راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

همکاری اینفوتک در ارائه اولین راهکار جامع NFC در خاورمیانه و شمال آفریقا

در ایران تلکام ۲۰۱۶ برای اولین بار در خاورمیانه و شمال آفریقا از راه‌حل جامع پرداخت موبایلی NFC رونمایی شد. شهرام رشتی از کارشناسان صنعت پرداخت در این زمینه می‌گوید: «پیش‌ازاین در جهان چنین تجربه‌ای فقط در انگلستان توسط شرکت وودافون وجود داشت و دیگر راه‌حل‌های NFC مانند این روش جامع نبوده است.»

ایرانسل، اپراتوری که استفاده از فناوری NFC را برای پرداخت‌های همراه را عملیاتی کرده برای پیاده‌سازی روش جدید، TSM یا Trusted Service Manager را با سرمایه‌گذاری نسبتاً سنگین از شرکت جمالتو تأمین کرده است. راه‌حل این سرویس هم توسط شرکت اینفوتک ارائه‌شده که شامل کیف پولی باقابلیت تعریف ۸ نوع کارت است.

به گفته یکی از مدیران شرکت اینفوتک در بخشی که مربوط به شماره‌حساب مجازی است بانک صادرات ایران به‌عنوان اولین بانک وارد این همکاری شده است. همچنین در حوزه پیاده‌سازی این راهکار، شرکت فرتاک کیش نیز فعالیت می‌کند؛ به‌عبارت‌دیگر، بازاریابی پرداخت خرد توسط شرکت فرتاک انجام می‌شود.

با توجه به این‌که در این روزها موضوع داغ اپراتورهای موبایل ترابرد پذیری است احتمالاً راه‌حل جامع پرداخت NFC بتواند ارزش‌افزوده بزرگی برای ایرانسل ایجاد کند. این راه‌حل علاوه بر کاربرد در پرداخت موبایلی، کاربردهای دیگری در حوزه‌های مدیریت مدارس، حمل‌ونقل، گردشگری و … دارد.

شهرام رشتی در مورد این راه‌حل می‌گوید: «مهم‌ترین تفاوت این راه‌حل نسبت به راه‌حل‌های پیشین مانند اپل‌پی و سامسونگ‌پی که در یک پلتفرم خاص فعالیت می‌کنند این است که یک راه‌حل چند پلتفرمی و فارغ از ابزار کاربر است و حتی با گوشی قفل یا خاموش هم امکان استفاده از این روش پرداختی وجود دارد.»

NFC چیست؟

امروزه با گسترش استفاده از تلفن همراه، نقش آن در تغییر سبک زندگی بسیار پررنگ شده است. در حال حاضر بسیاری از مردم برای تأمین نیازهای روزمره خود از تلفن همراه استفاده می‌کنند و همین باعث شده که در تجارت الکترونیکی نقش تلفن همراه بسیار جدی گرفته شود. اکنون با توسعه راه‌کارهای پرداخت همراه وارد فاز جدیدی از کاربرد تلفن همراه در تجارت الکترونیکی خواهیم شد. ایرانسل با سرمایه‌گذاری نسبتاً سنگینی که انجام داده می‌توانیم امیدوار باشیم که بسترهای نوین پرداخت و بانکداری همراه در کشور توسعه یابد.

فناوری NFC بستری را فراهم می‌کند که بتوان به کمک زیرساخت‌های مخابراتی و سیم‌کارت انواع خدمات پرداخت و بانکداری همراه را انجام داد. فناوری NFC نوعی ارتباط رادیویی است که در فاصله کمتر از ۱۰ سانتی‌متر بین دو دستگاه مجهز به ماژول NFC (گوشی تلفن همراه دارای سیم‌کارت NFC و کارت‌خوان) برقرارشده و تراکنش انجام می‌شود. با داشتن سیم‌کارت NFC بدون نیاز به کارت‌های بانکی می‌توان اطلاعات مربوط به آن‌ها را بر روی سیم‌کارت به‌صورت امن ذخیره کرد و کلیه تراکنش‌ها و پرداخت‌ها را با نزدیک کردن گوشی به پذیرنده و بدون واردکردن رمز به‌سرعت انجام داد.

.

مزایای پرداخت از طریق سیم‌کارت‌های NFC

استفاده از NFC مزایای فراوانی برای کاربران دارد. ازجمله، امکان تعریف انواع کیف پول با کارت‌های بانکی، پرداخت سریع و آسان، عدم نیاز به حمل کارت‌های بانکی متعدد یا پول نقد، امکان غیر فعال‌سازی فوری در صورت گم‌شدن گوشی، امکان مشاهده و مدیریت تراکنش‌ها بر روی اپلیکیشن پرداخت همراه. در راه‌حل ارائه‌شده توسط شرکت‌های ایرانی حتی گوشی خاموش هم امکان پرداخت دارد و این نگرانی در مورد پرداخت همراه که اگر گوشی خاموش شود امکان استفاده از آن نیست اینجا به‌کلی رفع می‌شود. یکی از مهم‌ترین کاربردهای سیم‌کارت‌های NFC در حمل‌ونقل عمومی است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.