راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

همه راه‌ها به پرداخت ختم می‌شود

حمیدرضا نورصالحی؛ مشاور و طراح سیستم‌های پیشرفته علم و فن‌آوری / یک روز کاری عادی سال را فرض کنید که در آن افراد در محل کار خود حاضر می‌شوند، عده‌ای برای کشاورزی، عده‌ای برای حمل‌ونقل، برخی تولید یا تعمیر ماشین‌آلات و البته کارخانه‌هایی که مواد اولیه دریافتی را به محصول تازه‌ای تبدیل می‌کنند و پس از طی شدن مسیر شبکه‌های توزیع، وارد قفسه خرده‌فروشی‌ها شده و در انتظار مشتری نهایی می‌مانند تا در صورت انتخاب توسط مشتری نهایی زنجیره تجارت کامل شود؛ و در تمام این مسیر همواره یک اتفاق به‌صورت ثابت در حال رخ دادن است: پرداخت.

ولی نکته قابل‌توجه در این میان این است که امروزه کم‌کم به سمتی می‌رویم که این عملیات پرداخت الکترونیکی توسط خود اشیاء مدیریت و انجام شود. این همان نقطه عطف در تاریخ پرداخت و بانکداری الکترونیکی است که محوریت پرداخت‌ها از طریق دو شیوه card present و card not present را به سمت مفهوم جدیدی به نام mobile present و mobile not present تکامل می‌دهد؛ که قطعاً منظور از mobile در این میان تلفن همراه یا mobile phone نیست، بلکه به هر شیء هوشمند همراه که قابلیت اتصال را دارد نیز گفته می‌شود (اینجا را ببینید).

ولی ورود به این طیف گسترده از نوآوری که از ترکیب فن‌آوری‌های اینترنت اشیاء با محوریت فرکانس‌های رادیویی (radio frequency) از یک‌سو و پرداخت الکترونیکی از سوی دیگر حاصل خواهد شد، یک خلأ بزرگی در جهت معکوس برای فراهم کردن امنیت در این شبکه ارتباطی پیچیده ایجاد می‌کند که در این میان یک شرکت کارت اعتباری بزرگ کره‌ای ابتکاری به خرج داده که بسیار قابل‌توجه است. آن‌هم بازنویسی الگوریتم‌های استفاده شده در ارزهای رمزنگاری‌شده که اکثراً با نام بیت کوین یا Blockchain شناخته می‌شوند، به‌منظور استفاده در پر کردن خلأ احراز هویتی ناشی از ورود اینترنت اشیاء به حوزه تجارت و پرداخت الکترونیکی.

و غول کره‌ای کارت اعتباری در حالی این ابتکار را توسعه داده و گسترش می‌دهد که به درخواست‌ها برای ورود به سیستم request for comment تاکنون پاسخی نداده است (اینجا را ببینید). این رفتار شرکت پیشرو کره‌ای این درس را به سازمان‌های ما می‌دهد که همواره پیروی کردن از استانداردها نشان دهنده عملکرد صحیح نیست و در برخی موارد حتی یک نوآوری می‌تواند تا جایی تأثیرگذار باشد که درخواست‌های نهادهای متولی استاندارد را برای به بحث گذاشتن و تثبیت آن، پشت درهای واحدهای تحقیق و توسعه خود منتظر نگه می‌دارند. به استاندارد مسلط باشیم، با نوآوری آشتی کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.