‌تری در انجام تراکنش‌ها داشته باشند. بنا بر تحقیقات انجام شده از سوی مراکز تحقیقاتی معتبر، استفاده از صفحه‌نمایش لمسی در کارت‌خوان فروشگاهی علاوه بر افزایش زیبایی دستگاه، افزایش کارایی دستگاه، بهبود تجربه کاربری مشتریان و افزایش وقف‌پذیری بیشتر با راهکارهای نو، میزان سرعت انجام تراکنش‌ها را تا بیست درصد نیز افزایش می‌دهد.

.

مزایای صفحه‌نمایش لمسی برای کارت‌خوان‌ها

شاید تا پیش از همه‌گیر شدن تلفن‌های هوشمند، استفاده از این تکنولوژی در دستگاه‌های کارت‌خوان خیلی منطقی به نظر نمی‌رسید ولی الآن با افزایش گوشی‌های هوشمند که همه مجهز به صفحه‌نمایش لمسی هستند، افراد عادت کرده‌اند به‌جای استفاده از صفحه‌کلید فیزیکی با لمسِ صفحه‌نمایش، برنامه‌ها و گزینه‌ها را انتخاب کنند و حتی ممکن است بارها افرادی را دیده باشیم که از روی عادت به کار با صفحه‌نمایش‌های لمسی، هنگام مواجه با ابزارها الکترونیکی ناخودآگاه برای به دست گرفتن کنترل آن‌ها، انگشتشان را به سمت صفحه‌نمایش آن ببرند. به همین دلیل، تصور می‌شود با توجه به شرایط فعلی، افراد می‌توانند با ورود دستگاه‌های کارت‌خوان مجهز به صفحه‌نمایش لمسی زودتر با آن‌ها همگرا شوند.

مزیت مهم دیگر که در بهره‌گیری از تکنولوژی صفحه‌نمایش لمسی در دستگاه‌های کارت‌خوان نهفته است، بحث تجربه کاربری مطلوب‌تر و کاربردپذیری ساده‌تر است. تجربه نشان داده که آموزش افراد به استفاده از ابزارهای مجهز به صفحه‌نمایش لمسی در مقایسه با آموزش استفاده از همان ابزار با صفحه‌کلید سخت‌افزاری زمان کمتری صرف می‌برد؛ به‌عبارت‌دیگر، در سیستم‌های بصری تمام آنچه برای یادگیری لازم است در صفحه‌نمایش نشان داده می‌شود و کاربر برای ارتباط با آن‌ها روی همان چیزی که مدنظر دارد، فشار وارد می‌کند و نیاز نیست از طریق صفحه‌کلید فیزیکی به دنبال انتخاب آن باشد. همین موضوع، یعنی از میان برداشتن ماوس و صفحه‌کلید فیزیکی باعث می‌شود سرعت تحلیل و انتخاب کاربر بالا برود و درمجموع بهره‌وری تا بیست درصد نیز افزایش پیدا کند. این کاهش 20 درصدی در زمان انجام فرآیند تراکنش شاید به‌تنهایی به چشم نیاید ولی در فروشگاه‌ها یا مراکزی که با صف پرداخت مواجه هستند باعث افزایش سرعت پذیرش مشتریان می‌شود؛ یعنی یک فروشگاه می‌تواند در زمان‌های شلوغی فرضاً به‌جای 100 نفر، در همان مدت‌زمان یکسان 120 نفر را پذیرش کند. این موضوع می‌تواند به‌نوعی در رضایت مشتریان کسب‌وکارها نیز تأثیر داشته باشد.

یکی دیگر از مزیت‌های استفاده از دستگاه‌های کارت‌خوان مجهز به صفحه‌نمایش لمسی، به‌روز بودن آن‌ها است؛ استفاده از این تکنولوژی نه‌تنها ازلحاظ عملیاتی تغییرات مثبتی ایجاد می‌کند بلکه ازلحاظ برندینگ نیز به مشتریان این اطمینان را می‌دهد که کسب‌وکار طرف حساب آن‌ها دارای یک طرز فکر ابداعی است و زمان را می‌تواند به‌خوبی اداره کند. با این حساب، دستگاه‌های کارت‌خوان مجهز به صفحه‌نمایش لمسی، فقط برای کسب‌وکارها دارای مزیت نیستند بلکه به کاربران نهایی نیز آرامش خاطر می‌دهند.

