راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی به بازار پرداخت‌های مالی و اعتباری در سال‌ 2015

با آغاز سال 2016 میلادی بد نیست نیم‌نگاهی به مهم‌ترین موضوعات موردبحث در بازار پرداخت‌های مالی و اعتباری در سال 2015 داشته باشیم. از پرداخت‌های انجام شده در قالب تراکنش‌های بین‌المللی تا روش‌های مورداستفاده در کسب‌وکارهای کوچک که با هدف همراه شدن با تغییرات ایجادشده در سیستم‌های پرداختی انجام شده‌اند، در ادامه به نمونه‌های مثبت و منفی اشاره خواهیم کرد که اکوسیستم پرداخت‌ها را از جنبه‌های مختلفی تحت تأثیر قرار داده‌اند.

.

تبدیل خریداران به مشتریان

اگرچه تجارت الکترونیک سال موفقی را پشت سر گذاشت اما مشکلات مرتبط با رها کردن نیمه‌کاره فرایند خرید توسط خریداران، همچنان گریبان گیر فروشگاه‌های آنلاین است. وقتی یک خریدار زحمت جست‌وجو برای یافتن فروشنده آنلاین موردنظر و درنهایت تکمیل فرایند اولیه ثبت کالای دلخواه را به جان می‌خرد، چه چیزی مانع از تکمیل فرایند خرید و نهایی کردن پرداخت آن می‌شود؟ پاسخ به این پرسش و یافتن راهکارهایی به‌منظور ساده کردن هر چه بیشتر فرایند خرید برای مشتریان، نه‌تنها آمار فروش‌های ناموفق را کاهش خواهد داد بلکه خریداران را به مشتریان دائمی فروشگاه‌ها تبدیل خواهد کرد.

.

بانکداری دیجیتال

تکنولوژی تأثیر ویژه‌ای بر تحولات نظام بانکداری داشته است. بازاری که تا پیش‌ازاین توسط بانک‌های بزرگ و سازمان‌های مالی و اعتباری قدرتمند در مناطق مختلف جهان قبضه شده بود حالا با پیدایش راهکارها و حضور سازمان‌های مالی جدید، شاهد تغییری تاریخی در زیرساخت‌های سنتی بانکداری است. پیدایش تدریجی اما پایدار استارت‌آپ‌های فعال در حوزه فین تک باعث ایجاد تحول در تجربه بانکداری و تبدیل آن به فرایندی راحت و بدون دغدغه، با قابلیت دسترسی از راه دور به خدمات و البته در قالبی مملو از ویژگی‌ها و توانایی‌های مختلف شده است.

.

هویت دیجیتال

امنیت و حفاظت دیجیتال ( و البته عدم وجود این دو ویژگی)، تأثیرات شگرفی بر بازار پرداخت‌ها در سال 2015 داشتند. با توجه به بروز انبوه حملات سایبری و افشای اطلاعات کاربران شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف در سراسر جهان، اهمیت حفاظت ایمن از هویت دیجیتالی کاربران، بیش‌ازپیش بر همگان آشکار شد.

.

پتانسیل موجود در بازار‌های مالی و اعتباری

تعامل با جمعیت بدون دسترسی و یا در شرف دسترسی به سیستم‌های بانکداری به کسب‌وکاری بزرگ در سطح جهانی تبدیل شده است. درصورتی‌که بانک‌ها و سازمان‌های مالی و اعتباری قصد دارند سیاست‌های خود را بر مبنای سرمایه‌گذاری روی گسترش ارائه خدمات مالی و اعتباری به کاربران پایه‌ریزی کنند، بدنیست بدانند بر اساس تحقیقات جدید، چیزی در حدود 380 میلیارد دلار، ارزش بازاری است که انتظار حضور آن‌ها را می‌کشد.

.

