راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رویای گسترش علی‌پی در کل دنیا

سرویس پرداخت علی‌پی که زیرمجموعه گروه علی‌بابا محسوب می‌شود از معروف‌ترین بسترهای پرداخت آنلاین دنیاست. علی‌پی چینی رؤیای گسترش در کل دنیا را در سر می‌پروراند. فقط چند هفته از عرضه عمومی سرویس علی‌پی می‌گذشت که این شرکت اعلام کرد با گسترش سرویس پرداخت الکترونیکی علی‌پی به آمریکا و روسیه، سرویس پرداخت الکترونیکی شرکت ایی‌بی یعنی پی‌پال، را به چالش خواهد کشید.

علی‌پی سال 2004 کار خودش را در چین، به‌عنوان بخشی از آنت فایننشیال که بازوی مالی گروه علی‌بابا است آغاز کرد. سرعت گسترش این سرویس پرداخت به قدری زیاد بود که تعداد کاربران آن در فوریه 2014 به 300 میلیون رسید و طبق تحلیل‌ها نزدیک به نیمی از بازار پرداخت آنلاین چین را در دست گرفته است.

علی‌پی با بیش از 65 موسسه مالی دنیا از جمله ویزا و مستر کار می‌کند و برای فروشگاه‌هایی مانند تائوبائو و تی‌مال و بیش از 460 هزار کسب‌وکار چینی خدمات ارائه می‌دهد.

علی‌پی مبتنی بر سپرده‌گذاری است و مطابق سرویسی که ارائه می‌دهد تنها در صورتی دسترسی فروشندگان به پول حاصل از فروش کالاهایشان را می‌دهد که خریداران کالاهای خریداری‌شده‌شان را دریافت کنند و از کیفیت آن راضی باشند. درواقع چنین سرویسی در مقابله با قوانین ضعیف حمایت از مصرف‌کننده در چین ارائه‌شده است، قوانینی که اعتماد در بازارهای C2C (مشتری با مشتری) و حتی B2C (کسب‌وکار با مشتری) را کاهش داده است.

سال گذشته مدیران علی‌بابا تصمیم گرفتند با شرکت‌های فعالی در عرصه فناوری مانند اپل و نیز شرکت‌های طراح نرم‌افزارهای تلفن همراه همکاری کنند. جک ما در مصاحبه‌ای با روزنامه وال‌استریت ژورنال گفته است: «این فرصت مناسبی است که بتوانیم با سیستم‌های پرداخت اپل یعنی اپل‌پی و سیستم پرداخت علی‌بابا که علی‌پی است، با یکدیگر همکاری کنیم.» تیم کوک، مدیرعامل اپل، هم در سفری به چین مذاکراتی با بانک‌های این کشور داشت تا در صورت توافق اپل 0.15 درصد از 2 درصد سود معاملات کارت‌های بانکی را دریافت کند.

منبع: هفته نامه عصر ارتباط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.