راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

وکیلیان از چرایی کسب بیشترین رشد در شاخص اثربخشی توسط ایران کیش می‌گوید

در گزارش آماری که اخیراً از سوی شرکت شاپرک منتشر شده است (+) شرکت کارت اعتباری ایران کیش علاوه بر این که ازلحاظ مبلغ تراکنش‌های شاپرکی دومین شرکت پرداخت الکترونیک کشور است در بخش شاخص اثربخشی کارت‌خوان فروشگاهی، در مردادماه 95 نسبت به تیرماه 95 بیشترین رشد را نسبت به سایر شرکت‌های پرداخت الکترونیک (PSP) به خود اختصاص داده است.

به گزارش روابط عمومی شرکت کارت اعتباری ایران کیش، این در حالی است که این شرکت ازنظر مبلغ تراکنش نیز به‌عنوان دومین شرکت پرداخت الکترونیک معرفی شده است. موفقیت ایران کیش در این دو فاکتور باعث شد تا به سراغ فرهاد وکیلیان معاون توسعه بازار شرکت ایران کیش برویم و از او دراین‌باره بپرسیم.

.

معنای شاخص اثربخشی کارت‌خوان‌های فروشگاهی

وکیلیان درباره اینکه چرا از میان تمام شرکت‌های پرداخت الکترونیک، «بیشترین رشد در شاخص» اثربخشی کارت‌خوان‌های فروشگاهی به ایران کیش رسیده است گفت: «شاپرک در چندماهه اخیر شاخصی را به نام شاخص اثربخشی معرفی کرده است. این شاخص مرتبط با میزان تراکنش شرکت‌های پرداخت الکترونیک و پایانه‌های فعال هر شرکت نسبت به پایانه‌های تراکنش‌های کل صنعت است و طبیعتاً همه شرکت‌های پرداخت الکترونیک به دنبال افزایش این شاخص هستند، چون پارامترهای مثبت زیادی در درون خود دارد.»

معاون توسعه بازار ایران کیش ادامه داد: «کار کردن روی پایانه‌های کم تراکنش و غیرفعال با توجه به قرارداد شرکت پرداخت الکترونیک با بانک‌ها، به‌طور کامل بر عهده شرکت‌های پرداخت الکترونیک نیست و بانک‌ها نیز روی آن اعمال‌نظر نافذی دارند.»

او افزود: «بااینکه در کشور حدود دو میلیون صنف وجود دارد اما بیشتر از چهار میلیون پایانه فروش در اختیار این اصناف است. این موضوع به این معناست که در بهترین شرایط احتمال تراکنش داشتن بین دو دستگاه کارت‌خوان، 50 درصد است؛ یعنی اگر فرض را بر این بگذاریم که دو دستگاه کارت‌خوان در هر مغازه‌ای باشد، یکی از آن‌ها کاملاً فعال و دیگری غیرفعال یا کم‌فعال خواهد بود. درنتیجه همه شرکت‌های پرداخت الکترونیک به‌طورمعمول با 50 درصد بازار مشکل خواهند داشت که سهم بازارهای متفاوت باعث پنهان ماندن موضوع فوق شده است.»

.

ایران کیش چگونه در این شاخص رشد کرد؟

با این اوصاف پس چرا ایران کیش توانسته بیشترین رشد را درزمینهٔ فعال کردن دستگاه‌های کارت‌خوان غیرفعال داشته باشد؟ این سؤالی است که معاون توسعه بازار ایران کیش این‌گونه به آن پاسخ داد: «برای حل مشکل فوق باید به چند پارامتر توجه ویژه می‌کردیم، تعریف دقیق، استاندارد و سازمانی پارامترهایی چون ترمینال، پذیرنده، اینکه تا چه حد پذیرندگان جمعی و تا چه اندازه پایانه‌های غیرفعال و غیرواقعی سیستمی وجود دارد بسیار مهم بود.»

او گفت: «ما چندین وقت است که در این زمینه تمهیدات خاصی اندیشیده و با شرکت‌های مختلفی قرار داد بسته‌ایم و خودمان نیز برای اینکه افزایش تراکنش با کیفیت داشته باشیم دائماً بر این موضوع کنترل و نظارت داریم.»