فروش بالای دستگاه‌های الکترونیکی همراه

گسترش استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی همراه در میان افراد، صنعت پرداخت‌های مالی و اعتباری را از جنبه‌های متفاوتی دستخوش تغییرات اساسی کرده است. در هر دو بُعد پرداخت‌های مرتبط با خرده‌فروشی و همچنین تکنولوژی‌های موجود در محیط‌های فروش، گوشی‌های همراه این فرصت را برای فروشندگان ایجاد کرده‌اند تا راهکارهایی همسو با آنچه مشتریان در حال حاضر دنبال می‌کنند، ارائه داده و البته تعامل بهتر با مشتریان نیز برای آن‌ها میسر شده است. با توجه به بهبود سطح ‌تکنولوژی (همزمان با افزایش فروش دستگاه‌های الکترونیکی همراه) فروشندگان این توانایی را پیدا کرده‌اند تا تبلت‌های هوشمند را به صندوق‌های پول‌شمار و دیگر راهکارهای ادغام‌شده با کسب‌وکار خود تبدیل کنند تا فرایند بازبینی و پرداخت‌ها را به‌نحوی‌که گویی مشتری شخصاً در مغازه حضور دارد، مدیریت کنند.

.

تجارت فراگیر و همه‌جانبه

تا سال 2017 میلادی ارزش خرده‌فروشی‌های انجام شده بر پایه استفاده از قابلیت‌های موجود در دستگاه‌های الکترونیکی همراه و سیستم‌های تحت وب به 1. 8 تریلیون دلار خواهد رسید. این در حالی است که مشتریان از مجاری مختلف و متنوعی ازجمله استفاده از گوشی‌های همراه، مراجعه به وب‌سایت‌ها و البته حضور فیزیکی در فروشگاه‌ها، فرایند خرید خود را انجام می‌دهند. در این راستا فروشندگان باید راهکارهایی همه‌جانبه به همراه تجربه‌ای سازگار و یکپارچه به‌منظور پوشش این تنوع گسترده از مشتریان ایجاد کنند. یکی از موارد مهم در این زمینه، فراهم کردن سرویس‌ها و قابلیت‌هایی است که تجربه خرید برای مشتریان را علی‌رغم استفاده از مجاری خرید مختلف، همچنان ساده و دل‌چسب پیش روی آن‌ها قرار می‌دهد.

.

به‌کارگیری تکنولوژی توسط کسب‌وکارهای کوچک

اگرچه کسب‌وکارهای کوچک آگاهی کاملی از وجود تکنولوژی‌ها و راهکارهای جدید و خلاقانه‌ (که می‌توانند کمک‌حال آن‌ها در ایجاد کسب‌وکاری امن‌تر و البته با بازده بالاتر باشند) دارند اما تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد این شرکت‌ها هنوز در درک اهمیت این معیارهای جدید و نحوه بهره‌برداری از آن‌ها با مشکلاتی روبرو هستند.

.

فروشگاه‌های عرضه‌کننده محصولات

کسب‌وکارهای کوچک و فروشگاه‌ها را باید به‌عنوان نبض اقتصاد هر منطقه جغرافیایی در نظر داشت. این فروشگاه‌ها درواقع مصرف‌کنندگان و مشتریان کسب‌وکارهای بزرگ‌تر هستند که نحوه تعامل بر پایه اصول مشخص را به‌خوبی می‌دانند و همزمان تلاش آن‌ها بر ایجاد حرکت و پویایی در جوامع است. فروشگاه‌های عرضه محصولات که با قدم زدن در خیابان‌ها مشاهده می‌کنید، 37 درصد از ساختار کسب‌وکارهای کوچک را در آمریکا تشکیل می‌دهند.

.

بهینه‌سازی پرداخت‌های برون‌مرزی

پرداخت‌های انجام شده در قالب تجارت میان کشورهای مختلف و در ابعادی فراتر از مرزهای یک کشور خیلی سریع به یکی از موضوعات مهم در سال 2015 میلادی تبدیل شد. این در حالی است که تحقیقات انجام شده از رسیدن ارزش این سطح از بازار پرداخت‌ها به 300 میلیارد دلار تا پایان سال 2015 میلادی خبر می‌دهند. با توجه به دسترسی چیزی در حدود سه میلیارد نفر در سراسر جهان به شبکه اینترنت، دروازه‌های جدیدی برای تبدیل این شهروندان جهانی به مشتریان احتمالی باز شده است.

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.