راه پرداخت
راه پرداخت؛ رسانه فناوری‌های مالی ایران

پاسخ شرکت توسن به مقاله کارنامه

چند وقت پیش مقاله‌ای در روزنامه دنیای اقتصاد به چاپ رسیده بود که در آن مقاله نویسنده به تحلیل بازار و صنعت بانکداری و پرداخت الکترونیک در ۱۰ سال گذشته پرداخته بود. در این مقاله عملکرد سه شرکت فناپ، توسن و خدمات انفورماتیک مورد بررسی قرار گرفته بود. فناپ و خدمات انفورماتیک توضیحاتی درباره این مقاله اعلام کرده بودند. شرکت توسن هم که عملکردش مورد بررسی قرار گرفته بود توضیحاتی داده است.

پیرو مقاله ارائه شده تحت عنوان «کارنامه یک دهه فعالیت در حوزه بانکداری الکترونیک» که در تاریخ اول دی‌ماه ۱۳۹۰ در روزنامه «دنیای اقتصاد» ، به استحضار می رساند این اقدام روزنامه دنیای اقتصاد جدا از کاستی ها و نقدهای قابل تامل از جهت فراهم نمودن فضای بررسی بخش مهمی از محرک های توسعه ای حوزه بانکی ایران و به تبع آن نمایش فرهنگ پاسخگویی به افکار عمومی در میان فعالان این صنعت بسیار قابل تقدیر است. شرکت توسن نیز همچون سایرفعالان این حوزه خود را پاسخگو می داند و از این فرصت طلایی بهره برداری نموده و بخشی از دستاوردها و ابعاد دیگری از بیش از ۱۳ سال تلاش خود در راستای فراهم نمودن بستری برای افزایش رفاه مردم از طریق ایفای نقش موثر در بهبود خدمات مالی و کاهش هزینه های فعالیت های اقتصادی در جامعه را متذکر می شود:

 

شرکت توسن در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی خود در سال ۹۰ از طریق برگزاری سمینارهای آموزشی رایگان برای دانشجویان، اصحاب رسانه و همچنین فرهنگ سازی بانکداری الکترونیکی از طریق مسابقه پیام کوتاه، حضور در نمایشگاه مطبوعات و … سعی در مستندسازی فعالیت های صورت گرفته در این حوزه داشته است و انتظار این بود این اطلاعات به نحو شایسته ای به عنوان یکی از منابع به صورت دقیق مورد استفاده نگارنده مقاله فوق الذکرقرار گیرد. گزارش علیرغم تلاش ارزنده نگارنده، اما دارای نواقصی است و لذا سعی داریم موضوع را از ابعاد وسیعتری بررسی نماییم.

 

در خصوص سامانه های پرداخت توسن نه تنها اولین، بلکه درحال حاضر تنها دارنده سامانه پرداخت کاملاً ایرانی بوده که نسل قبلی آن تحت عنوان نگین و نسل جدید آن تحت عنوان سیپا به بازار ارائه شده است. شرکت توسن تاکنون به سمت استفاده از سوییچ های خارجی چون JWARE,HPS,CR2,AVANZA و نظایر آن نرفته و بدنبال توسعه محصولات خارجی در کشور نبوده است، بلکه استراتژی کلی شرکت استفاده از نیروهای توانمند داخلی و تکیه بر ایده های ناب ایرانی است که بحمدالله تاکنون با موفقیت های بسیاری محقق شده و این شرکت مفتخر است با شناساندن خود در حوزه دانشگاهی ایران و حمایت از رویدادهای علمی (نظیر مسابقات برنامه سازی ACM و … ) در حد توان خود از فرار مغزها جلوگیری کرده و به جذب نخبگان دانشگاهی (رتبه های برتر کنکورهای کارشناسی ارشد و المپیادهای دانشجویی) بپردازد و امروز ۱۲ نفر از همکاران خود را در کسوت مدرس دانشگاه به توسعه مرزهای دانش ترغیب نماید.