وکیلیان افزود: «در حال حاضر یک کانال بسیار گسترده تماس خروجی داریم تا بدانیم که چرا پذیرنده‌ها، دستگاه‌های غیرفعال یا کم‌فعال می‌سازند. در این کانال ماهانه بالغ‌بر 70 هزار تماس خروجی را بابت موارد مختلف پوشش می‌دهیم که بخشی از آن بابت پایانه‌های کم‌فعال و غیرفعال است. از طرفی تعاریف فنی و زیرساختی‌مان در خصوص ترمینال پذیرنده و حساب‌های متصل به آن را بر اساس استانداردهای شاپرک سازماندهی کردیم.»

وکیلیان اضافه کرد: «فراموش نکنیم برگزاری جشنواره‌هایی مثل پات در این شرکت نیز انگیزه‌های دیگری برای پذیرندگان ایجاد کرد تا پایانه‌های غیرفعال این شرکت فعال شود.»

.

اهمیت دستگاه‌های کارت‌خوان با قابلیت لمسی

او ادامه داد: «از سایر دلایل مهمی که باعث شد ایران کیش در این شاخص بیشترین رشد را نسبت به سایر شرکت‌های پرداخت الکترونیک داشته باشد، پایانه‌هایی ‌است که اخیراً آن را در اختیار پذیرندگان‌ می‌گذاریم. پایانه‌هایی که همگی لمسی (تاچ)، رنگی، دارای قلم‌های الکترونیک و از جدیدترین تکنولوژی‌های روز برخورداراست، بخشی از این پایانه‌ها را برای نوسازی و بازسازی شبکه استفاده کردیم و بخشی از آن هم برای نصب‌های جاری مورداستفاده قرار گرفته است. طبیعتاً همین ویژگی‌های دستگاه‌های ایران کیش باعث اقبال پذیرندگان در ماه‌های اخیر شده است.»

.

دومین شرکت از لحاظ بیشترین مبلغ تراکنش‌های شاپرکی

وکیلیان درباره اینکه این شرکت چگونه دومین سهم را در مبلغ تراکنش‌های شاپرکی داشته است نیز گفت: «اساساً به‌طور سنتی در شرکت‌های پرداخت الکترونیک دو فاکتور تعداد تراکنش و مبلغ تراکنش بسیار مهم و برای بانک‌ها مبلغ و میزان رسوب مبلغ حائز اهمیت است.»

او افزود: «طبیعتاً ایران کیش از همان ابتدای کار به دنبال خدمت‌رسانی به بانک‌ها و پذیرندگان بوده است. مستقل از کارمزد شاپرک، همواره بیش از افزایش تعداد تراکنش‌ها، به همکاری با بانک‌ها و جذب منابع برای آن‌ها و اعتماد مردم می‌اندیشیدیم.»

معاون توسعه بازار شرکت ایران کیش گفت: «وقتی ازلحاظ مبلغ تراکنش‌ها شرکت ایران کیش؛ مقام دوم را در بین سایر شرکت‌های پرداخت الکترونیک کسب می‌کند نشان‌دهنده اعتمادی است که پذیرندگان به ما کرده‌اند و این موضوع باعث افتخار ماست.»

وکیلیان درباره اینکه چرا ایران کیش مبلغ تراکنش‌ها را بیشتر از تعداد تراکنش‌ها مدنظر قرار داده است ادامه داد: «اساساً ما بیشتر روی مبلغ تراکنش فعالیت و بازاریابی کردیم و بانک‌ها را به آن سمت سوق دادیم، هدف اصلی ما خدمت‌رسانی بوده و غالب تراکنش‌هایی که توسط شرکت ایران کیش انجام می‌شود خرید (خریدهای واقعی) است، به دنبال مسائل دیگری هم نبودیم، از اینکه بانک‌ها به ما اعتماد دارند و پذیرندگان مبالغ بالاتری را با درگاه‌های ما انجام می‌دهند (که سرانه هر تراکنش و هر پایانه مؤید آن است) از آن‌ها سپاسگزاریم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.