راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شکوهی تشریح کرد: چگونه از نقد کردن کارت‌های اعتباری پیشگیری کنیم

یک ماهی است طرح صدور کارت‌های اعتباری سه رنگ از سوی بانک مرکزی آغاز شده و به گفته مجید شکوهی مدیرعامل شرکت توسعه پیشگامان پویا، در این مدت 30 هزار کارت که 73 درصد آن برنزی و با سقف 10 میلیون تومان بوده، صادر شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، شکوهی مدیرعامل شرکت کارت اعتباری بانک ملی، سهم بانک ملی را 22 هزار کارت عنوان کرد که این عدد معادل 73 درصد کل کارت‌های اعتباری صادرشده طی طرح مورد اشاره است. اگر از استقبال سرد مردم بگذریم؛ نگرانی که در باب کارت‌های اعتباری وجود دارد یعنی قابلیت نقد شوندگی کارت‌ها؛ قرار است با اعمال محدودیت‌های جدید این نگرانی برطرف شود.

شکوهی خاطرنشان کرد: «بانک ملی برای مشتریان امکانی را فراهم کرده که فرد بتواند به ۵ روش بازپرداخت تسهیلات استفاده شده را انجام دهد. یک روش بازپرداخت یکجا و ۴ روش دیگر نیز پرداخت اقساطی تا سقف ۳۶ ماه است.»

او با تأکید بر اینکه بیش از ۹۰ درصد مشتریان کارت‌های اعتباری بانک ملی اقشار ضعیف و متوسط جامعه هستند افزود:‌ «از طریق کارت‌های اعتباری قدرت خرید جامعه افزایش می‌یابد. در حال حاضر بیش از ۶۰ درصد تراکنش‌های مالی آمریکا و بین ۲۵ تا ۳۰ درصد در اروپا از طریق کارت‌های اعتباری است درحالی‌که این میزان در ایران کمتر از یک‌صدم درصد است.»

رییس هیئت‌مدیره شرکت توسعه پیشگامان پویا افزود: «در حوزه تسهیلات کمتر از ۱۰ درصد معوقات مربوط به تسهیلات خُرد است و کم درآمدها تعهد بیشتری در بازپرداخت تسهیلات دارند. در حال حاضر، پرداخت تسهیلات خُرد در برخی بانک‌ها متوقف شده و پرداخت‌ها به سمت کارت‌های اعتباری پیش رفته است.»

مدیرعامل شرکت توسعه صنایع پیشگامان پویا و متولی کارت‌های اعتباری بانک ملی از پیشنهادهایی می‌گوید که می‌توان با اجرای آن جلوی نقد شدن کارت‌های اعتباری را گرفت. به گفته مجید شکوهی با دریافت کارمزد و محدودیت برخی دستگاه‌های کارت‌خوان برای نقد کردن کارت‌های موجود می‌توان جلوی نقد شدن این کارت‌ها را گرفت.

استفاده از کارت‌های اعتباری علاوه بر کاهش رکود و رونق بازار مبادله، سبب افزایش قدرت خرید قشر متوسط خواهد شد. چراکه از بین کارت‌های برنزی، نقره‌ای و طلایی این کارت‌های برنزی هست که بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است.

به گفته او با بیان اینکه از ابتدای مهر تاکنون 22 هزار کارت برنزی، 5 هزار و 500 کارت نقره‌ای و 3 هزار کارت طلایی صادر شده است، و توضیح داد: «در این راستا بانک ملی ایران برای افرادی که بیش از 30 میلیون تومان اعتبار دریافت می‌کنند، کارمزد را در اقساط 36 ماهه در نظر می‌گیرد؛ اما تا به امروز هیچ بانکی نتوانسته کارنامه قابل قبولی را در اعطای کارت‌های اعتباری به مردم به جای گذارد.»

.

چرا مردم با طرح کارت‌های اعتباری همراه نشدند؟

متولی صدور کارت‌های اعتباری بانک ملی ایران چرایی بی‌تفاوتی مردم نسبت به کارت اعتباری را قوانین «سفت‌وسخت» و آیین‌نامه‌های لحظه‌ای صادر شده از سوی بانک مرکزی دانست؛ و خاطرنشان ساخت: «اطلاع‌رسانی ناکافی برای شفاف کردن تفاوت کارت‌های اعتباری با تسهیلات بانکی و پوشش رسانه‌ای در این راستا ازجمله دلایل استقبال سرد مردم از این طرح محسوب می‌شود که کماکان به کارت اعتباری به‌عنوان وام بانکی نگاه می‌شود.» او دلیل چنین روندی را ساختار سنتی بانک‌ها اعلام کرد.

.

بانک ملی موفق‌تر از دیگر بانک‌های کشور

شکوهی در تبیین چگونگی افزایش استقبال مردم از کارت اعتباری گفت: «متقاضیان در صورت داشتن کارت اعتباری نیاز به مراجعه متعدد به شعبه و ارائه درخواست‌های پیاپی برای شارژ کردن این کارت‌ها ندارند چراکه این امتیاز فراهم شده تا مشتری یک بار کارت را دریافت کند و به میزان نیاز و البته تا سقف تعیین شده از آن استفاده کرده و مبلغ مورد نظر را در دوره‌های مشخص بازپرداخت کند.»

او با تصریح این مسئله که برخی بانک‌ها ازجمله بانک ملی این امتیاز را به مشتریان خود داده‌اند که در صورت بازپرداخت اقساط به همان میزان اعتبار در کارتشان شارژ شود. افزود: «تفاوت اساسی کارت‌های اعتباری با وام‌های بانکی در همین مورد است چراکه وام یک بار مصرف است ولی این کارت‌ها قابلیت گردشی دارند.»

شکوهی با اشاره به اینکه در کارت اعتباری امتیاز دیگری هم تعبیه شده و آن در نحوه بازپرداخت سود است. گفت: «مزیت سازی برای کارت‌های اعتباری ازجمله عواملی است که باعث شده بانک ملی در این زمینه موفق‌تر از دیگر بانک‌ها عمل کند.»

.

کارت‌های اعتباری نقد نخواهند شد

مدیرعامل اداره کارت‌های اعتباری در راستای کارا بودن این طرح و تحقق هدف بانک مرکزی مبنی بر خروج از رکود می‌شود، نقد شوندگی کارت اعتباری را مرود تأکید قرار داد و افزود: «در برخی موارد دیده می‌شود دریافت‌کنندگان کارت‌های اعتباری، اعتبار خود را از طریق دستگاه‌های فروشگاهی به پول نقد تبدیل کرده و با آن فعالیت‌های دلخواه خود را انجام دهند که این موضوع از دغدغه‌ها و نگرانی‌ها مهم مدیران بانکی است.»

شکوهی به متقاضیان دریافت کارت‌های اعتباری این نکته را توصیه کرد که کارت‌های اعتباری خود را به خرید اختصاص دهند و آن را با کارت‌خوان نقد نکنند افزود: «در صورت تمایل برای دریافت این کارت‌ها باید همان ضمانت‌نامه و وثایقی را به بانک ارائه کنند که هنگام دریافت تسهیلات در بانک‌ها گرفته می‌شود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.