در خصوص اولین سامانه بانکداری متمرکز باید به استحضار برساند که اولین شرکت ارائه دهنده سامانه بانکداری متمرکز ایرانی (CORE banking) شرکت توسن بوده است، محصولاتی که پیش از آن در بانک ها استفاده شده ایرانی نیست.

نویسنده تلاش نموده تا دورنمای کلی از مهاجرت های صورت گرفته در کشور را ارائه دهد اما به این موضوع توجه کافی نشده است که توسن بیشترین حجم مهاجرت را در کشور به انجام رسانیده است و از نظر کیفیت و پیچیدگی های مهاجرت نیز در بالاترین سطح ممکن اقدام نموده است که از آن جمله می توان به مهاجرتBIG BANG بانک پارسیان اشاره نمود. مستحضر باشید فرآیند مهاجرت به صورت BIG BANG فرآِیند دشواری در سطح بین المللی بوده است به نحوی که شرکت های بزرگی در سطح جهانی نظیر TEMENOS نیز در اجرای موفقیت آمیز آن با چالش مواجه بوده اند، این مورد یکی از افتخارات شرکت توسن و معاونت انفورماتیک بانک پارسیان بوده که با پشتوانه مدیریت بانک و علیرغم مقاومت های موجود در اینگونه موارد، با موفقیت و با اتکا به نیروهای توانمند داخلی صورت پذیرفته است.

آخرین مهاجرت صورت گرفته در بازار بانکی در بانک حکمت ایرانیان که دارای دو سیستم UNIX BASED و نرم افزار سیمیا بوده است مراحل پایانی خودرا میگذراند، فرآیند مهاجرت این بانک بدون هیچ گونه نارضایتی و طی کمتر از سه ماه انجام پذیرفته است. موفقیت این پروژه علاوه بر تلاش پرسنل توسن مرهون کمک واحد انفورماتیک بانک و حمایت مدیریت ارشد از انجام آن است.

 

در خصوص محصولات جدید و R&D توسن نیز کاستی هایی در گزارش وجود داشته، لذا جهت آگاهی بیشتر هموطنان به استحضار میرساند شرکت توسن گام های موثری در زمینه توسعه کیف پول الکترونیک، سامانه های نظارتی دیوان محاسبات و … برداشته که در آینده نزدیک برکات آن به سمع و نظر ملت شریف ایران خواهد رسید. فقط درخصوص یک مورد، اشاره می شود که پروژه بلیط الکترونیکی شهر تهران توسط شرکت توسن و با معرفی استاندارد سیمرغ در راستای بهره گیری از کیف پول خرد الکترونیکی در حال حاضر در تهران عملیاتی بوده و به مرور بر سرویس های این پروژه نیز افزوده می شود.

همچنین شرکت توسن به صورت پیوسته در حال بروز رسانی نرم افزارهای خود در شعب مشتریانش میباشد که آخرین آن جایگزینی نسل جدید سامانه بانکداری متمرکز توسن تحت عنوان فرانگین با سامانه بانکداری متمرکز نگین بوده که در دو بانک در حال انجام است. البته به علت آنکه سامانه قبلی و جدید هر دو محصول شرکت میباشند، نام مهاجرت را به آن اطلاق نمی نماییم.

 

در خصوص وضعیت سهامداری شرکت توسن به استحضار میرساند این شرکت نه به صورت مستقیم و نه به صورت غیر مستقیم به هیچ بانک و ارگانی وابسته نبوده و تمامی سهام آن متعلق به پرسنل توسن میباشد، شرکت توسن تا کنون از کمک های مالی و معنوی هیچ نهاد حاکمیتی برخوردار نبوده و شامل بخشودگی ها و تسهیلات ویژه نیز نشده است و همواره خدای متعال را شاکر است.

 

در پایان ضمن سپاس مجدد از روزنامه دنیای اقتصاد برای ارزیابی فعالان صنعت انفورماتیک بانکی ، به استحضار می رساند شرکت توسن همواره از ارزیابی و نقدهای منصفانه رسانه ها و مشتریان ارزنده خود استقبال می نماید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.