راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

انقلابی به نام اِم‌پِسا

نشریه فورچون در شماره سپتامبر خود فهرستی از شرکت‌هایی که در سال گذشته دنیا را تغییر داده‌اند منتشر کرده است. در صدر این لیست دو شرکت فعال حوزه پرداخت قرارگرفته‌اند: ودافون و سافاریکام. کار مهمی که این دو انجام داده‌اند اتصال مردمی که حتی یک حساب بانکی ندارند به اقتصاد جهانی است. از طریق سرویسی که با نام اِم‌پِسا شناخته می‌شود مردم نقاط محرومی مانند کنیا و تانزانیا می‌توانند عملیات بانکی خود را انجام دهند تنها با یک گوشی تلفن همراه هوشمند.

اِم‌پِسا روش پرداخت بر پایه تلفن همراه است که از سال 2007 توسط ودافون برای سافاریکام و وداکام، بزرگ‌ترین شبکه اپراتور تلفن همراه کنیا و تانزانیا، آغاز به کار کرده است. این سرویس در کشورهای افغانستان، آفریقای جنوبی، هند و شرق اروپا هم فعالیت می‌کند. کاربران می‌توانند به‌راحتی و تنها با یک گوشی تلفن همراه با اِم‌پِسا پول در حسابشان بگذارند، برداشت کنند، عملیات انتقال وجه انجام دهند و در هنگام خرید کالا و خدمات پرداخت وجه داشته باشند.

ولفگانگ فنگلر از مدیران بانک جهانی در مورد این سرویس می‌گوید: «اِم‌پِسا یک انقلاب است، انقلابی که زندگی و کسب‌وکار مردم را دگرگون کرده است و جریان‌های قابل‌توجهی به سیستم‌های مالی آورده که اگر نبود الآن این پول‌ها زیر تشک‌ها پنهان شده بودند.»

سرویسی که سانکار کریشنان هم در کتاب قدرت بانکداری همراه خود به آن به‌عنوان یک نمونه موفق اشاره‌کرده است در حال حاضر در شرق آفریقا، هند، رومانی و آلبانی 17 میلیون مشتری دارد که بسیاری از آن‌ها برای اولین بار در زندگی‌شان وارد یک شبکه مالی شده‌اند.

منبع: هفته نامه عصر ارتباط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.