راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شکاف استفاده از فناوری پرداخت در جامعه

همین چند روز پیش در نمایشگاه الکامپ با یکی از دوستان قرار گذاشته بودم که هم را ببینیم. رفیق ما که قبل از آمدن یک توچالی هم رفته بود و حسابی گرسنه شده بود به هوای نمایشگاه و ناهار نمایشگاه آمده بود آنجا که قبل از دیدن من ناهاری هم بخورد. از بدشانسی رفیقمان است یا اعتماد بیش‌ازحد او به شبکه پرداخت الکترونیکی ایران پول نقد همراهش نبود و اتفاقی که معمولاً نمی‌افتد هم افتاد و محل سیر کردن شکم گرسنگان نمایشگاه دستگاه کارت‌خوان نداشت یا اگر داشت کار نمی‌کرد یا هر بهانه دیگری که بشود جور کرد که از طریق الکترونیکی پول پرداخت نشود. رفیق ما در الکامپ به دلیل اینکه پول نقد همراهش نبود نتوانست چیزی برای ناهار بگیرد و همان زمان در بخش دیگری از نمایشگاه من رونمایی از چند سامانه پرداخت موبایلی را مشاهده می‌کردم.

در همین ایران شرکت‌ها روش‌های نوینی برای پرداخت ارائه کرده‌اند. در جذاب‌ترین آن‌ها و به‌صورت هم‌زمان چند شرکت پرداخت از طریق کدهای کیو آر را ارائه کرده‌اند که روش بسیار جالبی برای پرداخت است. در تمام آن‌ها به‌طورکلی پرداخت به این صورت انجام می‌شود که فروشنده یک کیو آر یکتا برای هر پرداخت از طریق اپلیکیشنی که دارد تولید می‌کند و خریدار با اسکن این کد از طریق موبایلش و به کمک اپلیکیشن بدون استفاده از کارت پرداخت را انجام می‌دهد. ازیک‌طرف هنوز در همین مملکت گاهی وقت‌ها بدون پول نقد نمی‌توان پرداخت انجام داد و از سوی دیگر کسانی صحبت از پرداخت بدون نیاز به حضور فیزیکی کارت می‌کنند.

درهرصورت به نظر می‌رسد فاصله زیادی بین ابزارها و روش‌ها و آن چیزی که در جامعه وجود دارد ایجادشده است. مردم ما با شیب تندی نسبت به پرداخت الکترونیکی اقبال نشان دادند و به‌سختی هم به روش‌های سنتی چسبیده‌اند و فعلاً هیچ روش و ابزار جدیدی به‌صورت فراگیر مورداستفاده قرار نگرفته است.

در همین نمایشگاه الکامپ به‌جز برخی خدمات نخ‌نما می‌شد این را فهمید که شرکت‌های نوآور ایرانی قدرت موبایل را درک کرده‌اند و برای آن طرح‌ها و ایده‌های بدیع در آستین دارند. قرار نیست بی‌دلیل شیفته فناوری باشیم و تصور کنیم که هر چیز جدید و نویی جذاب است و ما باید حتماً از آن استفاده کنیم. اما واقعیت غیرقابل‌انکار این است که همه این خدمات قرار است زندگی را برای مردم آسان کنند و تا جایی که زندگی آسان‌تر می‌شود باید از این خدمات بهره‌مند شد. اگر ما هنوز در این هول و ولا باشیم که آیا پرداخت به‌آسانی انجام می‌شود یا نه پس صنعت پرداخت نتوانسته علی‌رغم تمام فعالیت‌های خوبی که انجام داده در کار خودش موفق باشد.

حتماً روزی می‌رسد که فناوری شیوه پرداخت ما را به‌کلی تغییر دهد و نگران این نباشیم که نتوانیم هزینه ناهار نمایشگاه را به کمک کارت پرداخت کنیم.

رضا قربانی

منبع: هفته نامه عصر ارتباط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.