.

لپ کلام

به‌طور خلاصه برخی از مزیت‌های دستگاه کارت‌خوان لمسی عبارت‌اند از آموزش آسان کار با آن‌ها، افزایش بهره‌وری، به‌روز بودن، کاهش زمان خرید، افزایش رضایت مشتریان، افزایش کاربری‌های دستگاه، بهبود تجربه کاری و برخی دیگر.

.

دستگاه کارت‌خوان لمسی ایران کیش

شرکت ایران کیش با توجه به نیاز روز بازار و همراهی با موج تغییرات روز بازار یکی از شرکت‌های پیشرویی بوده است که اقدام به ارائه دستگاه‌های کارت‌خوان لمسی در کشور کرده است. با تکیه به همین عقیده بود که شرکت کارت اعتباری ایران کیش از اوایل سال 94 ارائه دستگاه‌های کارت‌خوان مجهز به صفحه‌نمایش لمسی را شروع کرد و با توجه به استقبالی که از این دستگاه‌ها شد تاکنون بیش از 150 هزار دستگاه کارت‌خوان مجهز به صفحه‌نمایش لمسی توسط این شرکت در بازار ارائه شده است.

.

ورود هوشمندانه

فرهاد وکیلیان معاون توسعه بازار شرکت کارت اعتباری ایران کیش نیز دراین‌باره گفت: «دستگاه‌های ارائه شده بر اساس تجربیات پرسابقه‌ترین شرکت حوزه پرداخت با رویکرد راحتی، کارا بودن و کیفیت توسط این شرکت با نام تجاری «کِی‌آی‌سی» که برگرفته از نام KICCC است طراحی شده که متمایز با نمونه‌های صد درصد خارجی است. کلیه دستگاه‌های مورد اشاره دارای صفحه‌نمایش رنگی مجهز به صفحه لمسی و قلم الکترونیک هستند که از بالاترین سطح استانداردهای روز دنیا بهره‌مند هستند.»

همچنین دستگاه‌های ارائه شده توسط ایران کیش به فناوری NFC مجهز هستند که در آینده نزدیک قابلیت پذیرش انواع کارت‌های کیف پول و موبایل را ممکن می‌سازد و همین‌طور تجهیز این دستگاه‌ها به پورت اینترنت هم‌زمان با وای فای که برای اولین بار در ایران صورت گرفته، از سایر ویژگی‌های دستگاه‌های کارت‌خوان مجهز به صفحه‌نمایش لمسی ایران کیش است.

دستگاه کارت‌خوان لمسی
فرهاد وکیلیان معاون توسعه بازار شرکت کارت اعتباری ایران کیش / دستگاه کارت‌خوان لمسی چه مزیت‌هایی دارد؟

به گفته وکیلیان استقبال زیاد پذیرندگان و مشتریان باعث افزایش تقاضای این نوع کارت‌خوان شده است که انتظار می‌رود سایر شرکت‌های پرداخت نیز در جهت خرید و راه‌اندازی این نوع دستگاه‌ها وارد عرصه شوند.

معاون توسعه بازار شرکت ایران کیش در پایان با اشاره به اینکه میانگین تعداد تراکنش‌های این دستگاه‌ها بالاتر از میانگین دستگاه‌های رایج در صنعت است، گفت: «با توجه به استقبال گسترده مشتریان به نظر می‌رسد به‌زودی سلیقه جامعه، استفاده از این نوع دستگاه‌ها را گسترش دهد. از طرف دیگر با توجه به اینکه مردم ایران شایسته بهترین‌ها هستند لذا هرچه قدر دستگاه‌ها راحت‌تر و مدرن‌تر باشند و استفاده از آن بیشتر شود باعث افتخار ما خواهد بود.»

منبع: ماهنامه پرداخت سبز

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.